XJ 900 Bromsarna ligger på?

A*****

New member
Hej!

Jag var ute och körde en sväng igår (XJ 900 -83) var väl ute en 45minuter och sista biten hem fick bromsarna jobba ganska hårt några gånger. Precis när jag rullade in på gården så märkte jag att det rullade trögt, när jag frikopplade och rullade så var det som om bromsarna nöp om och sista biten fick jag nästan putta fram hojen.

Idag gick jag ut och kollade och nu verkar den rulla lite lättare igen.

Svällde bromsarna? Eller vad hände? Hur åtgärdar jag? Jag märkte att jag har väldigt lite spel på fotbromsen.

Tacksam för hjälp.
 

Sukiyaki

New member
Jag gissar att det är dags för nya bromsslangar. Kolla om de har sprickor. Det kan bli stopp åt ett håll
när de börjar spricka av ålder. Hojs
 

enhjuling

New member
Har du gjort nåt med bromsarna?
Fyllt på så det är för mycket bromsvätska i behållaren?
Bytt eller ändrat nåt handtag?
 

påK-en

New member
Jag hade det problemet häromåret, ett par av bromskolvarna kärvade och gick inte tillbaka tillräckligt lätt - låg på lite - blir varmt när man kör och bromsar mer och mer. (Säger inte att det är så i ditt fall men kan vara värt att kolla).
 

Oldbiker

New member
Det låter absolut som ett problem med gammal bromsvätska: Hade samma problem med en Kawasaki som jag köpte i våras till en av mina flickor. Effekten på bromsen var dålig och de blev även varma. Problemet visade sig sitta i behållaren för bromsvätskan. Returhålet hade satt igen sig och det gjorde att bromsvätskan inte kunde strömma fritt tillbaka. Efter en rejäl rengöring och ny bromsvätska var problemet borta och bromsarna fungerade utmärkt. Byter man inte vätska varje år, bör det i varje fall göras varannat år.
 

A*****

New member
Tack för alla tips. Jag börjar med att byta bromsvätska och ser om det hjälper.
Jag har aldrig tidigare märkt detta problem. Köpte cykeln för ett år sedan och då var bl.a bromsvätskan bytt för ett tag sedan.

Tack ska ni ha.
 

A*****

New member
Idag bytte jag bromsvätska fram och bak och gav mig iväg på en provtur. Bromsade så infernaliskt jag kunde vid några tillfällen och till slut började det kärva igen.
Jag tänkte att jag kör tillbaka till garaget igen, men till slut gick inte ens det. Det rök som Harry Schein från det bakre oket och jag fick vackert ställa mig och vänta på att det hade svalnat innan jag körde hemåt igen, väl där lossades oket och då upptäckte jag att ena kolven verkar tämligen orörlig.

Jag ringer Yamaha Center imorgon och hör med dom, men ni experter här kanske vet om man renoverar oket eller om man blir tvungen att köpa nytt och vad det isåfall kostar? XJ900 -83 pratar vi alltså, med en skiva bak och följdaktligen ett ok. :)

Tack ska ni ha.
 

rosen76

New member
Idag bytte jag bromsvätska fram och bak och gav mig iväg på en provtur. Bromsade så infernaliskt jag kunde vid några tillfällen och till slut började det kärva igen.
Jag tänkte att jag kör tillbaka till garaget igen, men till slut gick inte ens det. Det rök som Harry Schein från det bakre oket och jag fick vackert ställa mig och vänta på att det hade svalnat innan jag körde hemåt igen, väl där lossades oket och då upptäckte jag att ena kolven verkar tämligen orörlig.

Jag ringer Yamaha Center imorgon och hör med dom, men ni experter här kanske vet om man renoverar oket eller om man blir tvungen att köpa nytt och vad det isåfall kostar? XJ900 -83 pratar vi alltså, med en skiva bak och följdaktligen ett ok. :)

Tack ska ni ha.

Finns renoveringssats att köpa.
 

A*****

New member
Uppdatering:

Yamaha Center tyckte det var för gammalt för att renovera/reparera (oket) de kunde sälja rep-sats men inte mer. Ett nytt OK kostar 8000kr så jag fick tag i ett begagnat för 500kr.
Idag provades det nya och problemet kvarstår. Jag har alltså bytt både bromsvätska och ok.

Om nu inte det nya oket var precis lika dåligt som det jag hade innan så bör det rimligtvis vara något annat som det är vajsing med. Slangarna? Fungerar inte returen? Eller kan det vara den lilla mojängen som sitter i anslutning till bromspedalen, den skall tydligen ha en kolv i sig som skjuter fram bromsvätskan, kan den lilla kolven ha hängt sig? :( Vad heter isåfall den mojängen? Köper man nytt eller begagnat?

Det här var ju inte alls sköj.
 

Oldbiker

New member
Det låter onekligen som att det är stopp i returledningen. Försök att göra rent eller byt bromscylinder och när du ändå plocket isär grejerna, byt även rör/slang.
 

Bob Sweden

New member
Det låter onekligen som att det är stopp i returledningen. Försök att göra rent eller byt bromscylinder och när du ändå plocket isär grejerna, byt även rör/slang.

Returledning?
Är det inte bara EN slang, som på alla andra hojar (utom hondas C.B.S. då...)?

