Visar statistiken några övre åldersgräns för MC-körning?

powerglide

New member
Finns det ngn svensk statistik som visar ngt motsvarande som detta?

Older bikers 3 times more likely get seriously hurt http://zite.to/WECNB5 via @zite

[...]A [...] study shows bikers over the age of 60 are up to three times more likely to be seriously injured in a car crash compared to their younger counterparts.[...]
 
Last edited:

enhjuling

New member
Det är väl lite olika statistik.
Den svenska statistiken visar hur åldersfördelningen är mellan de som skadas i olyckor. Den kan man ju då utläsa som att ju äldre man är desto försiktigare är man och löper därigenom mindre risk att råka ut för en olycka.
Den amerikanska rapporten säger väl att som äldre löper man större risk för allvarliga skador OM man råkar ut för en olycka.
Det är väl heller inte så svårt att förstå utan djupare undersökningar, alla vet väl att man blir ömtåligare med åren.
/Stefan
 

Marie

Banned
Någon övre åldergräns finns väl knappast. Rolf Gülich utnyttjade väl sin tävlingslicens på mc ända tills han var i 95-årsåldern om jag inte missminner mig...
 

Lotek

#82 Superbike
Riktigt. Det gör mer ont och tar längre tid att läka ihop med samma skada nu än för tio år sedan.
Det kunde jag talat om direkt utan att det behövs en undersökning...

För övrigt tror jag inte att Rolf Gulich kraschade värst mycket mot slutet av sin karriär. Likaså med Stål-Farfar och G-5. Hade de skadat sig i sin respektive sport hade de nog inte kommit tillbaka efter det.
 

Ove 60+

Active member
För övrigt tror jag inte att Rolf Gulich kraschade värst mycket mot slutet av sin karriär. Likaså med Stål-Farfar och G-5. Hade de skadat sig i sin respektive sport hade de nog inte kommit tillbaka efter det.

Vid 92 åå gick han omkull i 140 med sin Velocette. Klarade sig bra den gången, men jag läste en intervju med honom när han kraschat ordentligt och han hamnade på, som han sade "återvinningen" för hoplappning. Jag tror att det var senare och att han körde ett tag efter den smällen, dock inte helt säker.
 

Lotek

#82 Superbike
Jahapp, I stand corrected. Så är det enligt biografin iaf. Kraschade vid 89 års ålder och kom tillbaka efter två veckor redan.
Å andra sidan förstår jag varför.. Rolf själv om hur det kommer sig att han var i sådan form vid 95. Citat: "Tar en liten whisky emellanåt eller smuttar på en konjak. Och så skall man inte glömma att det finns kvinnor." Slut citat. :tummenupp
 

SuperRetard

New member
Jahapp, I stand corrected. Så är det enligt biografin iaf. Kraschade vid 89 års ålder och kom tillbaka efter två veckor redan.
Å andra sidan förstår jag varför.. Rolf själv om hur det kommer sig att han var i sådan form vid 95. Citat: "Tar en liten whisky emellanåt eller smuttar på en konjak. Och så skall man inte glömma att det finns kvinnor." Slut citat. :tummenupp


Original Rockstar!
 
Top