Wobling

terje84

New member
Hej!

Da jeg var ute og kjørte min hoj forrige dag kom jeg litt for fort inn i en sving i feil spor. den endte med at jeg måtte legge ned sykkelen rätt mycket, hastigheten var 100-110, så jeg kjørte litt for fort. Men da jeg la ned sykkelen i svingen starta framhjulet å whoble, men jeg kom meg gjennom like hel. Min undring er hva det her beror på, skal vel ikke woble redan ved den her hastigheten? har kollat styrlager og hjullager og ikke hittat nåt fel. några andra tips, eller ska det va så her?:confused:

Terje
 

Niklasinorr

New member
Hej!

Da jeg var ute og kjørte min hoj forrige dag kom jeg litt for fort inn i en sving i feil spor. den endte med at jeg måtte legge ned sykkelen rätt mycket, hastigheten var 100-110, så jeg kjørte litt for fort. Men da jeg la ned sykkelen i svingen starta framhjulet å whoble, men jeg kom meg gjennom like hel. Min undring er hva det her beror på, skal vel ikke woble redan ved den her hastigheten? har kollat styrlager og hjullager og ikke hittat nåt fel. några andra tips, eller ska det va så her?:confused:

Terje

Det är inte hojen som gör en så kallad weave (lågfrekvenssvängning), det är du som spände dig när det gick lite fort. Hojen svänger lite fram och tillbaka hela tiden (det är så en tvåhjuling fungerar) Och när du lägger ner och framhjulet träffar en liten ojämnhet på ena sidan så kommer hjulet att svänga lite åt andra hållet. Du känner detta eftersom du spänner dig och då överkompenserar du åt andra hållet. Hojen försöker själv balansera sig rak och svänger tillbaka hjulet. Då överkompenserar du igen och så går det fram och tillbaka tills du släpper greppet om styret och slappnar av. Om du fortsätter och håller ännu hårdare så kan weave flytta sig till bakdelen på hojen och då får du wobble, högfartssvängning. Det kan resultera i att dina fötter släpper fotpinnarna och du kan kastas av. Så fort du då har lämnat hojen kommer den att slutta kasta och börjar gå rakt igen... dvs det är inte hojens fel:)

Se film, här hinner han dock inte släppa hojen innan den går i backen

http://www.youtube.com/watch?v=RmtoOmq3ppw
 

terje84

New member
Det är inte hojen som gör en så kallad weave (lågfrekvenssvängning), det är du som spände dig när det gick lite fort. Hojen svänger lite fram och tillbaka hela tiden (det är så en tvåhjuling fungerar) Och när du lägger ner och framhjulet träffar en liten ojämnhet på ena sidan så kommer hjulet att svänga lite åt andra hållet. Du känner detta eftersom du spänner dig och då överkompenserar du åt andra hållet. Hojen försöker själv balansera sig rak och svänger tillbaka hjulet. Då överkompenserar du igen och så går det fram och tillbaka tills du släpper greppet om styret och slappnar av. Om du fortsätter och håller ännu hårdare så kan weave flytta sig till bakdelen på hojen och då får du wobble, högfartssvängning. Det kan resultera i att dina fötter släpper fotpinnarna och du kan kastas av. Så fort du då har lämnat hojen kommer den att slutta kasta och börjar gå rakt igen... dvs det är inte hojens fel:)

Se film, här hinner han dock inte släppa hojen innan den går i backen

http://www.youtube.com/watch?v=RmtoOmq3ppw

Hei niklas!

Takk for svar. Heldigvis var jeg langt langt unna en så der kraftig whoble som på filmen. Var mer som du beskriver at det rykte litt høger og venster i små vibrerende rørelser. Jag blev skremd så jeg gjorde nog som du sa, men lykligtvis trykte jag inte inn bromsen! Skal forsøke melde meg på banekurs neste sommer så jeg kan lære meg litt.
 
Top