Yamaha MT-01

Monica

New member
Var och tittade på en sån idag......örk vad sjuk jag blir :rolleyes:

Hade inga kläder med, så någon provkörning blev det inte. Men jag bad försäljaren att ta ut och starta upp så jag fick höra hur han lät...... Det skulle jag inte gjort :( . Nu får jag många sömnlösa nätter framför mig....

Men....nu är jag nyfiken på allt kunnigt folk som sitter här på forumet. Någon här som har en sån? Vad tycker ni om den? Verkar vara lite vibrationer, hur är det med det efter 15 mil i sadeln? Jag hade lite svårt att nå ner (168 cm lång), blir han svår att hantera då? Andra kommentarer? Slitstark?

Läst lite på sporthoj, men det handlar mest om trimning....jag är ute efter en råstark hoj som tåler lite :D

Zopilote

New member
Äger tyvärr inte någon, även om den ligger ganska högt på min skall-någon-gång-äga-lista, men jag har däremot varit och provkört den flera gånger :D
Bara ljudet av en Akrapovic kittad MT-01:a får mig nästan att vilja lägga upp Visa-kortet, och den är inte helt fel att köra heller.
Det är som sagt var en stor och tung hoj, men eftersom massan ligger ganska lågt och centrerat är den inte alls svårhanterlig så fort man får lite rull på den. Motorn är björnstark från tomgång, så i t.ex. kökörning behöver man inte röra gasen alls. Tyvärr har den i orginalutförande ett ganska kort register och varvspärren slår ifrån just när det börjar bli riktigt kul. Kräver en del omvänjning när man kommer från en radfyra... Chassit är stadigt och det går att svänga riktigt bra om man tar hänsyn till vikten och vridet. Helt ok bromsar och fjädring också.
Nu börjar ju även priserna komma ner till rimliga nivåer.
Någon som vill köpa en pedantskött CB1300? ;)

OH-

Member
Om den är bra eller dålig ur ena eller andra synpunkten kan jag inte uttala mig om, har bara sett den utställd.
Men, läsa kan jag. Den är tung, riktigt rejält 80-talstung. Varför man inte satte den på diet kan jag inte begripa.

Marie

Banned
Var och tittade på en sån idag......örk vad sjuk jag blir :rolleyes:

Hade inga kläder med, så någon provkörning blev det inte. Men jag bad försäljaren att ta ut och starta upp så jag fick höra hur han lät...... Det skulle jag inte gjort :( . Nu får jag många sömnlösa nätter framför mig....

Men....nu är jag nyfiken på allt kunnigt folk som sitter här på forumet. Någon här som har en sån? Vad tycker ni om den? Verkar vara lite vibrationer, hur är det med det efter 15 mil i sadeln? Jag hade lite svårt att nå ner (168 cm lång), blir han svår att hantera då? Andra kommentarer? Slitstark?

Läst lite på sporthoj, men det handlar mest om trimning....jag är ute efter en råstark hoj som tåler lite :D

Jag har en bekant som nyligen köpt en sådan. Hans främsta kommentar:
"Det finns bara ett sätt att få backspeglarna att sluta att vibrera, så att man kan se någonting i dem....
Det är att stänga av motorn...!!!" :mad:

Monica

New member
Jag har läst en del recensioner om hojen och de flesta är väldigt positiva. Att han har råstyrka är ju inget snack, men hur det är med vibrationer, vägegenskaper och tyngd efter 15 mil i ett svep, kan jag inte klura ut någonstans.

Undras om återförsäljaren är sugen på att låna ut hojen för en 15-mila-runda ;)

Zopilote

New member
Det borde väl inte vara några problem att få provköra en hoj om du verkar någorlunda seriös. Kanske blir lite svårare att hitta någon säljare som har en demo inne däremot, eftersom det inte är någon ny modell. Kanske kan du hitta en begagnad som de vill släppa ut?

Marie: En person som i normala fall kör BMW K100, borde snarare uppskatta de brutala vibrationerna i en MT-01:a... K100:an är ju en massagestav av oöverträffade mått, som ger både vita fingrar och vita fötter efter en liten stund :) (Ja, jag har ägt en sådan...)

Marie

Banned
Marie: En person som i normala fall kör BMW K100, borde snarare uppskatta de brutala vibrationerna i en MT-01:a... K100:an är ju en massagestav av oöverträffade mått, som ger både vita fingrar och vita fötter efter en liten stund :) (Ja, jag har ägt en sådan...)

Inte en som modifierats med gummiupphängt styre och modifierade infästningar av fotstödsfästplattorna och motorfästena, och dessutom är perfekt synkad på spjällhusen... Känns inte tillstymmelse till vibrationer.

Zopilote

New member
Inte en som modifierats med gummiupphängt styre och modifierade infästningar av fotstödsfästplattorna och motorfästena, och dessutom är perfekt synkad på spjällhusen... Känns inte tillstymmelse till vibrationer.

Ok, med dessa modifikationer kanske, min var mer eller mindre outhärdlig efter några mil iallafall.
Faktum är att vibrationerna i en MT-01 inte alls är särskilt störande (bortsett från obefintlig bakåtsikt då). Det är mer som att det känns att hojen lever. Den vibrerar heller inte på långa vägar så mycket som en modern H-D, där jag har varit med om att styret rör sig en dm upp och ner vid tomgång, och gaspådrag bara resulterar i mer vibrationer och mer oljud och inte mycket annat ;)

Marie

Banned
Ok, med dessa modifikationer kanske, min var mer eller mindre outhärdlig efter några mil iallafall.
Faktum är att vibrationerna i en MT-01 inte alls är särskilt störande (bortsett från obefintlig bakåtsikt då). Det är mer som att det känns att hojen lever. Den vibrerar heller inte på långa vägar så mycket som en modern H-D, där jag har varit med om att styret rör sig en dm upp och ner vid tomgång, och gaspådrag bara resulterar i mer vibrationer och mer oljud och inte mycket annat ;)

Glömde förresten säga att styret är fyllt med blyhagel....

Jo att en HD omvandlar bensin till oljud och skakningar utan att ge motoreffekt som biprodukt vet väl alla.....
:p :D

Jag ser fram emot att snart köra ner till Österrike i en dagsetapp med K100:an.

Last edited:

Esquire

New member
GSX1400 är det ju du ska ha. :D

Mycket kraft från låga varv, knappt några vibrationer, inga problem att sträckköra 15mil och lättkörd.

Monica

New member
GSX1400 är det ju du ska ha. :D

Mycket kraft från låga varv, knappt några vibrationer, inga problem att sträckköra 15mil och lättkörd.

Kul att du skriver så :D . Min gube har just en sån och den är störtskön....så jag har lite funderingar på att kanske köpa MT-01an och så ta hans..... för då får jag ju båda, jag menar, man kan ju alltid byta dagar.....:cool:

För det är inte en chans att jag gör av med Egon inte....:eek:

Zopilote

New member
Gratulerar!!! Med Akrapovicpipor på också ser jag, så man kan känna kolvslagen i bröstet om man ställer sig bakom. :)

Jag är bara en liiiiiiiiiiiiiiiten aning avundsjuk :(

Esquire

New member
hum hum....det blev en MT-01:a....delar med guben :D

Snacket om att den vibrerar så mycket beror nog mest på avundsjuka.... eller så ska man kanske inte köra hoj :confused:

En sak är säker.....den har en grymt bra väghållning och ett grymt skönt sound :D
Du är inte sugen på att byta? :D

Monica

New member
Tack Zopilote :) , kan inte förneka att han "känns" (hehe) när man kör....och för oss tjejer så e han en dröm :p

Esquire....om du vill byta me GSX 1400 så har jag ju redan en sån....lånar ju gubens...:D

Zopilote

New member
Så... Nu är jag inte avundsjuk längre ;)

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

För nu står det en -06:a MT-01 med 2,3 mil på mätaren i garaget och blänker!:D:D:D:D:D

jan

New member
hej har nyss köpt en mt 01 och vibrationerna inga problem tycker även att man ser bra i backspeglarna .Vibbarna är inte högfrekventa så några domningar fick inte jag trots en tur från mellerud till gävle ca 50 mil två tankstopp..i vilket fall hojen ger körglädje och bra bekväm körställning för mig som är 176 lång ,och ljudet får de flesta att stanna till och fundera vad som passera

robban76

New member
Trådlyft:)

Jag undrar hur MT-01:an är att skjutsa på? Har en sambo som tycker om att följa med på bönpallen och det måste hon ju få fortsätta med:) Är otroligt sugen på att köpa en, tycker att det är en mycket läcker hoj. Har tidigare haft en Bulldog som jag tyckte om, dock så var den aningen slö enligt mitt tycke.