Yamaha = ingen provkörning

J

JaKa

Guest
Försökte provköra nya Tenere idag ute hos Yamaha i Haninge.
Fick till svar "Det går inte"
Lite undrande frågar jag varför, samtidigt som jag tittar åt det håll hojen står i hallen. Svaret blev "Yamahas provkörningshoj är ute på en Roadshow som tunerar landet runt"
Blev att gå därifrån..
Har Yamaha endast ETT exemplar för provning för potentiella kunder ??
Vilka jävla muppar!
Här råder tydligen ingen lågkonjunktur i alla fall, man har råd att skita i kunderna...

Får se om jag kan hitta en bättre handlare.
Kanske BMW, deras 800GS är jag väldigt nyfiken på.

///J

ps, kom just ihåg samma sak hände för 15 år sedan, då med den tidigare modellen av 660 Tenere fast hos MC-varuhuset. Den gången slutade det med en ny Suzuki istället.
Verkar vara helt omöjligt att bli ägare av en ny Yamaha..

uffe

New member
Provkörning

Du får komma ner till Göteborg där finns det resurser att provköra...........

rednax

New member
Försökte provköra nya Tenere idag ute hos Yamaha i Haninge.
Fick till svar "Det går inte"
Lite undrande frågar jag varför, samtidigt som jag tittar åt det håll hojen står i hallen. Svaret blev "Yamahas provkörningshoj är ute på en Roadshow som tunerar landet runt"
Blev att gå därifrån..
Har Yamaha endast ETT exemplar för provning för potentiella kunder ??
Vilka jävla muppar!
Här råder tydligen ingen lågkonjunktur i alla fall, man har råd att skita i kunderna...

Får se om jag kan hitta en bättre handlare.
Kanske BMW, deras 800GS är jag väldigt nyfiken på.

///J

ps, kom just ihåg samma sak hände för 15 år sedan, då med den tidigare modellen av 660 Tenere fast hos MC-varuhuset. Den gången slutade det med en ny Suzuki istället.
Verkar vara helt omöjligt att bli ägare av en ny Yamaha..
Råkade ut för samma sak hos suzuki gbg. Mkt underligt, inte köper man en hoj som man inte fått köra....

Goffen

New member
Nu kanske jag är ute o simmar men vad jag vet finns det inte någon mc eller bilfirma som har ALLA modeller för provkörning... Och det är klart att begära att firman ska ta ut en splitterny hoj från butiken för att man ska få provköra för att sedan säga att den va inget för mig så undrar jag vem man ska sälja den begagnade hojjen till...?

rednax

New member
Nu kanske jag är ute o simmar men vad jag vet finns det inte någon mc eller bilfirma som har ALLA modeller för provkörning... Och det är klart att begära att firman ska ta ut en splitterny hoj från butiken för att man ska få provköra för att sedan säga att den va inget för mig så undrar jag vem man ska sälja den begagnade hojjen till...?
Skulle du köpa en bil utan att få provköra just den specifika modellen:confused: En hoj är ju ändå en rätt tung utgift i en vanlig svenssons budget, eller ? I de flesta branscher är ju försäljarna angelägna att visa sin vara, men bland hojförsäljare verkar det ibland viktigare med ngt slags "kunskapssnobberi". Kasst!!! och Löjligt!!! Det är självklart kundens privilegium att få prova och därefter välja att köpa eller avböja. Skulle aldrig köpa en kapitalvara på andra villkor.

Smartswede

New member
Det man får göra är se till att be att få reda på när de har hojjen för provkörning.

Tyvärr är det så och det är just för spara in en hel del pengar på slippa ha massvis av provkörningsexemplar hos varje mcsäljare. Iom mc inte är riktigt samma volym som säljs som bilar så blir det annars ett ganska stort pålägg på priset på varje hojj. Och det vill vi förstås inte betala ;)

Passa på att provkör en massa hojjar på MC-dagarna i Göteborg nästa helg. www.mcdagar.se En hel drös hojjar där att provköra :D

J

JaKa

Guest
Det man får göra är se till att be att få reda på när de har hojjen för provkörning.

