Wireräcken.

Bajen-Sam

New member
Drar igång första tråden här.

Wireräcken är ju ett ämne som berör oss hojåkare men är säkert och effektivt när det gäller bil, men en lemlästande och ångestladdande fara för oss på två hjul. :eek:

Hur ser vägverket på våran oro?

Finns det någon lösning med räcken som skyddar både de på två och fyra hjul?

Jåke

New member
Hur ser vägverket på våran oro?

Finns det någon lösning med räcken som skyddar både de på två och fyra hjul?
Med tämligen ljumt intresse.

Ja, flera. Men de har inte VV hittat på själva så man är ganska ointresserad även här att ta till sig information.

Det stod en hel del om vajerräcken på gamla forumet och Maria sitter inne med en hel del material. Har en del grejer liggande själv men har de inte tillgängliga just nu...

http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=346

B

becklestone

Guest
Vajeräcken, mötesfria vägar och mitträckeproblematiken är mest blandad ihop. Det handlar egentligen im tre olika saker, som borde diskuteras separat. Bara där vissa aspekter faller ihop, får man diskutera dem tillsammas:

Vajeräcken
Pris

Vajeräcken ar den billigaste lösningen att sätta upp (ej att underhålla) ett räcke. VV använder vajeräcken inte ur säkerhetsperspektivet, men bara ur prispersketivet.

Säkerhet

Vajeräcken håller inte måttet. Dem är osäkrare än andra former av räcken. Det finns flera orsaker.

Generellt klarar ett vajeräcke (att tillbakahålla) en personbil up till 1,5 t, men inga lastbilar.

Plåträcken, som vi oxo känner, klarar en lastbil upp till 13,5 ton vikt. Det är därför man i andra länder bara plåträcken. Dem ger den skyddsfunktionen, som behövs och som ett vajerräcke inte ger.

Plåträcke är tillräckligt stabilt under alla temperaturförutsättningar. Vajerräckets spänning beror på utetemperaturen som kan variera i Sverige mellan -50 grader (Norrland i vintern) och 50 och mer grader i sommaren. Vajerna borde spännas enligt utetempareraturen, men det gör man inte med lösa vajer under sommaren som fojld, som inte kan fånga upp en krasch och ger ingen skyddsfunktion allts.

Vajerräcken går att använda på rakstrecken, men inte i kurvorna. Där vrider dem sig under sin egen spänning och faller till innesidan av kurvan.

Efteersom vajeräcken inte klarar större belastningar, går det att köra över dem, speciellt i fallet av lastbilar, bussar. Dessutom river vajeräcker allt upp som kommer i kontakt med dem: lastbilens ränsletankar, personbilar.

Vajeräcken saknar glidskydd och är en dödsfällan för motorcyklister.

Utformingen av stolparna är farliga med vassa kanter, hakar, som hållar vajen.

Så kan man se vajeräcken som en helt felaktig konstruktion med användning i trafien.

Vad har man gjort utomlands?

Även plåträcken är farliga, pgpa stolparna. I Tyskland har man jobbat med den här problematiken sedan 1987-88. Att förbrättringar infördes på tyska vägarna först efter 2000, det visar, hur långsmat myndigheterns kvarnar arbetar.

Generellt finns flera mögligheter. På vissa avfarter på motorovägarna använder man frigolith-förkläddningar av stolpar.

Mer känt har blivit den s.k. Euskirchener modellen, där man hänger upp fjädrande plåtar under befintliga stålräcken som råcker längst ner till vägbanan. Här kan ingen motorcykel hamnar i räcket, men räcket fångar upp mcn och förararn och dämpar kraschen.

Det finns ett intiativ i Tyskland som jobbar med denn här problematiken och förbättringar, som heter Mehrsi (Mehr Sicherheit – mer säkerhet) http://www.mehrsi.org. En del kända personer är medlem, beskyddare mm, där bl.a. flera tyska delstats-kommunikationsministrar.

2+1 vägar

En 2+1 väg kan vara en bra idé. Grundtanken är, att myn bygger sådana vägar, där det inte finns plats i breden, där det är svårt att köra om, och man tillåter omkörningar bara där det finns plats, dvs 2. stycken körfält.

Men det finns oxo anra utformingar, där man kan tillåta omkörningar, även där det bara finns ett körfält, med en sträckade linja.

