Vindrutor

Rune Andersson

New member
Hej ! Jag heter Rune Andersson, bor på Onsala i Kungsbacka kommun. Jag kör en Kawasaki VN 800 C. Har länge funderat på att montera en ruta. Det är bara det att jag inte vet vilken typ jag skall ha. Har lyssnat runt i MC-butiker men ej fått något vettigt alternativ. Är förvånad över de nästan obefintliga kunskaper som finns hos vissa försäljare. Jag kör ca. 600 mil/år. Är mycket besvärad över att jämt ha ett vinddrag mot kroppen och ett ständigt brus i hjälmen. Min fråga är: Vilken typ av ruta skall jag ha ? Skall jag se genom rutan, eller skall jag se över rutan ? Skall jag ha överkanten under eller över siktfältet ? Finns det någon som kan hjälpa mig ? Hälsn. Rune
 

P-O Noren

New member
Med rätt vinkel på glaset så fortsätter luftströmmen en bit högre över kåpglaset. Så du kan få förhållandevis vindstilla runt hjälmen trots att du inte har visir i vägen för synfältet.

Man kan även välja varianten att du tar bort fartvinden från kroppen men behåller den på hjälmen så att du får "gränszonen" någonstans mellan övre delen på bröstet men nedanför hakan. Fördelen med detta är att du slipper vortexbildning runt hjälmen. Detta skapar nästan mer vindbrus och kast med huvudet än den rena fritt flödande fartvinden över densamma.

Har provat de flesta varianter, kan bara säga att den enda variant jag inte tycker om är när kåpglaset täcker synfältet. Blir konstiga reflexer och brytningar av det.
 
Top