Yamaha tdm 900

moltospazioso

New member
Hej
Jag har fått en möjlighet att utöka mitt hoj innehav med en nästan ny tdm 900 abs, till ett riktigt bra pris , vilket passar bra nu när mitt intresse för resor i europa börjar ta över.
Har aldrig ägt en hoj för det syftet förut.

Har tittat på ktm 990smt och Ducati multistrada 1200

Funkar en sådan till europaresor? Eller blir den för klen.
 

HkanB

New member
Hej
Jag har fått en möjlighet att utöka mitt hoj innehav med en nästan ny tdm 900 abs, till ett riktigt bra pris , vilket passar bra nu när mitt intresse för resor i europa börjar ta över.
Har aldrig ägt en hoj för det syftet förut.

Har tittat på ktm 990smt och Ducati multistrada 1200

Funkar en sådan till europaresor? Eller blir den för klen.

För klen? Borde knappast vara det...
Finns de som åker Europa runt på mycket mindre och klenare hojar.
 

Hampe

Skriver massor!
Funkar utmärkt! En trevlig hoj med karaktär, stöpt i lite annorlunda form än standardformulär 1A.
Jag körde en hiskelig massa mil på en sådan under ett navigationsrally nu i Juli.

View attachment 4924

Smal och fin att kryssa mellan autobahnköerna med...

Men!
På exemplarbasis är dom drabbade av en fruktansvärt dåligt fungerande insprutning nere vid av- och påslag!
Provkör noga och fundera på om du står ut. Du kanske inte tänker på det först, men vill du kunna ligga och precisionsköra med hojen i bergen så finns risk att vill putta hojen ut för ett stup efter ett tag.

Finns ett par bra quickfixar på problemet ute på nätet http://jbx9.free.fr/tdm/index.php?page=AIR
(tipstack till "dasf") men som sagt, provkör inte bara rakt fram i 100 km/h, utan ställ krav på hojen i tighta böjar och låga hastigheter så ser du om ni trivs ihop. Jag gjorde det inte, men det berodde mest på just insprutningen.
Hojen i sig är det inga fel på.



Hampe

EDIT!
Styret har ett helt galet backsweep som ger en våldsamt bruten handledsaxel om man håller som någon puckad konstruktör har tänkt. Jag hade bytt styre bums om jag skulle kört mer än en enda dag - men sådant är ju också personligt...
 
Last edited:

V Saarela

New member
För klen? Borde knappast vara det...
Finns de som åker Europa runt på mycket mindre och klenare hojar.

.....som jag tex. Fast....jag fick kliva av och knuffa tre gånger när zickzackandet inte funkade :p




Neeh, en TDM är en perfekt europatourer. Massor av effekt så det räcker
 

påK-en

New member
Jag har ingen erfarenhet av långtouring men i övrigt tycker jag att det är en klart underskattad hoj. Tillräckligt bekväm för att åka ca 40 mil utan rast plus att den funkar förvånansvärt bra på bana.
 

moltospazioso

New member
Hej
Tack för hjälpen, jag provade hojen och den var inte kul på låga varv annars en ok hoj men kanske inte riktigt det jag söker.
 
Top