Yamaha fjr 1300 -02

Utbult

New member
Hej, min motorlampa har tänts ett par ggr nu på kort tid men släcks efter ett par mil igen.
Nån som vet?

Mvh Utbult
 

Knutteigen_24

New member
Intermittenta fel som kommer och går är alltid knepiga, men det där skulle jag undersöka med en professionell verkstad. 02-orna har väl katalysator har jag för mig och när motorlampan tänds brukar det betyda att insprutningen/förbränningen inte är helt optimal och det kan på sikt betyda att katalysatorn förstörs. Det kan vara en enkel glappkontakt/oxid, men mer sannolikt är att det är någon givare som spökar. Exakt hur motorstyrningen är konfigurerad, vet jag inte, men sannolikt finns det felminne som går att läsa av med ett analysinstrument. Beroende på hur långt du har till en verkstad skulle jag göra det tämligen omgående, men det går i nödfall att göra själv. Jag har själv en lite äldre Yamaha, men med liknande insprutning och har lyckats hitta en servicemanual på nätet. Jag är hyggligt kunnig, men jag skulle nog åka till en verkstad för att få en säker diagnos.
 

Hojkul!

New member
På min förra hoj, Triumph Sprint ST -03, tändes motorkontrolllampan när jag körde med lite bränsle i tanken. Det krävdes då att motorn varmkördes och svalnade i 3 cykler innan den släcktes igen. Samma "system" på din hoj kanske?
 

surfer

New member
Hej!
Jag har en 03:a (Fjr) och min erfarenhet är att ett smutsigt luftfilter i kombination med fukt kan göra att motorlampan tänds för en stund. Precis som Knutteigen_24 skriver så har det nog med att bränsle/luftblandningen inte är optimal.
Jag har vid två tillfällen råkat ut för det du beskriver, första gången för några år sedan vid kraftig dimma, oroväckande till en början men hojen gick ju som vanligt, lampan slocknade efter några mil, resan hem gick bra. Service på hojen och allt är frid och fröjd. Sedan dess har jag kört ett par år utan problem. I våras körde jag mycket grusväg när det var väldigt torrt och dammigt, senare under sommaren körde jag ett antal mil i ihållande regn och då uppstod samma problem igen under ett par mil (motorlampan tändes), sedan slocknade den.

Ett riktigt skitigt luftfilter kan säkert ge samma fenomen utan att tillföra fukten(dimma/regn).

Jag är ingen MC-meck, men jag känner att jag är något på spåret :) Hoppas :)

Med vänlig hälsning

surfer
 
Last edited:
Top