vinteråkning

wombatse

New member
Hej,

Har nyligen tagit svenskt MC kortet efter att har haft australiensiskt in 15 år och kört där under den tiden året runt.
Just nu kör jag också dagligen men höra hela tiden om hur farligt frost är osv (frost i australien var aldrig nån fara).
Själv trodde jag att så länge det är torr borde det inte vara nån fara att åka. Men är inte van med MC i svensk väder så taänkte jag ställa ett par frågor:
1. vad är de vanliga faror som jag borde tänka på nu på höst/vinter körning?
2. är det några som åka året runt? (är i stockholm området om det har betydelse)
3. vilken typ av hojar/däck är att rekommendera om det nu är några som kör vinter?
 

Bansaie

New member
Nu kör jag inte själv på vintern men väl en bit in på hösten och tidigt på våren så det mesta är vidareförmedlat från sånt jag lärt mig av andra.

1. Halt och kallt. Handtagsvärme med vindavvisare eller styrmuffar är skönt. Skoteroverall är ett populärt klädesplagg för att hålla sig varm då det är viktigt att det är kläderna som håller dig varm och vid liv och inte tekniska lösningar som elvärme.
2. Befinner mig inte i Stockholm.
3. Jag har en kollega som pysslar mycket med vinterkörning och han köper vinterdäck för MC från Tyskland och dubbar dem sen själv med vanliga hårdmetalldubb för bil. Tyvärr börjar den typen av dubb bli svår att få tag på då det blir mer och mer lättviktsdubb i vanliga dubbdäck.
Ett par MC-skidor kan vara också vara bra.

Här är ett klipp av Hans Rönnegård kring hans tripp till vinterträffen Krystall i Norge där du kan se lite hur han rustar sig för vinterkörning.

Det finns några inbitna vinteråkare här på forumet så de kan fylla på med flera bra-att-veta-saker.
 
Last edited:

Ove 60+

Active member
,,men först kommer hösten. Löv som ligger på vägen kan vara väldigt hala, men dom syns ju. Mera osynliga faror är den beläggning med nån sorts lav som kan växa på asfalten senare på året som kan vara ganska lurig. "Halkbekämpning" med salt kan ge ett slipprigt klet som inte syns och det är lika halt som när dom sprider salt för dammbindning på sommaren.

Bara att ta det lugnt och spara dom djupa nedläggen till sommaren. :wink:
 

Jonkko

New member
Vinterköra är hur kul som helst.
Här en bild på hur min hoj var utrustad när vi drog över isen från Finland till Åland.
En spade kan man alltid behöva :tomte:
https://lh3.googleusercontent.com/-...AAAAAAADQk/oreVgrVGJjo/s912-Ic42/P3060001.JPG

Vid hårdare kyla eller längre köror kan det vara bra att isolera hela styret med tex dom där gråa styrox vattenrörs isoleringarna,svinkall styrstång tar bort en hel del av handtagsvärmarnas effekt!
Här bild på styrstångs isoleringen från en resa till Nordcap februari,-30 och 100 blås känns en hel jävla del!!!
https://lh3.googleusercontent.com/-...AAAAAAADH0/zgd8req8dtI/s912-Ic42/P2140086.JPG


BRA dubbdäck är ett måste,själv kör jag med rallydubb i mitten och päitsinasta (endurodubb,men tjockare) i sidodynorna.
Finsk version,hållbar och inga fjuttiga nålar som normala endurodubb!
https://lh3.googleusercontent.com/-...AAAAAAACKc/eIU36QAKgd8/s720-Ic42/IMG_2872.JPG

Klämmer ennu in en kompis film hitifrån Finland.
Många har sett den förut,men den bara är så jävla bra gjord så vassego ennu ett varv ;)
https://vimeo.com/8896446

Men före vi kommer så långt,så är det viktigt att komma ihåg att när du lägger dit handtagsvärmaren på hojen din,så isolera styrstången på kopplings handtags sidan,gasrullen har ju dubbla holkar så där klarar det sig,men om man inte isolerar vänstersidan FÖRE handtagsvärmaren läggs dit så blir det svettigt om högerhanden medan vänster bara känns ljummen.Självsmältande tape eller nåt liknande fungerar bra.
 
Last edited:

Hoke

New member
Jag har både kört som ovan i snö med endurodubb, bildubb och utan dubb samt pendelkört i Stockholm.
Anledningen till att jag slutade pendelköra på vintern var främst det förändrade beteendet hos andra trafikanter här, jag känner mig inte trygg nog längre helt enkelt.

Det är rätt stor skillnad att köra på snö som filmerna ovan och köra på normal "Stockholmvägsunderlag" tycker jag.

Angående dubb om man vill ha det, så finns det rätt många olika typer av dessa. Motsvarande så kallade "Bildubb/taxidubb/lastbilsdubb" är nog bland de bättre på normal Stockholmvägsunderlag. Jag körde dock mest med Continental TKC80 utan dubb och det gick förvånansvärt bra, dessa var M/S(mud and snow)-märkta. Flera av mina vänner körde även dessa däck med tidigare nämnda dubb i sig. Dessa däck blev varma även när det var minusgrader, till skillnad mot tex Pirelli MT21 som förblev kalla och snorhala(även med bildubb i sig) i förhållande. Heidenau K60 finns som nu "Vinterdäck" och jag skulle nog kolla på ett par sådan om jag skulle köra i Stockholm idag med större hoj (600+cc). Är det moddigt får tänkta på att dessa däck i dessa mått mätt har rätt tätt mönster = sämre då än tex endurodäck.
 

wombatse

New member
Tack för svaren och de fantastiska filmer. Hoppas kunna prova att åka i snön så nån gång!!

@hoke jo, underlagen och våra med trafikanter i stockholm var ett stört frågetecken för mig här. Jag hade tänkt pendelkörning så ska kolla in däcken du sa och leta efter lite "sämre" höj och se hur långt jag kommer eller om det blir bara fram tills första snön.
 

V Saarela

New member
Isfläck är en isfläck, sk friktionsdäck med M+S(...oach allt vad dom kalls för) funkar inte då. Skillnaden mot en bil med såna däck är att, en hoj förlåter inte.
Vet inte vad det är för hoj vi snackar om men....dubba med lätt lastbilsdubb och lämna hojen hemma/på jobbet om det kommer rejält med snö. Lastbilsdubb har den benägenheten att dom nöts inte värst mycket även om man kör halvmesigt på asfalt/isbelagd asfalt.

.....och här en bild på min senaste vinterhojsbygge för landsväg(bor i Norrbotten :)

r1dubbdack.jpg
 
Top