Women Riders World Relay

smcrobot

New member
I slutet av augusti startades Women Riders World Relay (WRWR). Syftet är att förena tjejer som kör MC över hela jordklotet och visa tillverkare av motorcyklar, kläder, tillbehör och annat att kvinnor på MC är många och har andra behov än män.  Hayley Bell från UK är kvinnan bakom sidan. Hayley hoppas på att ha minst 8 500 medlemmar innan 25 september då sidan fyller fyra veckor. Nästa mål är 17...

Läs mer: https://www.svmc.se/smc/Nyheter/Women-Riders-World-Relay/
 

Lottafia

Member
Problemet är att hon lagt det på nylleboken, och vi är inte så få som aldrig i livet skulle få för oss att besöka den sajten....
 

Alexander76

Member
Har kvinnor andra MC-behov än män? Avses den kortare medellängden då eller talar vi om nånting ytterligare?

Alltså, bra event hur som helst. Dit hade man ju viljat kika in lite snabbt :D

Och sen:
"Det finns över 27000 kvinnliga MC-ägare i Sverige"

What? Var är dom då? :confused::confused::confused: Jag hade gissat på kanske 500, på riktigt.
 
Last edited:

Maria Nordqvist

Super Moderator
Jag är förvånad över matematikkunskaperna. Varje år tar drygt tusen kvinnor MC-kort. Varför skulle deras mammor äga motorcyklarna när de flesta är i mogen ålder (snittålder 38)? https://www.svmc.se/smc_filer/SMC centralt/Statistik 2018/Körkortsstatistik 2000-2017.pdf
Under de 20 år jag jobbat här har den kvinnliga andelen MC-ägare legat på 10 %. Det är färre än i många andra länder i Europa.
Vi har mängder av förtroendevalda kvinnor i SMC och deras andel av medlemsantalet är 15 %, knappt 10 000 personer. Det är alltså fler än 500, det är många fler än mödrar som äger motorcyklar och en hel del kvinnor som kör MC och blir medlemmar i SMC. Det tyder också på att kvinnor engagerar sig mer än män.
WRWR har nu ökat till 9000 medlemmar i världen.
 

Alexander76

Member
Jag är förvånad över matematikkunskaperna. Varje år tar drygt tusen kvinnor MC-kort. Varför skulle deras mammor äga motorcyklarna när de flesta är i mogen ålder (snittålder 38)?

I texten stod "MC-ägare" och inte exempelvis "A-kortsinnehavare" vilket kan öppna för en fri tolkning. Själv ser jag kanske 3 kvinnliga MC-förare på vägarna per säsong ungefär, och det i Stockholm, så siffrorna i statistiken och det jag observerar ute i verkligheten går inte riktigt ihop för mig. Eller så borde jag bli mer uppmärksam på min omgivning :)
 

Lottafia

Member
I texten stod "MC-ägare" och inte exempelvis "A-kortsinnehavare" vilket kan öppna för en fri tolkning. Själv ser jag kanske 3 kvinnliga MC-förare på vägarna per säsong ungefär, och det i Stockholm, så siffrorna i statistiken och det jag observerar ute i verkligheten går inte riktigt ihop för mig. Eller så borde jag bli mer uppmärksam på min omgivning :)

De tre inom en mycket snäv krets som jag nämnde, är alla tre både ägare och förare. Att se skillnad på killar och tjejer som kör hoj ute i trafiken är nog inte det lättaste för dig. Du har garanterat mött åtskilligt fler, men om det är fel på din uppmärksamhet vill jag låta vara osagt...
 
Last edited:

Maria Nordqvist

Super Moderator
Välkommen till SMC:s aktiviteter, där finns massor av kvinnor som kör MC, som är instruktörer, funktionärer, resurser, guider, ledamöter eller bara vanliga motorcyklister. Tre kvinnor på MC?
 
Top