yamaha xt 600

H

honda cbf 500

Guest
Hej,

Yamaha xt 600 hade 45 hk fram till 1996 har jag för mig, sen tappade 5 hk.
Är det ngn som vet vad det är för modifieringar som har yamaha gjort som gör att den har tappat 5hk?

Hälsningar,

Amir
 

OH-

Member
Hej,

Yamaha xt 600 hade 45 hk fram till 1996 har jag för mig, sen tappade 5 hk.
Är det ngn som vet vad det är för modifieringar som har yamaha gjort som gör att den har tappat 5hk?

Stampar har ganska högt buller i förhållande till effekt, det är ju mycket luft och gas som flyttas vid varje kolvslag och man får ingen utjämnande effekt från fler cylindrar. Så det troliga är att Yamaha tvingades se över både luftburk och avgssystem för att klara allt strängare bullernormer.
 
H

honda cbf 500

Guest
ok, med andra ord så det är inga större modifikationer som de har gjort? På mcpoolen:s hemsida står det att effekten gick ner från 45 till 40 fast jag kollade upp exemplar på blocket så hade den runkt 35-37 hk, kommer inte ihåg exakt. Det är väl rätt så mkt effekttapp för en enstånka eller?

På xt 600 forumet har de också uppmärksammat det här med effekten och dock är det ingen som vet exakt vad det beror på.

http://www.xt600.se/board/viewtopic.php?id=42

// Amir

Stampar har ganska högt buller i förhållande till effekt, det är ju mycket luft och gas som flyttas vid varje kolvslag och man får ingen utjämnande effekt från fler cylindrar. Så det troliga är att Yamaha tvingades se över både luftburk och avgssystem för att klara allt strängare bullernormer.
 
Last edited:
Top