Vstrom 650

Tommy67

New member
Hej !

Någon som vet vad man kan göra för att inte blända trafikanter, när man har en passagerare bak, på ovan mc. Har provat att ställa in fjädringen bak med juster ratten. Passageraren är en "lättviktare". Kan väl inte byta till svagare lampor, eller ? Sitter 60/55 i nu. Visst är det bra att synas i trafiken, men ?:confused:

Tacksam för svar !
 

Mimmi

New member
Justering!

Hej!

På vissa mc (BMW) finns det en liten spak vid strålkastarinsatsen som ställer ner ljuset vid tung belastning bak, precis som på bilar, fastän det numera på en bil för det mesta sker elektrisk via en knapp i kupén, eller tom automatiskt ihop med Xenon.

Kontrollera om Du har en sådan spak, och använd den, om den finns.
Om inte, så är enda möjligheten att Du med insatsens höjdjusteringskruv ändrar insatsen så att Du justerar ned ljuset så att det blir rätt med Din passagerare. Lär Dig hur mycket Du skall skruva (räkna varven) mellan normalinställning, och passagerarinställning, så behöver Du inte kontrollera varje gång Du ändrar.

För att kolla så ställ Dig med mc:n så att ljuset lyser mot en vägg. Låt sedan någon annan medan Du sitter på rita med en tuschpenna/krita på väggen var "ljus-mörkergränsen" är. Låt sedan passageraren stiga på, och kolla nu var denna gräns är. Justera sedan ned ljuskäglan så att den hamnar på samma ställe.

Att byta lampa är inget alternativ. Den typ av lampor det handlar om finns inte med lägre effekt. Dessutom bländar även en svagare lampa, eftersom den fortfarande är felriktad.
 

choken

New member
Jag hade samma problem själv med min V-strom. Om jag inte bländade mötande så bländade jag framförvarande MC i backspeglarna.
Det dröjde ända till en nattur då jag märkte att lyset var så högt ställt att det blev svart på vägen när jag slog på helljuset.
Det sitter 2 justerskruvar för varje strålkastare. En för höjdled och en för sidled. Du kommer åt dessa från baksidan kåpan. Om jag kommer ihåg rätt så skall man vrida justerskruven för vänster lampa åt ett håll och på höger lampa vrider man åt motsatt håll för att justera dom åt samma håll.
Om du är normaltung ställer du bakre dämparen på 2-3 streck på justeringen när du kör själv. Ställ in lyset efter det. Kanske till och med lite i underkant.
Med passagerare skruvar du in ratten så att 4-5 streck är synliga och med full packning drar du den i botten. Då funkar även justeringen på lyset.
 
Top