Vinterladda batteriet

nir_scorpio

New member
Kontrollera noga om den passar MC-batterier. Även om MC-batterier oftast är blyackumulatorer så är det inte säkert att alla laddare för blyackumulatorer är lämpliga för dessa bl.a. p.g.a. olika laddström och laddintervaller.

Här är några alternativa laddare som uttryckligen är gjorda för MC-batterier:
Optimate: http://www.xlmoto.se/batteriladdare-tecmate-optimate-6 (allt från "Optimate 3" och framåt fungerar bra)
CTEK: http://www.ctek.com/se/sv/chargers

Själv har jag en äldre Optimate 3 som brukar vara inkopplad för underhållsladdning hela vintern och även vid längre köruppehåll på andra tider på året eller när det är ovanligt kallt. Jag har även en CTEK-modell till bilen. Båda har fördelen att de kan ladda batteriet på plats utan att man behöver koppla ur sladdar eller vara rädd att elektroniken tar stryk. Det senare är en reell risk med billiga "noname-laddare" (utström och spänning brukar inte vara så väl reglerade och avstörda som de borde).
 

Jämten

New member
Snåla inte köp en sån här istället, 100:- dyrare men då får du en riktig laddare som kan vara ansluten hela vintern!

http://www.jula.se/batteriladdare-zafir-45-12-v-1-2-90ah-608060

Håller fullständigt med .C -TEK laddarna tål kyla har den senaste tekniken vad gåller puls-laddning.Har haft min i flera år mcn står i ett kallutrymme.
Var noga med tillverkningsår så att det inte är en gammal hyllvärmare.Eftersom dom förfinat dom senaste året.Hälsn.Jämten:star::star:
 
Last edited:

påK-en

New member
Jag har blivit lite skraj för att ha underhållsladdning. Råkade i vintras ut för att ett bilbatteri exploderade med en väldigt ljudlig knall. Turligt nog stod batteriet i ett uthus så det blev inga större sekundärskador, laddaren var en så kallad intelligent CETEK.
 

jan-olovj

Active member
Jag har blivit lite skraj för att ha underhållsladdning. Råkade i vintras ut för att ett bilbatteri exploderade med en väldigt ljudlig knall. Turligt nog stod batteriet i ett uthus så det blev inga större sekundärskador, laddaren var en så kallad intelligent CETEK.

Jag skulle nog ta och ringa till CETEC och prata med dom om inte annat för att höra vad dom tror att orsaken var. Jag var utför att laddaren blinkade och allmänt konstig, fick då tipset att kolla upp att det var god kontakt, det var det som var fel.
 

Kraftfull

New member
Jag har underhållsladdat med min C-tec i flera år. Funkar finfint! Har monterat en fast koppling så det är lätt att koppla in laddaren. Tidigare batterier innan jag köpte C-tecladdaren höll 1-2 år. Detta har hållit drygt tre och visar inga tecken på att mattas.
 

Jämten

New member
Jag har blivit lite skraj för att ha underhållsladdning. Råkade i vintras ut för att ett bilbatteri exploderade med en väldigt ljudlig knall. Turligt nog stod batteriet i ett uthus så det blev inga större sekundärskador, laddaren var en så kallad intelligent CETEK.

Har varit ute för samma sak att batteriet exploderade.Anledningen var att ett gammalt blybatteri så faller blyt till botten och kortsluter sig själv.
Detta enligt den expert som tittade på förödelsen.Men smällen var kraftig så allvarliga skador kan säkert uppstå om man som jag har batteriet
sittande kvar i hojen.Nu har jag gele batteri vet ej hur dom fungerar. Batteriet skall förvaras svalt enl. tillverkaren hoppas på fler synpunkter.Jämten.
 

nir_scorpio

New member
Har varit ute för samma sak att batteriet exploderade.Anledningen var att ett gammalt blybatteri så faller blyt till botten och kortsluter sig själv.
Detta enligt den expert som tittade på förödelsen.Men smällen var kraftig så allvarliga skador kan säkert uppstå om man som jag har batteriet
sittande kvar i hojen.

När ett bly/syra-batteri laddas uppstår det vätgas och syrgas. Det mesta av det tas upp igen av elektrolyten men om elektrolytnivån sjunkit, vilket den kan göra på oförseglade eller läckande batterier, kan gaserna samlas i utrymmet som uppstått. Det kan också ske om batteriet inte står upprätt. Kombinationen väte och syre, "knallgas", smäller bra om den antänds och det behövs bara en gnista…

Nu har jag gele batteri vet ej hur dom fungerar. Batteriet skall förvaras svalt enl. tillverkaren hoppas på fler synpunkter

Här är en bra sammanfattning: http://www.batterystuff.com/kb/articles/battery-articles/gel-vs-agm.html
Notera det där om anpassad laddare och spänningsregulator…
 

Jämten

New member
När ett bly/syra-batteri laddas uppstår det vätgas och syrgas. Det mesta av det tas upp igen av elektrolyten men om elektrolytnivån sjunkit, vilket den kan göra på oförseglade eller läckande batterier, kan gaserna samlas i utrymmet som uppstått. Det kan också ske om batteriet inte står upprätt. Kombinationen väte och syre, "knallgas", smäller bra om den antänds och det behövs bara en gnista…



Här är en bra sammanfattning: http://www.batterystuff.com/kb/articles/battery-articles/gel-vs-agm.html
Notera det där om anpassad laddare och spänningsregulator…

Tack för en mycket informativ sammanfattning ang.batterier.Man lär sig alltid något nytt.Gick in och tittade på priserna under halva priset mot
vad vi betalar.Jag har gjort iordning startkablar som jag alltid har med mig med C_TEK anslutning antingen man behöver hjälp eller kan hjälpa
någon annan.Har permanenta kablar från batteriet till en C-TEK kontakt som sticker fram bredvid ena kåpan.Tack än en gång.Jämten
 

Chopperbyggarn

New member
Använder Optimate3 och Optimate4 på våra hojar året runt och detta har minskat "batteri kontot" rejält. Dessa laddare slår ifrån om det är något tok med batteriet. Batterierna är gele och slutna syra batterier ( tidigare även ventilerade syra batterier). Batterierna har räckt flera säsonger utöver vad dom gjorde tidigare.

Kan varmt rekommenderas att investera i en bra underhållsladdare då det sparar mycket pengar och besvär i det långa loppet.:tummenupp

Anders.J
 
Top