Det finns inget måste att sätta upp ett mittbarriär. Mittbarrieren (stålräcken, som går ner till vägbanan, betongräcken) används i i mycket hårdtrafikerad milj, t.e. på förbundsvägen 6 i Tyskland norr om Neustadt Rbge. Eller på länsvägen 272 mellan Rotebro och ....

Här en exempel från Frankrike:

P7270062_600.jpg

I Frankrike har jag sett en speciell utforming av 2+1-vägar, där man har satt up plaststolpar på mittlinjen i jämmt mellanrum. Det förhindrar inget möte, met separerar optiskt dem två körriktningar p bra sätt. Kör man ändå över mittlinjen, då ger plaststolparna bara ett klonk och föraren vaknar, utan att man river sönder bilen eller bränsletanken.

P7270057_600.jpg

P7270058_600.jpg

P7270060_600.jpg

Mötesfria vägar

Tanken i Sverige har inte varit att skapa 2+1-vägar utan att skap mötesfria vägar. En bra mötesfri väg är en motorväg med bred mellanrum mellan dem olika körriktningar. Allt annat, som använder mindre plats i breden, kan bara bli sämre. Sämst är 2-+1 vägar med vajerräcken.

Grundtanken till mötesfiravägar med räcken är, att man vill ha spår bunden trafik på sina vägar. Men alla bilar, motorcyklar, trampcyklar är inga spårbundna kommunikationsmedel. Det är järnvägen, som använder spår. Vill man stsa på spårbunden trafik, då äör det spårvagnar och järnvägen som gäller. (Men som vi vet, finns även där utspårningar).

I Sverige gör man den sämsta körriktningsseparationen, som kan finnas:

smala vänster-spåren (omkörningsspåren) på 2fältiga sträckor försämrade möjligheter vid bergning när en lastbil svänger, kan släpet svänga även mer och slår mot mitrbarriären med påkörning som föjld fotgängare, trampcyklister, som förr kunde använda sidoremsan på en bredare 1+1-väg tvingas att använda körfältet (svårare för djur att ta sig över vägbanan (jag harr sett rodjur hängande filetterad i räcken) en hel del onödvändiga påkörningar på vaijeräcken pga av smala vägbanan mm fler farliga omkörningar ( i bland i sista sekunden med krasch i räcken) försämrad vinterhållning

2+1vägar med vajeräcken som mittbarriär:

Jag anser vajeräcken inte som säkerhetsinstrument, men som trafikfara. Konstigt nog får man åka högre hastigheter trots att räckena ibland är bara ett par centimeter från vägkanten, medan på andra vägar har man nedsatt hatsigheten, eftersom en bergkant står bara ett par meter bort från vägen. (det är schizofrent).

Summering:

Det har funnits en hel del bra idéer i Sverige får att förbättra säkerheten i trafiken och på vägarna, men med mötesfria vägar i samband med vajeräcken, där har vägverket lämnats av den goda anden.

mvh // becklestone
http://www.becklestone.com

HonkyTonkMan

New member
I Frankrike har jag sett en speciell utforming av 2+1-vägar, där man har satt up plaststolpar på mittlinjen i jämmt mellanrum. Det förhindrar inget möte, met separerar optiskt dem två körriktningar p bra sätt. Kör man ändå över mittlinjen, då ger plaststolparna bara ett klonk och föraren vaknar, utan att man river sönder bilen eller bränsletanken.

Hur går det om en hoj kör på en sån här plaststolpe? Finns det nån statistik från försäkringsbolag eller liknande?

HonkyTonkMan

New member
Jag kom på en sak: Skulle inte SMC via FEMA kunna verka för ett EU-direktiv som förbjuder vajerräcken? Jag utgår visserligen från att lobbyarbetet för detta redan pågår, men organisationen har så många järn i elden så man vet aldrig, det kan ju ha skett ett förbiseende.

B

becklestone

Guest
Hur går det om en hoj kör på en sån här plaststolpe? Finns det nån statistik från försäkringsbolag eller liknande?

Det vet jag inte. Mina kontakter till Frankrike är inte starka för att ta fram material från försäkringar, men jag försöker få info ändå.

