Yamaha Tricker!

kkj

New member
Trodde jag skulle få tag på en sådan, men det verkar vara lite knepigt
Till er som har en sådan! Nu har ni chansen att sälja den till mig!

F.ö Vad finns det annars för alternativ? Landsvägsregistrerad, väga under 130 kg, för skog- och småvägar (Offroad-stuk). 250-400 c.c.
 

OH-

Member
Yamaha WR250R. Ser fantastiskt rolig ut.
Betydligt mer seriös än Tricker med "riktig" fjädring och en pigg motor. Jag hade landsvägsreggad WR450 ett tag och den var löjligt lättkörd.
 

kkj

New member
Bra förslag! KTM är otroligt lätt. bara 100 kg torr. Ingen motorstyrka uppges, man jag utgår ifrån att det är tillräckligt för en amatör. Men det var en liten bränsletank! 5.5 lit. Man får en känsla av att den är lite extrem= kräver en hel del service. WR250 är 26 kilo tyngre. Den stora nackdelen för båda är den höga sadelhöjden.
 

OH-

Member
Du sitter i saxen där! Mindre än 130 kilo betyder seriös terrängmoppe. Seriös terrängmoppe betyder lååånga fjädringsvägar. Långa fjädringsvägar betyder hög sadel.
Varför insisterar du på extremt låg vikt? Du skriver ju ändå nåt om väg och inget om enduro. Bland hojar där kompromissen lutar mer åt väg / asfalt /bekvämlighet finns mer att välja på.
 

kkj

New member
Du sitter i saxen där! Mindre än 130 kilo betyder seriös terrängmoppe. Seriös terrängmoppe betyder lååånga fjädringsvägar. Långa fjädringsvägar betyder hög sadel.
Varför insisterar du på extremt låg vikt? Du skriver ju ändå nåt om väg och inget om enduro. Bland hojar där kompromissen lutar mer åt väg / asfalt /bekvämlighet finns mer att välja på.

Är 130 kg extremt låg vikt på ett 250c.c. åk? Låg vikt ja, men inte extremt väl? Jag skriver om skogsvägar och stigar och för att komma dit bör man ha regat (helst) Naturligvis vet jag det där med fjädring och höjd, men det måste ju finnas "oseriösa" terrängåk. Visst, jag kanske får kompromissa med vikten, men jag tänker försöka i alla fall. Det har hänt mer än en gång att jag kommit till ställen där jag knappt tagit mig därifrån, för att mitt åk varit för tungt och klumpigt.
 

OH-

Member
Hmm, vi jagar ett rörligt mål här, först var det vägar och nu är det stigar. Helt olika krav på vikt och fjädring.

Defenda 250 har ju ett tilltalande pris, minst sagt. Och en sadelhöjd för fullvuxna, 960 mm.

Ny idé: Försök hitta en välhållen, lv-reggad Honda XR 400. Lite över din drömvikt, lägre än moderna endurohojar, hög mys-faktor :)
 

denlilleelake

Smålänning
Din önskehoj finns!
Tyvärr så äger jag den redan och kommer aldrig i h-vete släppa den.
Suzuki DR 250 -84, 21 vilda hästkrafter, lättkickad, lättkörd som en moped, hög markfrigång utan att behöva stege för att komma upp, bränslesnål.
Underbart att packa ryggsäck med fiskegrejer och dra iväg. Så länge jag kan ta mig fram till fots så tar jag mig fram med hojen.
 

kkj

New member
Hmm, vi jagar ett rörligt mål här, först var det vägar och nu är det stigar. Helt olika krav på vikt och fjädring.
Nej det är både och. En kompromiss. Man kan ju aldrig veta hur det kommer att se ut bakom nästa krök. Naturen är oberäknelig.
 

kkj

New member
Nej, efter noggrant övervägande, Yamaha Tricker är precis den hoj sm passar in i min spec.
 
Top