Det kan vara två fel:

1: Kolvarna går inte tillbaka in i oket.
Det bildas alltid oxid under tätningsringarna som omsluter kolvarna. Demontera kolvarna, pilla försiktigt ut gummitätningarna och gör rent (skrapa, slipa, pilla, upprepa...), ta bort oxiden i botten på spåret där gummitätningen ligger.
Gör försiktigt rent (eller byt) tätningarna, smörj med bromsfett och återmontera. Se där, rör sig så lätt och fint så!

2: "Pistongen" i bromspumpen går inte tillbaka.
Det är enkla grejor vi talar om.
Två enkla tätningar och ett hål upp i bromsvätskebehållaren. Om den inre av tätningarna inte passerar förbi hålet kan inte vätska passera tillbaka = instängd = när det blir varmt expanderar den och bromsarna ligger på.
Testa att manuellt dra ut kolven i bromspumpen (lyft bromspedalen).
Schematisk bild på hur grejorna ser ut finns här.

Enklaste sättet att ta reda på om felet är mekaniskt (krävning i bromsoket) eller hydrauliskt (pump som inte öppnar på "returen") är att öppna luftnippen på oket när det kärvar.
Kommer det en skvätt olja med tryck = det var hydraultryck i systemet = kolla på pumpen.
Efter att du släppt ut den där skvätten olja bör allt röra sig lätt och fint igen, tills du bromsar nästa gång...

Kommer det ingen olja annat än att det "dreglar" lite = mekanisk kärvning.

Lycka till!

/B
 

Oldbiker

New member
Returledning?
Är det inte bara EN slang, som på alla andra hojar (utom hondas C.B.S. då...)?

Det kan vara två fel:

1: Kolvarna går inte tillbaka in i oket.
Det bildas alltid oxid under tätningsringarna som omsluter kolvarna. Demontera kolvarna, pilla försiktigt ut gummitätningarna och gör rent (skrapa, slipa, pilla, upprepa...), ta bort oxiden i botten på spåret där gummitätningen ligger.
Gör försiktigt rent (eller byt) tätningarna, smörj med bromsfett och återmontera. Se där, rör sig så lätt och fint så!

2: "Pistongen" i bromspumpen går inte tillbaka.
Det är enkla grejor vi talar om.
Två enkla tätningar och ett hål upp i bromsvätskebehållaren. Om den inre av tätningarna inte passerar förbi hålet kan inte vätska passera tillbaka = instängd = när det blir varmt expanderar den och bromsarna ligger på.
Testa att manuellt dra ut kolven i bromspumpen (lyft bromspedalen).
Schematisk bild på hur grejorna ser ut finns här.

Enklaste sättet att ta reda på om felet är mekaniskt (krävning i bromsoket) eller hydrauliskt (pump som inte öppnar på "returen") är att öppna luftnippen på oket när det kärvar.
Kommer det en skvätt olja med tryck = det var hydraultryck i systemet = kolla på pumpen.
Efter att du släppt ut den där skvätten olja bör allt röra sig lätt och fint igen, tills du bromsar nästa gång...

Kommer det ingen olja annat än att det "dreglar" lite = mekanisk kärvning.

Lycka till!

/B

Jag uttryckte mig lite oklart. Jag menade att det är stopp i returhålet till bromsvätskebehållaren. Det hål som finns för att bromsvätskan ska kunna strömma tillbaka.
 

dalis

New member
Ja det är ju något av det som Bob Sweden säger eller möjligtvis som tersan tillade.
Att oket skulle vara trasigt är inte troligt, ett bromsok GÅR INTE BARA SÖNDER utan att man har kört i terängen och kraftigt slagit i en sten eller liknande eller varit med om en krock eller krach där oket fått en kraftig smäll.
Det är skrämmande om Yamaha säljaren utan vidare skulle sälja ett ok till någon som bara fått lite småproblem med bromsarna.
Och hur kan ett bromsok vara för gammalt för att renovera YAMAHA CENTER Skärpning!!!
 
Last edited:

A*****

New member
Ja Yamaha Center var inte så hjälpsamma i det avseendet.
Jag har beställt bromsslangar från en firma i Uppsala (2 veckors leveranstid :( )
Men förhoppningsvis får jag den begagnade bromscylindern på tisdag och kan börja med att byta den, sen får jag väl byta slangarna när dom kommer.

Jag ser i min Haynes-bok att spelet på bromspedalen ska vara 20-30mm, jag uppskattar att det är kanske 15mm max 20mm så det kanske är lämpligt att justera det också.

To be continued...
 

A*****

New member
Den begagnade bromscylindern är monterad (samt den begagnade medföljande bromsslangen) och nu fungerar allt som det ska. Jag misstänker att det var cylindern då pedalen var enormt hård och snudd på omöjlig att rubba när bromsarna hade låst sig. (Fast det kanske kan ha varit slangen också).

Hursomhelst var jag själaglad och skulle ta en provtur i söndags men redan i första rondellen när jag frikopplade och rullade mot rondellen så kom nästa problem. Hojen tvärdog och var sen väldigt svårstartad. När jag lyckades starta den var det ingen tomgång alls, och sen svårstartad igen.. sen gick den igång och hade tomgång, innan den dog igen. Mitt nästa projekt i denna "Never ending story" är alltså att byta tändstift, såvida det inte har något med bränsletillförseln att göra.

Det är skoj att köra hoj :/
 

A*****

New member
Tändstiften är bytta och i samband med att jag demonterade tanken såg jag att en slang från tanken var väldigt trasig alltså.. väldigt trasig. Misstänker att det är en vacuumslang. Efter "justering av den" och nya tändstift så känns det som om hojen funkar... till nästa bekymmer.
Jag är nöjd iallafall.
 
Top