Vinterkörning på mc

Chopperbyggarn

New member
Hej!
Är nyfiken på vad för typ av klädsel ni har på er som kör på vintern nuförtiden?
Hur håller ni borta kyla från hals, nacke,ansikte och samtidigt kunna vrida ordentligt på huvudet samt hålla visir/glasögon rena , repfria och imfria?
Själv har kört 6 vintrar bruks och nöjeskörning (många år sedan nu) på mina 125or därefter Husqvarna 250, Monark/Jawa 350 samt BSA 500. Jag anväde den mörkblå SMC overallen ,Kronans ansiktsmask i skinn, Crossglasögon,Crosstövlar, hjälmhuvor,tumhandskar o en massa kläder under. Halsen och glasögonen hade jag mest problem med. Slutade att köra vinter pga att jag inte gillade alla dessa kläder samt att det här i södra sverige var/är mest slask på vägen o inte det där härliga snöföret som är så kul att köra i.

ps. bilden visar min vackraste vinterhoj...visst är den grann:)

Anders.J
 

flex

New member
:
Hej!
Är nyfiken på vad för typ av klädsel ni har på er som kör på vintern nuförtiden?
Hur håller ni borta kyla från hals, nacke,ansikte och samtidigt kunna vrida ordentligt på huvudet samt hålla visir/glasögon rena , repfria och imfria?
Själv har kört 6 vintrar bruks och nöjeskörning (många år sedan nu) på mina 125or därefter Husqvarna 250, Monark/Jawa 350 samt BSA 500. Jag anväde den mörkblå SMC overallen ,Kronans ansiktsmask i skinn, Crossglasögon,Crosstövlar, hjälmhuvor,tumhandskar o en massa kläder under. Halsen och glasögonen hade jag mest problem med. Slutade att köra vinter pga att jag inte gillade alla dessa kläder samt att det här i södra sverige var/är mest slask på vägen o inte det där härliga snöföret som är så kul att köra i.

ps. bilden visar min vackraste vinterhoj...visst är den grann

Anders.J
EE du svetsar bättre än du målar va???:);)
 

dalis

New member
Allvädersställ med vinterfoder, extra tröja, halskrage med vindstopper.
Värme handtag är oxå bra att ha, handskydden nsom sitter på en stor offroad hjälper oxå mot fartvinden på händerna.
 

Chopperbyggarn

New member
Allvädersställ med vinterfoder, extra tröja, halskrage med vindstopper.
Värme handtag är oxå bra att ha, handskydden nsom sitter på en stor offroad hjälper oxå mot fartvinden på händerna.

Intressant det här !:)

Vore kul att höra av fler vilka lösningar ni har...lite bilder säger mycket:)

Anders.J
 

Chopperbyggarn

New member
Det den här killen inte kan om vinterkörning på mc är knappt värt att veta :D
http://www.saarela.se/
Han kör året runt i boden och har själv konstruerat lösningar , mycket utförliga tipps på hans websida.
Ha dé

En härlig länk med många kluriga lösningar (ligger bland mina favoriter nu)!
Blir faktiskt lite sugen ingen...kanske blir det ett "återfall" någon gång i framtiden..:)

Nä..nu måste jag jobba...

Anders.J
 

britt-mari

New member
En härlig länk med många kluriga lösningar (ligger bland mina favoriter nu)!
Blir faktiskt lite sugen ingen...kanske blir det ett "återfall" någon gång i framtiden..:)

Nä..nu måste jag jobba...

Anders.J

När det är kallt har jag ett underställ (långärmad tröja + långa byxor) från Ullmax. Deras strumpor kör jag med året om. Stickad polotröja under ryggskyddet, hemsydd "buff", fodrat mc-ställ och ett par vinter-mc-vantar - det går inte att frysa! Jag har inte lyckats i alla fall.
mvh
Britt-Mari
 

adrian_vg

New member
Hej!
Är nyfiken på vad för typ av klädsel ni har på er som kör på vintern nuförtiden?

Pendlar till och från jobbet med motorcykel. Min klädsel är ett Corell textilställ med goretex-liknande membran och foder med nåt tunt polyestervadd, Biltemas offroad-stövlar med några skruvdubbar iskruvade i sulan (av en händelse samma sorts skruvdubb jag har i däcken... :rolleyes:), en Caberg Justissimo GT-hjälm och Warm'n'Safe's elhandskar. Lite närmare kroppen har jag ett Halvarsson Track-ryggskydd, samma som jag har på sommaren, långbyxor och t-shirt. Runt halsen en VFR-Forumbuff och kronans gröna halsduk i bomull.

Ovanstående håller värmen bra ner till ca femton minusgrader och om jag inte är ute och pendlar i mer än ca trekvart till en timme. Ska jag vara ute längre, eller om det är kallare, skruvar jag upp heattrollern till elhandskarna och tar på en fleeceväst under jackan.

Hjälmvisiret är imfritt och ger mig inga problem, däremot mina glasögon; de immar igen så fort jag står still i nån sekund vid rödljus. Har fått tips på detta forum om att gnida in diskmedel på glasögonlinserna, nåt som jag ska prova till vintern.

Bilden nedan är från MC-nytts Garage, enda bilden jag har med bågen i autentiska vinterförhållanden.

HTH.

948.jpg
 
Last edited:

dalis

New member
Allvädersställ med vinterfoder, extra tröja, halskrage med vindstopper.
Värme handtag är oxå bra att ha, handskydden nsom sitter på en stor offroad hjälper oxå mot fartvinden på händerna.

