Xenon-lyse provat och jämfört

Bengt Allevad

New member
Nu har jag installerat Xenon H1 på R1100S:ens halvljus.

Lampan har den varmaste färgen och sålunda också största ljusutbytet.

Bilder bifogas nedan.
Matn.spänningen är ca 14V i bägge fallen och spänningsfallet fram till lamporna är ca. 0,3 V.
Vanliga H1-lampan är av den dyrbarare typen där 20m längre ljusbild och 50%mer ljus utlovas på kartongen som lampan ligger i.
Tyvärr hade jag ingen aldeles vanlig H1 att ta med i provet men förhoppningsvis hade den varit synbart sämre än sin dyrare variant, dock ingen stor skillnad, som tidigare prov med H4 visat mellan dessa typer.

Nu är det ju snö som inverkar gynsamt på ljuset men jag tycker ändå förbättringen är väl värd.

Om någon vill ha tydligare bilder, så mailar jag gärna över dem


Edit: Större bilder inlagda
 
Last edited:

ÅkeS

New member
Hej
Vilken skillnad. Det där vore nog inte fel på min R1100S. Finns det någon färdig sats för MC? Och i såna fall var hittar man den?
/Åke
 

Bengt Allevad

New member
Hej
Vilken skillnad. Det där vore nog inte fel på min R1100S. Finns det någon färdig sats för MC? Och i såna fall var hittar man den?
/Åke

Helt färdigt finns aldrig men anpassningen är måttlig. Jag köpte mitt hos Xenonkungen och priset är strax under 1000:-

Vill du ha detaljbilder på mitt montage sänder jag dig gärna.
 

sp2

New member
Hej
Vilken skillnad. Det där vore nog inte fel på min R1100S. Finns det någon färdig sats för MC? Och i såna fall var hittar man den?
/Åke

Jag kör med xenonljus i min KTM EXC 525 som endast klarar 35W i normala fall!
Satsen består oftast endast av lampan, och drivdonet som är stort som en stor tändstickask!
Montera i lampan som vanligt, tag kontaktstycket och koppla in i donet sen är det bara att ansluta donet till lampan!
Förbrukningen på en xenonlampa ligger runt 35w, men lyser som 200-300w!:eek:

Idag har jag xenonljussats i Hondan också! Samt i bilarna!

Per
 

Tyrannosaurus

New member
Det ser onekligen bra ut, men det finns ett par frågetecken.

Vad hade du för styrka på H1, H4, H7 eller vad som sitter i original?
Vad händer vid dålig väderlek, regn/dimma? En del påstår ju att man knappt ser något ljus alls vid sådana förhållanden med Xenonljus.

Tredje frågetecknet är snarare ett utropstecken (= kul kommentar)
Jag har dubbla relästyrda H4-lampor 55W + 90W på halvljus och 2x100W på helljus, får jag prova att tända "skogsbranden" bredvid? ;)

Låt säga så här, till att börja med har jag lite egna hemliga kopplingar så jag kan köra med bara ett halvljus och utan mätar- och bakljus dagtid (slippa bränna svårbytta glödisar i onödan, bromsljuset går ju ändå). När jag däremot kör landsväg i mörker och skymmning och det är båda som gäller får jag ofta helljusblink av möten som tror att jag kör på helljus (ljuset är rätt inställt). När jag då blinkar tillbaka med 2x100W blir dom plötsligt jättesnälla.

En annan kul episod var vid hojbesiktningen i Rissne förra våren. Det gick ju enligt löpande band principen, en kille sitter på hojen, den andra står framför med ljusmaskinen:
- Ok, halvljus...
- Bra.
- Åså heljus...
- Oj jävlar!
Stackarn, mätaren gick väl i botten och han såg vitt med svarta prickar en stund efteråt :D
 

boxer

New member
Hello,how Do You Connect Up A Double Relay,i Have A Boxer Replica,and Want Better Lights....what You Have Done Sounds Practical......can You Send Details Please
 

Bengt Allevad

New member
Det ser onekligen bra ut, men det finns ett par frågetecken.

Vad hade du för styrka på H1, H4, H7 eller vad som sitter i original?

Den "vanlliga" lampan i provet är helt ny och fabrikat H1 Osram-Silverstar,+20m, +50% mer ljus-55W.
Helst skulle jag ha haft en helt vanlig H1:a också men det syntes mig för besvärligt att skaffa en bara för provet när jag nu ändå bestämt mig för att köra med Xenon.



Vad händer vid dålig väderlek, regn/dimma? En del påstår ju att man knappt ser något ljus alls vid sådana förhållanden med Xenonljus.

Vet ej.
Hade Xenon H4 i ca. 1,5 år på min förra hoj och märkte inget av det och på den tiden borde jag ha haft dålig väderlek någon gång.
Snacket går ju ofta i den stilen hos dem som "gärna vill ha men inte kommer sig för."
Dessutom är det lätt att skifta tillbaka, om man inte blir nöjd i längden. Allt kostar lärpengar om man vill prova något nytt.
 
Last edited:

Taz

New member
Jag monterade Xenon i både min Ducce996:a och i gummans DucceMonster. Kommer nog aldrig vilja ha något annat än Xenon. Jag upplevde inga direkta nackdelar annat än vid bytet på Monstret, där var dual-xenonlampans bakstycke lite för långt för strålkastarhuset. Löste det genom att göra hål i bakstycket. Sen fick jag veta att det finns bi-xenonlampor som var kortare och hade passat bättre. :eek:

//D

Ps. Jag köpte mina lampor på Mc-Boden (som tar lamporna från Xenonkungen). Ds
 
Last edited:

Tyrannosaurus

New member
Hello,how Do You Connect Up A Double Relay,i Have A Boxer Replica,and Want Better Lights....what You Have Done Sounds Practical......can You Send Details Please
It's actually no big deal. You need to pull a new 4 or 6 cm2 wire (or as I've done, 2x2,5 cm2 wires) directly from the battery (fuse it with 10 or 15A near the battery) up to the head light.
Then just connect it as usual and use the stock wires to drive the relay.

Most relays come with a wirering diagram.

My special is only that i drive one if the relays from a loose stock 12V wire over the ignition switch I have up in front. Then I turn it on and off with a toggle switch.
 

boxer

New member
mektips

hi bengt.thanks for the reply...heres my e address....please send some photos of the instalation....cheers.....massanet3@hotmail.com
 
Top