Maria Nordqvist

Super Moderator
FEMA hade i våras ett möte om vägräcken, MEP Corinne Wortman Kohl från Holland bjöd in tillsammans med oss. Avsikten var att få motorcyklisterna med i den europeiska vägräckesnormen. SÅ länge vi inte finns med, varken i tester eller i övrigt, så kommer räckena att vara anpassade för tunga fordon och inte för motorcyklister. Corinne skrev en fråga till ansvarig EU-kommissionär efter mötet och krävde detta samt att man skulle utreda ett förbud av vajerräcken eftersom de är så dåliga för motorcyklister. Svaret blev Goddag Yxskaft ungefär men arbetet fortsätter i FEMA tills motorcyklisterna ingår i vägräckesnorm EN 1317 eller en särskild norm skapats för motorcyklister. FEMA har blivit kontaktade av vajerräckestillverkare, CEN som beslutar om räckesstandard och ERF som är en organisation för vägbyggare och liknande. Alla är överens om att frågan är viktig och måste lösas.

Fick idag ett mail från GB som säger att för att förbättra motorcyklisternas säkerhet ska endast cementräcken användas utan stolpar som mitträcken i Storbritannien. Ett nytt avsnitt om mc-säkerhet har skapats i brittiska vägmyndigheternas standard vilket betyder att på särskilt utsatta platser ska säkrast möjliga räcke för motorcyklister användas.

Kan f ö tillägga att Vägverket före 31 december 2006 ska presentera ett Handlingsprogram MC på väg 2007-2010 som ska presentera lämpliga åtgärder för att förbättra vägmmiljön för motorcyklister.

HonkyTonkMan

New member
Tack för svaren!:)

Tänkte på en sak till. För några år sedan avskaffades de klassiska träplanken kring speedwaybanorna och ersattes av luftstaket. Detta på grund av den höga skaderisken. Min reflektion är den att de som kör speedway vet riskerna, :cool: de gör det ofta just för att det är farligt, alla inblandade vet konsekvenserna av sitt handlande både för sej själv och heatkamraterna, :eek: och farterna blir inte så där vansinnigt höga, 80km/h på trånga banor, uppåt 120km/h på stora. Vi ute i trafiken däremot, har dels högre krav på säkerhet, även när vi väljer att köra hoj. Dessutom finns det många på vägarna, som inte har en susning om hur det känns att köra hoj, de kanske inte ens haft nån moppe. Men för oss är det tydligen okej att gärdslas in av vajerräcken med stolpar som påminner om nåt medeltida avrättningsinstrument. Jag skulle faktiskt föredra träplanket!

Nollvisionen=Noll mc-förare vid liv och med hälsan i behåll.:eek:

diver6

New member
Jag hörde på radion för ett tag sen och då med tanke på alla mc dödsolyckor att det skulle göras något. Förslagen från VV som då nämdes var:

1. Helljus på mc under dagtid

2. Nummerskylt fram (kamerorna ni vet)

3. Skonsammare vajerräcken

Tydligen finns det någon hos VV som är medveten om faran för oss mcåkare.

Strömma

New member
Jag hörde på radion för ett tag sen och då med tanke på alla mc dödsolyckor att det skulle göras något. Förslagen från VV som då nämdes var:

Vilket då självklart är bra, fast man undrar ju lite på vilket sätt en nummerskylt fram kommer att bidra till att öka säkerheten?

Förslaget om helljus tycker jag iofs är bra, och det är något som jag själv använder mig av ibland. Men jag tror tyvärr att det kommer att skapa en hel del irritation hos de bilister som trots allt blir bländade, vilket då leder till att försämra attityden mot oss istället...

En lösning på problemet vore kanske att ha en speciell färg på framljuset på mc:n, så den blev lättare att känna igen. Har själv provat med gul lampa av just det skälet, men frångick det då ljuset blev alldeles för klent med bara en lykta, speciellt i skymning. Men det borde väl gå att ta fram en lampa som genererar ett gult sken, snarlikt xenonljusens blå, utan att ljuset försämras?

Förutsätter då givetvis att dessa lampor enbart blir tillåtna på mc, ej mopeder och dylikt. Det skulle inte lösa våra osynlighets problem till fullo, men det skulle iaf bli betydligt lättare att skilja ut en mc mot tidigare, och risken att misstolkas som moped skulle bli avsevärt mindre.

Kvarstår sedan gör givetvis dom som kör bil på ett så pass avslappnat och/eller nonchalant sätt att dom pga det inte uppfattar att det kommer en mc. Men den delen av problemet går nog inte att komma tillrätta med, utan här får vi nog leva med att vi alltid måste tänka åt bilisterna med.

Men som sagt, jag är definitivt för allt som ökar vår säkerhet. T.o.m nummerskylt fram kan jag leva med om böterna går oavkortat till nya och säkrare räcken.

