XJ 600, trasig förgasare? Ta bort kåpa?(+ hyllning till SMC)

Olof

New member
Hej!

Först vill jag bara säga att SMC forumet är GRYMT! Och att jag fick sjukt mycket hjälp här när jag skulle köpa min första hoj trots att jag ställde massa nybörjarfrågor som på andra forum hade blivit utskrattade(men alla är nybörjare i början!!). Jag har iallafall tagit mitt kort, köpt en Honda XBR 500 som jag älskar! Och redan tagit 2 SVMC kurser som var sjukt roligt och praktiskt taget gratis.

Iallafall en kompis till mig ska börja övningsköra och hans kollega på jobbet har en Honda XJ 600 årgånt 84-85, som bara går i 15 min, sen dör den som är till salu. Någon har sagt att det verkar vara förgasaren som är konstig? Vad tror ni om det? Och är det dumt att köpa och svårt att fixa? Hans far rätt duktigt på allmänt mek, dock ej specifikt MC. Och en annan fråga, går det att ta bort kåpan på en XJ 600 utan att att behöva byta hela strålkastare och utan att det blir asjobbigt? Vad är ett OK pris på en sån? Knappast över 10k för en halvtrasig xj 600 till kompis pris?

Tack på efterhand för all hjälp jag fått och tack på förhand för eventuella tips jag får. Hade extrem otur när jag skulle ta kortet så det blev sjukt dyrt, men det är ändå den bästa investering jag gjort, både friheten att kunna ta sig vart man vill och den otroliga känslan av att köra(plus att tjejer älskar det :) )
 

Ansod

New member
Kan vara problem med soppakran/filter. 10k för en halvpaj xj 600 verkart lite optimistiskt. Har den stått länge så behöver man kolla över däck, bromsvätska, göra service m.m.
Att ta bortkåpan är i sig inte så besvärligt. Att montera en vanlig lampa med fästen är inte heller särskilt svårt. Problemet börjar om man behöver byta instrument.
Jag har aldrig kört eller meckat en xj600 så det finns säkert de som vet mer...
 

Marie

Banned
Är det verkligen en HONDA XJ-600?
Säkert att det inte är en Yamaha?

I så fall är det en del mekande för att plocka kåpan. Du måste skaffa annan strålkastare inkl grejor att fästa den med, och du måste dessutom hitta på något annat sätt att fästa främre blinkers då dessa är monterade på fästramen för kåpan. En annan sak är att jag skulle vara tveksam över hur instrumenthuset mår om det utsätts för direkt regn och sprut vid körning i regnväder. Det är nämligen inte alltför tätt när det sitter i skydd bakom/under kåpan.
Tyvärr känner jag också igen det där strulet att den stannar efter en stund. Jag har felsökt som en tokig, men inte hittat felet på min. Snart hamnar den hos skrothandlaren, för jag vet inte hur jag skulle sälja den i "halvfungerande" skick. Jag har haft isär förgasarna, skiftat tändmodul, tändlägesgivare och spolar men ännu inget positivt resultat.
 
Last edited:

Olof

New member
Hej igen, självklart är det en Yamaha XJ 600. Hmm.. det verkar vara lite klurigare än vad jag trodde alltså. Fast jag tyckte att det kan vara rimligt att motorn får för mycket bensin. Glömmer man choken på en MC så dör den ju också efter typ 15 av för mycket bensin, fast det kanske inte är så enkelt fixat ändå. Kanske är vettigare att köpa en helt fungerande direkt isåfall.
 

Zopilote

New member
Både Marie och Olof: Har ni kollat avluftningen till tanken så den inte är tät eller klämd? 15 minuter låter som en rätt lång tid i och för sig, men symptomet "stannar efter ett tag" kan bero på dålig avluftning. Enklaste sättet att kolla det på, är att köra hojen med öppet tanklock och se om den funkar som den skall då. Har man tur är det felet, och då blir det iallafall billigt och enkelt att fixa :)
 

Marie

Banned
Både Marie och Olof: Har ni kollat avluftningen till tanken så den inte är tät eller klämd? 15 minuter låter som en rätt lång tid i och för sig, men symptomet "stannar efter ett tag" kan bero på dålig avluftning. Enklaste sättet att kolla det på, är att köra hojen med öppet tanklock och se om den funkar som den skall då. Har man tur är det felet, och då blir det iallafall billigt och enkelt att fixa :)

Tack för tipset!
men jag har kollat även det. Dessutom måste hojen stå ganska länge (sådär drygt en halvtimma) innan den går vettigt igen. Annars går den illa på höga varv, vettigt 3000-4000 och tvärdör under 2500.

Jag tror att jag måste köpa en till beg tändspole. Den jag köpte kan ju faktiskt också vara kass?
 

Zopilote

New member
Tack för tipset!
men jag har kollat även det. Dessutom måste hojen stå ganska länge (sådär drygt en halvtimma) innan den går vettigt igen. Annars går den illa på höga varv, vettigt 3000-4000 och tvärdör under 2500.

Jag tror att jag måste köpa en till beg tändspole. Den jag köpte kan ju faktiskt också vara kass?

Att den måste stå så pass länge, låter också i mina öron som något tändningsrelaterat. Jag hade en RD350YPVS för länge sedan som betedde sig ungefär likadant. En ny CDI-box till den löste problemet. I det fallet var felsökningen inte så avancerad, eftersom just den modellen var ökänd för dåliga CDI:er. Kanske något som Yamaha hade problem med över hela produktlinjen i början av 90-talet?
 

Marie

Banned
Tja, elektronikbox till tändningen har jag bytt med en som definitivt fungerar. felet ändrades dock icke och den andra hojen gick utmärkt med den från den trasiga hojen. Alltså säkert ej elektronikbox....
 

Zopilote

New member
Annars kan han få köpa min (betydligt coolare och fullt fungerande ;)) Suzuki GR650 Caféracer för strax över 10 papp :cool:
(...sambon vill gärna ha in bilen i garaget nu...)
 
Top