vinterlagring

terje84

New member
hei!

Da jag er tvungen at åka bort kommer jag måtte vinterlagra min hoj redan från augusti/september. Det her er mitt førsta år med hoj og jag har haft jätteroligt. Jag kjør en kawasaki ER6-n 09. Da jag inte har erfaring med hoj från tidigare har jag några praktiske frågor. Hur gjør man med vinterlagring?
Full tank, tom tank? bytte olje før den lagres eller når man igjen skal ut på vägen? lufttrykk i dekken etc? takker for hjelp.

Terje
 

Hellman

New member
Står den kallt, full tank. Står den varmt spelar det inte så sto roll. Tanka gärna fullt iaf, gärna 98oktan då oktantalet kan sjunka (petitesser).

Oljan kan du med fördel byta innan lagringen. En del fräna ämnen kan bildas i oljan under säsongen som kan vara bra att inte lagra hojen med. Ska du vara extra noga, överfull motorn upp till fyllningshålet med olja. Då står mycket i olja över vintern och mår extra bra. Glöm då INTE att tappa ut det innan på våren bara och fyll på rätt mängd!

Däcken mår bäst av att lyftas från marken. Detta görs med depåstöd fram och bak (av BRA kvalitét som håller hela vintern). Detta är överkurs för många och då funkar det bra att pumpa i lite extra luft. Flytta gärna MC:n lite under vinterns gång så du belastar olika delar av däcken. Allt detta är till för att inte då deformerade däck.

Sedan se till att MC:n är ren, kedjan är smord och allt annat snyggt och välsmort. Köp ett mysigt mjukt överdrag som skyddar från damm och skit. Ställ ut råttfällor.
Glöm inte heller att då och då gå ut och prata med hojjen och klappa den ömt. Trösta den (och dig) med att det snart är vår igen!
 

Hellman

New member
Glömde:

Ta ur batteriet. Ställ det på underhållsladdning om du har en laddar som fixar detta ( t ex Ctek). Annars laddar du det fullt ungefär en gång i månaden.

Det ska gärna stå svalt men inte i minusgrader.
 

Zopilote

New member
Skulle vilja tillägga ett par saker till Hellman´s (i övrigt mycket bra ) beskrivning:
Många MC- och båtfirmor säljer en liten flaska som heter Motorex Fuel Stabilizer. Det har under många år funkat utmärkt för mig, tillsatt till årets sist tank och sedan kört några minuter så medlet når alla skrymslen och vrår i förgasare/insprutning.
Om du skall använda främre depåstöd, välj gärna ett som lyfter under gaffelbenen så slipper du ha en framgaffel som vilar i ett onaturligt läge (helt utdragen). Detta kan i vissa fall ge läckande packboxar. Själv har jag alltid vinterförvarat med enbart bakre depåstöd och ett extra halvkilo i framdäcket utan problem.
 

swischmc

New member
Du skriver att du har en -09:a. Egentligen behöver du inte göra något alls... en så ny hoj klarar en vinterförvaring utan problem. T.o.m batteriet kan sitta kvar. Men för din egen skull kan det vara bra att träna på allt som ska göras, även en -09:a blir gammal en dag. ;)

Kolla med ditt service-ställe, de brukar ha bra tips. Bäst är att serva precis innan du ställer hojen. Tvätta också av den ordentligt, känns så mycket bättre med en ren hoj på första vårturen.

Lycka till och passa på att njut, det är minst en månad skön hoj-körning kvar! :)
 

terje84

New member
Står den kallt, full tank. Står den varmt spelar det inte så sto roll. Tanka gärna fullt iaf, gärna 98oktan då oktantalet kan sjunka (petitesser).

Oljan kan du med fördel byta innan lagringen. En del fräna ämnen kan bildas i oljan under säsongen som kan vara bra att inte lagra hojen med. Ska du vara extra noga, överfull motorn upp till fyllningshålet med olja. Då står mycket i olja över vintern och mår extra bra. Glöm då INTE att tappa ut det innan på våren bara och fyll på rätt mängd!

Däcken mår bäst av att lyftas från marken. Detta görs med depåstöd fram och bak (av BRA kvalitét som håller hela vintern). Detta är överkurs för många och då funkar det bra att pumpa i lite extra luft. Flytta gärna MC:n lite under vinterns gång så du belastar olika delar av däcken. Allt detta är till för att inte då deformerade däck.

Sedan se till att MC:n är ren, kedjan är smord och allt annat snyggt och välsmort. Köp ett mysigt mjukt överdrag som skyddar från damm och skit. Ställ ut råttfällor.
Glöm inte heller att då och då gå ut och prata med hojjen och klappa den ömt. Trösta den (och dig) med att det snart är vår igen!

Tusen takk!

Takk så jätte mycket för bra beskrivning.:)
 

Hellman

New member
Tusen takk!

Takk så jätte mycket för bra beskrivning.:)

Inga problem. Jag tänker, trots dess steg, i år köpa mig en gammal enstånka som jag ska sprätta runt på slaskiga vintergrusvägar med. Sommaren är för kort och MC kan köras året runt. Lärde mig det i lumpen för massa år sedan.

I år ska det fanken bli verklighet! :rolleyes:
 

-ah

New member
Hur ska hojen förvaras; torrt o varmt eller bara under tak?

I senare fall har tyska Louis en utmärkt lösning, ett plastpåsegarage för ett par hundralappar, och som på insidan är behandlat med någon rostinhibitor. Nån sorts kemisk mumbo-jumbo, som verkar fungera alldeles utmärkt. Kanske i synnerhet i kombination med en torrboll.

3036874251_185094fb02.jpg
 
Top