Ska väl tilläggas att jag bor strax söder om Götet
 
Last edited:

Chopperbyggarn

New member
Många intressanta tips här! Gillar framförallt idén om eluppvärmda kläder mm...då kanske man fortfarande kan röra sig hyffsat smidigt. Gillar även detta med vindavvisare alternativt Skoter muffar för handtagen, värmehadtag har jag på min långfärds Off Road och det är helt suveränt även vid vår o höst körning.
Om det blir återfall så blir det nog en billig äldre lågbyggd Japps Off Road i 500-600cc klassen, givetvis försedd med kronans skidor (har sparat dom) o lämpliga dubb i däcken o någon konvertering till bilgenerator för att klara all belysning o el-kläder.
Följer med spänning fler tips o erfarenheter.:)

Anders.J
 

Larsan52

New member
Läste någonstans om en som tagit en elfolie från ett bilsäte och stoppat innanför jackan och pluggat in i eluttaget på hojen. Har nog inte tänkt prova det själv, verkar lite riskabelt
 

adrian_vg

New member
Många intressanta tips här! Gillar framförallt idén om eluppvärmda kläder mm...då kanske man fortfarande kan röra sig hyffsat smidigt.
Mina elhandskar är nog ett av de absolut bästa köpen jag gjort, näst att skaffa båge. Rekommenderas. Warm'n'Safe har vi SMC-medlemmar rabatt hos. :D

Om det blir återfall så blir det nog en billig äldre lågbyggd Japps Off Road i 500-600cc klassen[...]

Äldre japanska offroadare från mitten av 80-talet har ganska låg sitthöjd jmfm dagens. Min XL600R har ca 86cm sitthöjd. Själv når jag med ett nödrop upp till 173cm och kan om jag lutar järnstaketet lite ha i hela ena foten på marken.

Mitt tips för en offroad för vinterbruk (körning på gata alltså) är en encylindrig luftkyld 350-600:a som väger max 150kg körklar; annars blir det för tungt att lyfta när man sladdar omkull mer än en gång på kort tid... :rolleyes: Vinterhojen måste ha kick, och gärna i kombination med elstart.
 

dalis

New member
Läste någonstans om en som tagit en elfolie från ett bilsäte och stoppat innanför jackan och pluggat in i eluttaget på hojen. Har nog inte tänkt prova det själv, verkar lite riskabelt

Nä det ska inte jag heller....
Jag mins allt för tydligt när mitt bilsäte började brinna, fick tvärnita dra handbroms och hoppa ut innan bilen hunnit stanna.
Skulle inte viljat ha skiten innanför MC-stället den gången:eek::eek::eek::D
 

Katarina

Helt okej
Jag körde Hva 256 i Älvdalen i februari detta år, som kallast hade jag -16°C på morgonen.

Så här klädde jag mig, lite längre ner på sidan finns uppskrivet som en lista hur jag var klädd. Till nästa år ska jag ha en jet-hjälm och strut, då slipper jag slåss med imma på visiret för det var det enda jag irriterade mig på. :)
 

Chopperbyggarn

New member
Jag körde Hva 256 i Älvdalen i februari detta år, som kallast hade jag -16°C på morgonen.

Så här klädde jag mig, lite längre ner på sidan finns uppskrivet som en lista hur jag var klädd. Till nästa år ska jag ha en jet-hjälm och strut, då slipper jag slåss med imma på visiret för det var det enda jag irriterade mig på. :)

Strut har jag kört en hel del med o det fungerar kanonbra så länge man håller ansiktet i färdriktningen. Nackdelar, vill gärna bli kallt i glipan mellan struten o hjälmen samt om man vrider på huvudet i landsvägsfart så vill struten flyga loss av fart vinden. Har även hört att om man kör fortare än 70km/h så blir luftfickan såpass kompakt att den slutar att släppa in ny luft (man andas samma luft hela tiden) men detta tror jag inte riktigt på..jag har i alla fall inte märkt någon syrebrist i farter över 70km/h.:)

Anders.J
 

Chopperbyggarn

New member
Jag körde Hva 256 i Älvdalen i februari detta år, som kallast hade jag -16°C på morgonen.

Så här klädde jag mig, lite längre ner på sidan finns uppskrivet som en lista hur jag var klädd. Till nästa år ska jag ha en jet-hjälm och strut, då slipper jag slåss med imma på visiret för det var det enda jag irriterade mig på. :)

Härlig hoj förresten! Inte ofta man ser en gammal högerväxlad Husqvarna o dessutom i militärutförande!!!:)
 

Hellman

New member
Snacka inte skit om strut! Poserar alltid framför korvmojjen i strut. Tjejerna blir som tokiga ;).

Körde faktiskt med strut när jag gjorde lumpen, man skrattade åt den innan men jisses va effektiv den var.

Kul tråd föresten, ska själv köpa en vinterhoj snart (klarar INTE en abstinensvinter till) och läser med stort intresse. Skippar nog struten iofs... :D
 

Katarina

Helt okej
Det var ingen som sa nåt uppe i Älvdalen om nån luftficka där men det jag vet är att den måste sitta helt dikt an, annars kryper det in luft emellan den och ansiktet. Förutom imman på visiret (som frös till is ibland) så var detta bland det roligaste jag gjort! =)
 

stoffe8453

New member
Det var ingen som sa nåt uppe i Älvdalen om nån luftficka där men det jag vet är att den måste sitta helt dikt an, annars kryper det in luft emellan den och ansiktet. Förutom imman på visiret (som frös till is ibland) så var detta bland det roligaste jag gjort! =)

Du var möjligen inte uppe och körde vid Trängslet, bland massa bandvagnar?
 
Top