Vinterförvaring

derwall

New member
Hur gör ni ? Efter att kollat runt lite så får man många olika svar, enl Yamaha center skall man köra slut på bensinen i förgasaren så att det inte blir någon harts bildning, andra säger att membranen torkar ut låt bensinen vara kvar!
Vidare skall man avlasta hjulen dvs lyfta upp mc-n för att undvika plattor under däcken, finns det någon bra lyft till Drag Star.
Hoppas det blir en kort vinter så man kan komma ut igen.:D
 

Zopilote

New member
Kanske inte den ultimata sanningen, men så här har jag gjort i nästan 20 år :)

*Tvätta, vaxa och smörj allt som går att smörja.
*Varmkör och byt olja och filter.
*Tanka FULL tank och tillsätt bränslestabilisator, t.ex. Motorex eller Shell´s version.
*Kör motorn några minuter minst så den blandade soppan når alla utrymmen i förgasarna.
*Om möjligt, palla upp hojen med bägge hjulen i luften. Annars, fyll gärna ett extra kg/cm i däcken.
*Koppla in CTek-laddaren, täck över med ett lakan eler något annat luftigt.

Om hojen skall stå kallt, kan det vara en bra idé att ta in batteriet om man inte är säker på att hålla det fulladdat. Har man en bra laddare är det däremot bättre att förvara batteriet svalt. Glöm inte heller att kolla kylvätskans fryspunkt om du har sådan. Står hojen inte uppallad, kan du gärna flytta den lite varje vecka, så slipper du oroa dig för plattor på däcken, men fall INTE för frestelsen att starta hojen om du inte kan köra den helt varm. Står den fuktigt kan man även gärna sätta plastpåsar på avgasrören och luftfiltret, givetvis medan den fortfarande är lite varm efter sista åkturen. Kromade delar kan gärna smörjas in med lite olja om det är rostrisk.

edit: Har du inte underliggande ramrör på Dragstar? I så fall borde vilken som helst MC-lyft funka. T.ex Julas Artnr: 601009 för 595:-
 
Last edited:

jan-olovj

Active member
Verktygsboden har en liten lyft som fungerar, den kostar bara 495:-
artnr.70103. Den duger som stöd, är även bra om du använder ett lyftbord att mecka på.

Jan-Olov
 

-ah

New member
Eftersom jag inte har något garage, utan bara ett skjul, har jag i år köpt en stor plastsäck från Louis som är behandlat med något undermedel - sannolikt nå't elektriskt eller så - som ska hindra uppkomst av rost.
I den ska jag förvara Rossinante under de närmaste månaderna, oåtkomlig, sval och skön.

10008312-13_280_ANW03_FR08.JPG


http://www.louis.de/_406ee7d5b54526...t_total=16&anzeige=0&page=0&artnr_gr=10008312
 

Ansod

New member
Vill bara flika in att förgasarmembran mår dåligt av kontakt med bensin. "Torkar" gör de av ålder.
 

113bom

New member
om du inte har lyft så kan man pumpa i 3-3.5 kg luft i hjulen under vinterförvaringen för att motverka plattheten. Tanka full tank så det inte blir rost i tanken., tömma förgasarna säger dom flesta, men jag startar hojen varannan vecka istället och låter den små puttra lite så den inte glöms bort.. Jag har ej heller några som helst problem på våren när den startas upp
 

raz

New member
tömma förgasarna säger dom flesta, men jag startar hojen varannan vecka istället och låter den små puttra lite så den inte glöms bort.. Jag har ej heller några som helst problem på våren när den startas upp
Det är inte så fiffigt att starta motorn under vintern även om man längtar lite efter ljudet. Ska den startas så ska den köras ordentligt varm, annars blir det bara kondens och majonäs i motorn.
 
Top