Tyvärr är det så och det är just för spara in en hel del pengar på slippa ha massvis av provkörningsexemplar hos varje mcsäljare. Iom mc inte är riktigt samma volym som säljs som bilar så blir det annars ett ganska stort pålägg på priset på varje hojj. Och det vill vi förstås inte betala ;)

Passa på att provkör en massa hojjar på MC-dagarna i Göteborg nästa helg. www.mcdagar.se En hel drös hojjar där att provköra :D

- Man kan kanske tycka att i Stockholm med omnejd, det borde vara tillräckligt stor marknad för att kunna tillhandahålla hojar för provkörning.
I Yamahas fall kan det tyckas snålheten bedrar visheten...

I Stockholm har vi sedan några år haft möjlighet att prova hojar på Barkarby flygfällt under en helg "MC-dagen på Barkarby"
Tyvärr finns inga Japanska representanter närvarande då.
Tydligen är dom feta och nöjda ändå...

realmailman

New member
Yamaha Roadshow

JaKa jag ser att Yamaha roadshow kommer till Stockholm den 16 och 18 maj. Då kommer man med sin buss med alla nyheter och med testhojar. Den 16:de är man på MC-Varuhuset och den 18:de på Yamaha Center i Haninge.

Det som skrivs innan i tråden om att man alltid får testa bilar t.ex innan man beställer är nog en sanning med modifikation. Jag kan ju inte tänka mig att bilhandlarna har alla modeller till att kunna testa. Dom har många i hallarna som man med nöd och näppe ibland för sätta sig in i och provsitta än mindre vrida om startnyckeln för att provköra. Och då säljs det massor med fler bilar i landet än vad det säljs motorcyklar.

Tänk efter själv vilket kapital som varje handlare skulle ha bundit upp för att vi ska få en chans att testa nya hojar. För så fort dom rullat ut är det ju en demohoj som dom tappar 10-15% på samt att den förräntar ju inte det bundna kapital som den står i. Skulle vi betala för det oxå skulle priserna på hojarna säkert stiga med minst 25-30% till. Är vi berädda att betala detta?

MVH
Robban

J

JaKa

Guest
JaKa jag ser att Yamaha roadshow kommer till Stockholm den 16 och 18 maj. Då kommer man med sin buss med alla nyheter och med testhojar. Den 16:de är man på MC-Varuhuset och den 18:de på Yamaha Center i Haninge.

Det som skrivs innan i tråden om att man alltid får testa bilar t.ex innan man beställer är nog en sanning med modifikation. Jag kan ju inte tänka mig att bilhandlarna har alla modeller till att kunna testa. Dom har många i hallarna som man med nöd och näppe ibland för sätta sig in i och provsitta än mindre vrida om startnyckeln för att provköra. Och då säljs det massor med fler bilar i landet än vad det säljs motorcyklar.

Tänk efter själv vilket kapital som varje handlare skulle ha bundit upp för att vi ska få en chans att testa nya hojar. För så fort dom rullat ut är det ju en demohoj som dom tappar 10-15% på samt att den förräntar ju inte det bundna kapital som den står i. Skulle vi betala för det oxå skulle priserna på hojarna säkert stiga med minst 25-30% till. Är vi berädda att betala detta?

MVH
Robban

Jag tror inte din beräkning 25-30% stämmer.
Hur fick du fram det?
Har som sagt köpt andra märken utan stegrande priser som följd.

rednax

New member

ja ja, då kanske kritiken skall riktas mot de stora drakarna typ Honda, Yamaha etc. Jätte koncerner, biljardindustrier. Dom borde ha råd att se till att det finns ett acceptabelt återförsäljningsförhållande. Uppenbarligen utnyttjar dom förhållandena. Sedan vet jag inte om återförsäljarna i dessa stora kedjor med filialer i de flesta stora städer åtminstone, är egna eller franchise eller hur det är uppbyggt. Som konsumenter måste vi i alla fall kunna ställa rimliga krav. Återigen, gå in på vilken bilfirma som helst, swisch:eek:, så sitter man i en bil och provkör. No problems what so ever.