Vn800, bensin ur avgasrören, startproblem mm

perg88

New member
Hej! Ny på forumet och hoppas jag kan få hjälp.

Min Kawasaki vn800 ville inte starta häromdagen utan det var som startmotorn låste sig efter den gått i ca en halv sekund. Efter det gick den inte köra runt på starten. Jag rullade då och släppte kopplingen med växel i för att få runt motorn. Gick bra och efter det gick det att köra på startmotorn igen. Dock började det rinna bensin ur avgasrören. Ju mer jag körde på startmotorn desto mer rann det ut. Vi snackar litervis tillslut. Den hostade igång lite och gick några sekunder då det rök som tusan och sen gav jag upp. Tyckte mig kunna ana lite olja i bensinen som rann ut men det skulle även kunna va sot.

Jag brukar låta hojen stå med bensinkranen på.

Vad kan felet vara? Att nålen/flottören låst sig så bensinen forsar igenom? Något annat förgasarhaveri?

Toppackning? - inget tryck i kylsystemet utan det var som vanligt.

Uppskattar all hjälp jag kan få! Mvh
Per
 

Bob Sweden

New member
Hej! Ny på forumet och hoppas jag kan få hjälp.

Min Kawasaki vn800 ville inte starta häromdagen utan det var som startmotorn låste sig efter den gått i ca en halv sekund. Efter det gick den inte köra runt på starten. Jag rullade då och släppte kopplingen med växel i för att få runt motorn. Gick bra och efter det gick det att köra på startmotorn igen. Dock började det rinna bensin ur avgasrören. Ju mer jag körde på startmotorn desto mer rann det ut. Vi snackar litervis tillslut. Den hostade igång lite och gick några sekunder då det rök som tusan och sen gav jag upp. Tyckte mig kunna ana lite olja i bensinen som rann ut men det skulle även kunna va sot.

Jag brukar låta hojen stå med bensinkranen på.

Vad kan felet vara? Att nålen/flottören låst sig så bensinen forsar igenom? Något annat förgasarhaveri?

Toppackning? - inget tryck i kylsystemet utan det var som vanligt.

Uppskattar all hjälp jag kan få! Mvh
Per

Kolla oljan.
Min gissning är att du har gott om olja, mer än vad du fyllde på...
Troligen har nålventil i förgasare hängt sig -> bensin in i förbränningsrum -> bensin har spätt ut oljan.
Förutom att det har fyllt upp ett av förbränningsrummen då såklart och sedan letat sig förbi kolvringarna ner i motoroljan.

Plocka ur tändstiften och drar runt motorn för hand.
Det kan vara en bra början.
Men var försiktig, bensin är brännbart / explosivt.

/B
 

gundj

New member
Töm oljan, häll i ny.
Lämna tändstiften ur och ta ett kompressionsprov.
Om det är lika på båda cylindrarna så testa att starta.
Det finns en liten risk att du kan ha fått vätskekompression i en cylinder, då kröker man lätt en vevstake.
Så lyssna noga när du startar nästa gång, så att den går jämnt och tyst.
 

perg88

New member
Tackar för svaren. Var väl något åt det hållet jag gissade med.

Om nu nålventilen hängt sig, hur löser jag det? Nya grejer? Rengöring av förgasaren förmodar jag?
/pg
 

gundj

New member
Först och främst så får du väl titta över hur det kommer sig att bensinkranen släpper igenom bensin.
Jag förmodar att du har en vakumstyrd kran, den skall alltså vara stängd automatiskt när motorn står stilla.
Om förgasaren sitter hyfsat lätt åtkomlig så kan du ju lossa flottörhuset och se efter om du lätt kan lossa ventil och ventilsäte för rengöring.
Annars finns ju alltid latmanslösningen, köp STP Fuel Injector Cleaner och häll en halv flaska i en full tank och kör en ordentlig runda.
 

Hampe

Skriver massor!
Tackar för svaren. Var väl något åt det hållet jag gissade med.

Om nu nålventilen hängt sig, hur löser jag det? Nya grejer? Rengöring av förgasaren förmodar jag?
/pg


Quickfixen är att försöka komma åt att knacka lite på utsidan av flottörhuset med allt på plats.
Baksidan av en skruvmejsel brukar funka fint om du har en "fri skottlinje" att jobba med.
Handlar det bara om att flottören hängt sig så kan det hjälpa med en liten knackning.
Det, och att stänga bensinkranen manuellt har hjälpt åtskilliga att hanka sig igenom resten av en säsong.
...eller flera, om man är lat.

Mer troligt är nog att avlagringar från nya tiders bensin, tillsammans med längre uppehåll i användandet har ställt till det inuti förgasarna.
Ta isär, tvätta utan att använda något vassare än tops, eller kanske satsa på ultraljudstvätt.

Suzuki har en del modeller - tex DR 750/800 från -80 och -90 talet som dras med en liten o-ring vid flottörventilens säte som torkar ut med tiden. Öppna och titta, det är bästa rådet - men kan du snabbfixa nu, så passa på att köra under sommaren.
Använd sedan vintern för att riva ner det och ordna riktigt.


Hampe
 

perg88

New member
Problemet löst!

Tänkte uppdatera er lite. Ni hade helt rätt, förmodligen hade flottörnålen hängt sig och fyllt motorn med bensin. Mycket riktigt så var oljan tunn och full av bensin när den tappades ur. Jag tog loss förgasaren och la delarna i bensin för att sedan blåsa dem rena med tryckluft. Det var rejält med skit i flottörhuset. Lite ny olja och sen startade den fint igen.

Jag lackade om tanken för några veckor sen och hade då bensinen i en dunk undertiden. Förmodligen var den inte helt ren innuti..

Tack för er hjälp
 

bildocktor

New member
hej.mitt broblem var att kranen som är vackum styrd flödade, inte förgasaren .ett annat broblem som kan uppstå + kabel batteri lossnar=svår att starta,väll startar inget ork,mens du kör helt plötslig konstig gång med lite tur 80/90 km/h max.körde hem i 80 km/h.särade massa onödigt.+ kabel enda felet.
 

Hampe

Skriver massor!
Problemet löst!

Tack för er hjälp

...å tack för att du tittade in och levererade facit till problemen.
Allt för ofta blir det knäpptyst och ingen vet hur det slutade.

Välkommen till forumet, förresten - hoppas vi får se mer av dig härinne, och även av 'bildocktor' som satte sin förstapost här.
Välkomna bägge två!


Hampe
 
Top