Jag hade exakt samma problem på min Kawasaki Zephyr 550. Problemet visade sig sitta i torkade och spruckna throttel-gummin. Vakuumtrycket släppte, så throttelnålarna hölls inte uppe, så även om jag hade fullt på choken så sega motorn ner i varv om jag hade mer än 5% gaspådrag. Lösningen blev att köra på choken till verkstan.
Byta throttelgummin kan man visserligen göra själv, men jag har inget garage tillhands... Sen kör Kawa med att de inte säljer thottelgummin (som självklart torkar och spricker efter ett tag, speciellt om hojen stått still) separat, utan man måste köpa hela innehållet till förgasaren med nål och allt.. Delarna gick på 1000kr per förgasare. =S Hoppas Yamaha är bättre när det kommer till sånt!
Kolla på throttelgummina i motljus samtidigt som du drar lite lätt i dom, det syntes ganska tydligt att mina throttelgummin inte var täta, då man såg ljusfläckar genom gummit.