B

becklestone

Guest

och kanske blinkande röttljus på hjälmen

Strömma

New member
och kanske blinkande röttljus på hjälmen
Var nu försiktig med vad du önskar... :rolleyes:

Det kan ju vara just idag någon på VV får för sig att faktiskt göra något, snurrar på tombolan, ja eller papperskorgen då, och upptäcker att den är tom... Hittar ett i deras ögon vettigt och billigt förslag på ett forum på nätet, som förarna själva dessutom får bekosta vid inköp av hjälm, och innan vi ens hinnar förstå vad som är på gång så ser vi ut som blinkande små tomtar allihopa...
:D :D :D

HonkyTonkMan

New member
Om du hade slösat bort miljontals av skattebetalarnas kronor, skulle väl du också försvara investeringen oavsett hur lyckad eller misslyckad den var.
Eller hur?

Tro inte att VTI är så oberoende som de vill se ut som. De arbetar ofta ihop med VV. Använder samma konsulter och så. Sedan är det en händelse som ser ut som en tanke att först säjer Tingvall (evigt förbannat vare hans namn)att motorcyklar borde förbjudas, och ett par år senare börjar de här dödsryssjorna byggas. Spända stålvajrar med giljotinblad till stolpar, som iofs hindrar mötesolyckor, men är så utformade att bara den som sitter i ett stålskal själv kan dra nytta av den ökade säkerheten.

Strömma

New member
Kortfattat: Vajjerräcken räddar hojåkares liv gentemot att det inte finns vajjerräcken. (sen kanske det finns ännu bättre lösningar och det är väl det som SMCs GD syftar på men blir lite felciterad)

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_14406821.asp
Det stämmer säkert att dom gör nytta, även om vi motorcyklister inte vill se det själva, och att dom i brist på andra räcken både räddar våra och andras liv. Därför tror jag också att det går att få fram positiv statistik för vajerräckena. Så tyvärr har dom nog en funktion att fylla, och där dom redan finns uppsatta ska vi nog inte argumentera för att dom ska tas bort innan det finns pengar eller vilja att ersätta dom med något annat.

Däremot är vi nog överens om att det inte är den bästa lösningen, möjligtvis den billigaste och på kort sikt mest kostnadseffektiva för staten. Det gör att vi inte bara kan argumentera för motorcyklisters säkerhet eller mot kortsiktiga kostnader, som givetvis är tilltalande ur deras synvinkel, då kommer vi förmodligen inte att komma någonstans. Nej, vi måste på något sätt påvisa att dyrare lösningar fungerar bättre i det längre perspektivet. Dels ur en rent humanitär synvinkel, men humanitet har ju som bekant en prislapp numera, så det blir svårt. Så framför allt genom att visa att det blir mer kostnadseffektivt på längre sikt med olyckor med färre skador på individerna, lägre rehabkostnader efteråt, och sparade slantar till staten.

Same old story, "money talks, bullshit wal"....

Marie

Banned
Kan det inte vara så enkelt att orsaken till att det blivit färre hojolyckor på de vägar som fått vajerräcken beror på att de flesta hojförare - liksom jag - väljer en alternativ väg för att slippa vajerräckena???

-ah

New member
-eller at även motorcyklister tar det lugnare på vajer-vägar, inför utsikten att bli strimlat i tunna skivor.........

Strömma

New member
Kan det inte vara så enkelt att orsaken till att det blivit färre hojolyckor på de vägar som fått vajerräcken beror på att de flesta hojförare - liksom jag - väljer en alternativ väg för att slippa vajerräckena???
Förmodligen. Undviker själv att åka på sådana vägar om det finns vettiga alternativ som inte blir alltför mycket längre. Den alternativa vägen är då oftast mindre, och framförallt mindre trafikerad, vilket resulterar i ett mindre antal olyckor. I de fallen har ju räckena fungerat indirekt, eftersom dom har fått oss att välja mindre farliga vägar, så något vidare argument för saken är det inte.

-eller at även motorcyklister tar det lugnare på vajer-vägar, inför utsikten att bli strimlat i tunna skivor.........
Det är nog också delvis sant. Jag har dock inte kommit ikapp eller kört om någon mc som har legat under gällande hastighetsbegränsning, så oftast innebär det nog det en sänkning av den tänkta/önskade hastigheten till den lagliga, och det är inget argument överhuvudtaget...

Marie

Banned

Med risk att göra reklam kan jag inte komma ifrån att jag många gånger när jag sett vajerräcken tänkt <förre statsministern>+"tunna skivor"...:rolleyes: