Visste ni att lagen medger fria val?

P-O Noren

New member
En intressant fråga, måste man alltid ha hjälm?
Svaret är intressant, men såhär säger lagen:
Trafikförordningen 4 kap.
9 § Den som färdas med motorcykel eller moped skall använda skyddshjälm.

Skyddshjälm behöver inte användas vid färd inom parkeringsplats, parkeringshus, bensinstations- eller verkstadsområde eller liknande

Ironi mode ON
Så om ni nu är väldigt laglydiga och tycker det är jobbigt att ta på er hjälmen när ni ska flytta motorcykeln från pumpen till sidan på macken kan ni lugnt skita i att göra detta. Ska ni bara köra in hojen i garaget för natten på bostadsområdets parkering? känn er som outlaws, 1% i dess brutalaste mening: lägg hjälmen på tanken och kör in hojen.

Håll i er, någon som skrev denna lag tänkte nog till lite. ;)

Förlåt för detta avslöjande, konsekvenserna kan bli ödesdigra
:D:D
(jag tror jag börjar få skumma ideer på natten, måste gå och sova)
:)
Ironi mode OFF
EXIT

phastas

New member
Kan man inte köra sin hoj in i garaget från sin uppfart utan hjälm, då bör man inte leda den in heller utan hjälm.

Finns hjälmen i handen eller att man inte kan lägga den ifrån sig, då åker krukan på köttbollen, för därifrån trillar den inte ner på marken och kasserar sig själv.

Monica

New member
Jösses va bra

Då kan jag fara runt på parkeringen mellan bilarna och leka RiKtIg outlaw :D:D Jösses va häftigt :rolleyes:

flex

New member
Detsamma gäller säk bälte i bilen,å vem vill få en airbag i ansiktet utan säk bälte.

flex

New member
Den löser väl knappast ut på parkeringen? behöver man inte typ +50km/h :eek:

Beror väl på hur stor parkeringen är, där är kanske 50 km :) och nej det är upp till tillverkarna . Vi har bilar på jobb där vi måste ha bilen strömlös i 20 min innan vi plockar av stötfångaren fram.

flex

New member
Tyvärr bara en fejkad video, det är inte airbagen som löser ut. Har lekt med att utlösa airbags på en gårdsplan, den där löser inte ut.

En arb kamrat har lyckats att utlösa en bältessträckare pga slarv är han mont en passagerar stol. Blev lom hörd i ett par dagar

Monica

New member
ah du

Tyvärr bara en fejkad video, det är inte airbagen som löser ut. Har lekt med att utlösa airbags på en gårdsplan, den där löser inte ut.

skärp dej....det ser du väl :D. Kan väl inte vara fejkad! Det är ju på INTERNET och där är allt sant precis som i tidningarna :rolleyes:

Katarina

Helt okej
Tanten gör reklamfilmer, den där filmen med den handväskedaskande damen läste jag om för ett par år sen. De hade fått göra om scenen flera gånger för att det skulle stämma med dasken i fronten. Ibland löstes kudden ut före hon daskade till bilen och ibland löstes den ut för sent. Men kul är den varje gång!

Lagen anger inte vilken skyddshjälm det handlar om, man kan väl lika gärna ta en stickad luva för den skulle i alla fall inte gå sönder om den föll i backen. OBS! *ironi*! ;)

Last edited:

P-O Noren

New member
Lagen anger tyvärr rätt så mycket om hur hjälmen skall vara beskaffad. Det är helt okej med en öppen hjälm, fullgott skydd enligt lagen. Bara den uppfyller kraven. Men inga ändringar får göras, i princip.

Alla trådar blir förr eller senare off-topic:)