Yamaha XJ6

l.hoffman

New member
Tog mitt mc-kort i höstas och ska till nästa säsong försöka hitta en hoj att köra med.
Har tittat runt lite på bl.a. Kawasaki Z750, Honda CB600 Hornet, samt just då Yamaha XJ6-N.

Ville bara höra om det är någon som har något att säga om denna Yamaha XJ6-N.
Är det en bra första hoj, någon som vet hur den är att försäkra osv.

Tacksam för kommentarer.

/Ludde
 

GeCe

New member
Är en aning negativ till Yamahas nya XJ6:a då jag har företrädaren Diversion med 60 hk motorn och åker på och kan jämföra med.
Den nya ska ju vara en suverän allroundmaskin sägs det i reklamen och det kanske det är för en viss typ av körning men knappast för den "stora" vägen om man inte gillar ylande radfyror på motorvägen.

Min gammelhoj varvar 4000 r/m vid 90 km och hundra vid 110 km och Yammas nya 5000 vid 90 och 7000 vid 110 och hur trevligt verkar det?

Men det bästa är väl att du provkör själv. Suzuki har en 650 liknande hoj med lite mer pulver i motorn som nog ger lite lägre varvtal.
 

swischmc

New member
Jag provkörde XJ6:an på Barkarby i somras. Tyckte att det var en rätt trevlig hoj, med fyra cylindrar och därmed lugnare gång. Inte så stor och inte så hög. Passar knappast för den med planer på mycket touring, men som pendlarhoj borde den vara bra.

Jag har funderingar på att skaffa en XJ6:a som andrahoj/lekhoj/pendlarhoj. Framförallt då jag med korta ben inte har så mycket att välja mellan och jag föredrar denna jämfört med er6:an som jag uppfattar som alltför kompakt och ryckig. En andrahoj får dock vänta tills XJ6:an finns med abs på begagnatmarknaden.
 
H

honda cbf 500

Guest
Jag har också provkört xj6 och jag har dessutom kört de bägge de äldre varianterna. Jag tycker att xj6:an är den bästa varianten. Två minus får den av mig. Den ena är som det redan har nämnts, motorvarvtalet är för högt.Kommer jag ihåg rätt så visar den 7000 varv vid 120 km/h vilket är för mkt tycker jag. Min cbf 500 visar 6000 varv vid 120. Om jag köper en större motorcykel så vill jag att varvet sjunker.

Den andra minuset var vissa vibrationer i fotpinnarna mellan 100-120 km/h.

Pga att det är en fyra så krävdes det ju lite mer varv.

För att vara en fyr cylindrig tyckte jag att det var en bra hoj.

//Amir
 
Last edited:
Top