Vobbling på Intruder

Kriper

New member
Jag har en Intruder 800 cc årsmodell 2000, dvs modellen med avgaspiporna dragna på båda sidorna.

I helgen monterade jag en kåpa jag köpt på Biltema. Det är ingen lutande strömlinjeformad modell utan en skärm som står rakt upp ovanför strålkastaren. När jag körde genom en högst normal kurva med 90 - 95 km/h så började cykeln vobbla. Ingen känsla av att styret slog utan att det var bakhjulet som började kasta. Det hann väl bli tre kast innan jag drog av gasen. Då upphörde det genast.
Jag kollade lufttrycket efteråt och hade då 2,0 varmt, medan instruktionsboken rekommenderar 2,25 kallt.

Vad tror ni? Kan man få vobbling på bakhjulet av en kåpa på styret? Kan så liten differens på lufttrycket ha orsakat det? Någon annan som råkat ut för vobbling med Intruder?
 

Diversion

New member
Jag har en Intruder 800 cc årsmodell 2000, dvs modellen med avgaspiporna dragna på båda sidorna.

I helgen monterade jag en kåpa jag köpt på Biltema. Det är ingen lutande strömlinjeformad modell utan en skärm som står rakt upp ovanför strålkastaren. När jag körde genom en högst normal kurva med 90 - 95 km/h så började cykeln vobbla. Ingen känsla av att styret slog utan att det var bakhjulet som började kasta. Det hann väl bli tre kast innan jag drog av gasen. Då upphörde det genast.
Jag kollade lufttrycket efteråt och hade då 2,0 varmt, medan instruktionsboken rekommenderar 2,25 kallt.

Vad tror ni? Kan man få vobbling på bakhjulet av en kåpa på styret? Kan så liten differens på lufttrycket ha orsakat det? Någon annan som råkat ut för vobbling med Intruder?

Jag tycker det låter märkligt att så skulle ske. Om inget känns i styret hur skall det då kunna fortplantas till chassit? Är bakdämparen ok? I vilket fall tror jag inte det har med lufttrycket att göra. Jag körde med 0.5 kg för lite utan tillstymmelse till konstigheter en gång. Visserligen inte en Intruder men ändå.
 

Bansaie

New member
Alla lager (styr, sving och hjul) OK?
Hondan jag hade för nått år sen började vobbla lätt i styret när styrlagret var kasst.
 

nir_scorpio

New member
Jag kollade lufttrycket efteråt och hade då 2,0 varmt, medan instruktionsboken rekommenderar 2,25 kallt.

... Kan så liten differens på lufttrycket ha orsakat det?

2.0 varmt mot 2.25 kallt är en ganska stor skillnad. Enligt Continental så kan det vara upp till 0.5 bar i skillnad mellan kall och varmtryck på motorcykeldäck (http://www.conti-online.com/www/motorcycle_de_en/themes/hidden_hidden_channel/airpressure_en.html). I värsta fall betyder det att du kör med 0.75 bar för lågt tryck. Beroende på hur dina däck är konstruerade, framför allt hur styv stommen är, så är det definitivt mer än tillräckligt för att trassla till det - särskilt om det fanns någon liten ojämnhet i vägen eller beläggningsförändring som påverkade det hela.

Om inte annat så är det dessutom ett utmärkt sätt att snabbt köra slut på däcket i onödan...
 

Avarage

New member
Styrmonterade kåpor kan erkänt ge diverse stabilitetsproblem. Allt beroend epå utformning av kåpan, montering/justering samt vindförhållanden.

Går det att justera vinkeln på kåpan? Testa i så fall med olika lutningar för att se vid vilken vinkel du får minst problem. Det KAN bli så att du har problem oavsett vinkel men att du kan hitta en vinkel som ger mindre bekymmer än övriga vinklar.

Jag får nämligen uppfattningen av ditt inlägg att problemet du beskriver inte funnits tidigare utan har uppkommit efte rmontering av kåpan. Då verkar det långsökt, kan jag tycka, att söka felorsaken någon annan stans!

Just my 5 cent´s!
// Niklas
 

Ove 60+

Active member
Min gissning: Spårig och småhal beläggning i kombination med gaspådrag och lite luft så kan däcket hitta på att vandra utåt....
 

Bodensaren

New member
Att montera en styrmonterad kåpa kan ge cykeln egenskaper som inte är önskvärda, jämför Hondas CBX första årsmodellen den var väldigt känslig för alla förändringar i luftflödet, det kunde räcka med att byta backspeglar för att den skulle börja vobbla.

Mitt råd är att du plockar bort kåpan och testar om cykeln vill vobbla, montera sedan tillbaka kåpan och testa i samma situationer som utan, börjar den vobbla då har du problemet där. eftersom problemet uppstod efter montering av kåpan så skulle jag börja felsökningen där.
 
Top