Yamaha XJ 750 SECA -82 (med 900cc motor)

lindell21

New member
Hejsan, jag är ny här på forumet och blivande mc förare.

Har fått upp ögonen för en yamaha xj 750 seca från 1982, men det sitter en 900cc motor i den. Den är fortfarande registrerad som en 750. Nuvarande ägaren har besiktigat den utan problem. Men jag har några frågor ang detta.

1, Vad säger försäkringsbolaget om något händer?
2, Ser man skillnad på en 750cc och en 900cc motor?
3,Det sitter 2 skivor fram och sen är det trumbroms bak. Klarar dom av den ökande motorkapaciteten?
4, Om man registrerar om den, kommer det gå igenom med trumbroms bak?

Om tråden hamnat fel så får mod gärna flytta den :)

Jåke

New member
1:an kan du enkelt fråga bolaget om, och 2:an beror ju på hur mycket kunskap man har och om den är annorlunda designad. En motor från 04 GSX-R 600 och 750 ser du till exempel ingen skillnad på såvida du inte är väldigt insatt eller läser innantill, helt enkelt för att det är samma motor. En XJ750 och en XJ900 är inte samma motordesign tror jag, så om du ställer dem bredvid varandra så ser du skillnad på dem. Har du inte sett dem förr kommer du inte ha en aning.

3. Bromsarna har ju inget med motoreffekten att göra, bara farten. Så det är väl upp till dig, den går ju inte dubbelt så fort plötsligt.

4. Återigen, trumbroms bak har inget med motorn att göra. Det finns hojar med betydligt större motorer som har trumbroms bak och bara en skiva fram.

Last edited: