yamaha.125 yz

johnyg

New member
har en yamaha 125cc yz 95
fråga eller tipps.
hur kan jag minska sitthöjden
når ej ner endast med tåspettsen.
johnyg:confused:

-ah

New member
Skala av sadeln först. Eller kolla om tillverkaren har en lägre sadel som tillbehör.

Maria Nordqvist

Super Moderator
Jag tillhör den korta delen av befolkningen. Når ner med en tåspets åt gången på min Kawa. Har gjort sänkningar på två hojar via byte av länk i fjädringslänkaget. Förmodligen säljer inte Yamaha detta, däremot gör andra det. KOlla denna hemsida: http://www.s-racing.com/
Man kan också tillverka en länk själv, jag har haft justa kamrater. Om du gör denna förändring, tänk på att också flytta upp gaffelbenen en bit. Sidostödet brukar få fel lutning, då får man böja det en bit.
NAckdelen blir sämre markfrigång och hojen kan få icke önskvärda köregenskaper. Därför bör du göra detta i samråd med en duktig mekaniker /MC-förare. Jag tog bort sänkningen på Kawan i år eftersom kåpan skrapade i vid körning på bana. :)
Lycka till!

phastas

New member
Det är ju en cross för bövelen!

Enda sänkningen du kan göra är att gröpa ur sadeln utan att äventyra säkerheten, hur kul skulle det vara att dragga ramen i backen efter ett fint platåhopp!

Kjell.K.

New member
Ska du använda cykeln som cross eller enduro så kanske man får räkna med att inte nå ner. Jag är 181 cm lång, men nådde inte ner så bra på min YZ 250. Det löste jag med att träna upp teknik för det. Samma fenomen har man på trampcykel, om man sitter kvar på sadeln. Man får, på en cross, helt enkelt ha limpan i knävecket när man stannat. :eek: