Yamaha Dragstar 1100

Sberg

New member
Hallå!
Jag har nyligen köpt en Dragstar 1100, -99. Den har bara gått 1200 mil trots sin ålder.
Jag är osäker på vad som har gjorts i serviceväg och nu när jag tog en tur så misständer den och stannade ett par gånger. Jag lyckades i alla fall ta mig hem. Enligt uppgift så ska i alla fall stiften vara nya.
Vad kan det vara som krånglar? Är det dags för en större service?

Tacksam om det är någon som har en idé.
 

Hojkul!

New member
"Enligt uppgift så ska i alla fall stiften vara nya".

Enligt uppgift från förra ägaren gissar jag. Möjligen/kanske/eventuellt beror det på ett specifikt fel som gjorde att stiften byttes.
Kanske det kan vara enklast att helt enkelt fråga säljaren om det är så att det faktiskt är något fel med motorn (ochsom han/hon känt till redan vid försäljningen).
I vilket fall som helst så har du köpt hojen och det kostar nu inte säljaren något att berätta det. Fördelen blir att du ev. kan reparera felet, om än att det kanske kostar några extra kronor.
/H
 

OH-

Member
Den där moppen har väl förknasare? Ålder och så lite mil kanske tyder på att den stått still en hel del. Min omedelbara gissning är att den behöver en förgasarrengöring, prova med att bara ta av flottörhusen och rensa ur, räcker inte det så behövs nog en grundlig tvätt. Vore kanske bra att skölja ur tanken samtidigt.
I övrigt borde det räcka med nya vätskor, filter och ventilspelskoll. Och givetvis en koll av slitdelar, glapp o s v men 1200 mil borde inte räcka för att slita ut något :)
 

Diversion

New member
När du ändå är runt förgasarna så kontrollera att insugsgummina inte läcker så den drar tjuvluft. Förhöjd tomgång brukar vara ett tecken på det men det kanske du inte har. Bytte på båda hojarna ifjol.
 
Top