Yamaha FJR 1300 -07 - går ojämnt

Oskdal

New member
Hej
Min FJR har börjat gå ojämnt på jämngas. Alltså inte på tomgång eller vi acceleration. Har den inne på välrenomerad och förtroendeingivande verkstad för andra gången i sommar. De började med att byta tändstift utan verkan. Sedan gick de igenom diagnosprogrammet på cykeln och den visade felkod 16 vilket hänvisar till spjällaxelsensorn. De bytte sensorn, men nu visade sig diagnoskod 17 och denna kod finns inte med på Yamahas lista. Mc:n gick fortfarande dåligt på jämngas. Då de mätte upp sensorn var motståndet ca 2000 ohm. Rätt värde skall vara mellan 4-6000 ohm. Yamaha skickade en ny sensor, men den hade samma motstånd och cykeln går fortfarande hackigt och ojämnt. Som kuriosa kan nämnas att den första, alltså den gamla sensorn, låg på ca 5300 ohm, men som sagt den indikerade fel i diagnosprogrammet.

Vad sjutton kan det vara för fel mer. Cykeln är fortfarande på verkstad och snart har den varmaste sommaren passerat utan att man kunnat vara ute på vägarna.

Hälsningar Oskdal
 

roffe_s

Active member
Är det trottelpositionssensorn Du menar med spjällaxelsensorn? Din felkod indikerar att det är TPS-sensorn som strular. I så fall ska den justeras genom att vridas så att Du mäter rätt värde - se denna länk. Men motståndet ska enligt länken vara ungefär 650 ohm med stängd trottel.

Lista över felkoderna hittade jag här, och i andra posten i denna tråd hur Du via diaplayen kollar att TPS-sensorn fungerar som avsett.
 

Bob Sweden

New member
Oskdal skrev:
*klipp*
De bytte sensorn, men nu visade sig diagnoskod 17 och denna kod finns inte med på Yamahas lista.
*klipp*

Då får verkstaden kontakta importören som kontaktar europakontoret som kontaktar Japan.
Felkoder som inte finns i listorna är ett gissel, ofta beror de på att man återanvänder programkod eller under utvecklingsarbetet bestämmer sig för att ta bort felkoder.

Någonstans i gömmorna finns svaret på vad felkod 17 är.
Om man har tur och det är ett strukturerat företag så använder dom sig alltid av samma felkoder, det skulle kunna ge vägledning.

En snabb sökning på Yamaha "error code 17" ger en lite spretig bild men i vissa fall pekar det mot "oxygen sensor", alltså lambdasonden.

Om jag vore i dina kläder:
1: Kräv att din verkstad går tillbaka till importören med frågan om vad tusan felkod 17 är.

2: Sök lite på nätet.
 

Oskdal

New member
Hej
Ja, det är den jag menar. Jag är själv ingen mekare av några större mått och därför inte helt hemma i nomenklaturen, men man har även pratat om TPS:n. Jag ser dina länkar och tackar. Ska till verkstaden idag. Tar med mig det du skickat. Tackar
 

Oskdal

New member
Hej och tack
Ditt svar innehåller en hel del matnyttigt. Jag tar med mig detta till verkstaden. Ska dit om några timmar.
Än en gång - tackar
 

roffe_s

Active member
Hej och tack
Ditt svar innehåller en hel del matnyttigt. Jag tar med mig detta till verkstaden. Ska dit om några timmar.
Än en gång - tackar
Lycka till :)

Observera att felkoden 16 är lite av en slamkrypare då den faktiskt även är felsignalen för en felaktig MAP-sensor (mäter undertrycket i insugshalsarna). Den brukar sitta monterad i underkant av luftburken och identifieras genom att Du har vacuumslangar från varje insugsrör, via en T-koppling anslutna till sensorn. Har man haft av luftburken är det lätt att råka dra isär någon av slangarna vilket får ECU att ge en felsignal, hojen går då som en påse nötter på tomgång och låga trottelöppningar (jämn gas i måttliga hastigheter) men som den ska på högre gaspådrag (över 10-20%).

På maskiner av Din årgång är det alltså mycket vanligt att MAP-sensorn helt enkelt styr soppatillförseln vid tomgång/låga trottelöppningarna medan TPS-sensorn tar över vid högre gaspådrag. Det är första gången jag ser en gemensam felkod för dessa bägge sensorer.

Mitt förslag är alltså:
1 - Justera in TPS-sensorn, kolla att allt funkar som det ska via displayen.
2 - Verifiera att MAP-sensorns vacuumslangar är hela och anslutna som dom ska.

Än en gång - lycka till i verkstaden:)
 
Last edited:

ribban00

New member
Tjenare
Har åkt ett tag med detta problem men inte brytt mig så mycket men när åker lite långväga så tänker man att fan varför har jag inte fixat detta.
Märks inte när man åker på lite . Vad kom du/ ni fram till . Har gjort 4000 mila service men inte bytt tps . Hjälper det att byta tps .
 
Top