Vindruta på custom - turbulens och oljud?

Sokrates

New member
Provar att fråga här, tycks finnas en hel del erfarenhet på forumet.

Jag har efter 20 års funderande efter att jag tagit körkort äntligen kommit till skott och skaffat en MC. Jag har en Dragstar Classic som jag åkt på ett par veckor. Upprätt körställning på en custom känns i kroppen när det blåser, förutom fartvinden förståss.

Jag skaffade en vindruta för att få bort vinden från kroppen, kan vara skönt tidigt och sent på säsongen tänkte jag.

Det blev ett j***a liv runt huvudet, känns som att ha skallen i en torktumlare.
Jag har justerat rutan - som går att justera i höjdled - i olika lägen men inte lyckats få bort turbulensen.

Nu till min fråga: Ska det vara på det här viset? (Nu låter jag som Sverker;-)
är detta något man får leva med eller går det att justera bort? I så fall hur?

Någon som vet?
Har detta kanske diskuterats förut?

(I dag sitter jag inne och är grinig på all snö som kommit, ägnar tiden åt efterforskning här i stället för empiriska tester.)
 
Last edited:

Korpen

New member
För det första, det har diskuterats förr, på många och långa forum.
Min erfarenhet är inte så lång, men jag känner igen frustrationen och den där känslan av att ska det behöva va så här, då är det ju inte så kul längre.
Alltså, vinkeln på rutan är viktig och att rutan inte skapar undertryck i hjälmen. Det måste komma in luft vid lyktan för att jämna ut trycket. Jag vet inte riktigt vad du menar med torktumlare men menar du att skallen snurrar runt sin egen axel så fattar jag inte hur du överlevt :eek:.
En bra hjälm som kan få luften att passera utan att dunka och slå i plasten. Jag har lyckats skaffa 3 hjälmar på ett år för just den saken skull och den senast, en Schuberth Concept är jag väl ganska nöjd med. Har också läst på diverse forum och ett tips var att sätta en vindavvisare på hjälmen. Tipset var att ta en tätningslist för fönster ,självhäftande, och klistra den rakt tvärsöver. Jag provade på en Nolan och det fungerade faktiskt. Slagen försvann och kvar var bara själva vindbruset, det kommer man ju inte ifrån. Det finns tydligen fabrikstillverkade också men jag tycket att det här var det enklaste sättet att prova om det låg någon sanning i påståendet.
Ja, det här är min erfarenhet och jag vet inte om det hjälper dig men min frustration var nog lika stor som din och att idag är det ganska lungt runt skallen, iaf inga dunkar o slag som jag höll på att bli vansinnig över.
 

Sokrates

New member
Jag vet inte riktigt vad du menar med torktumlare men menar du att skallen snurrar runt sin egen axel så fattar jag inte hur du överlevt

:D :D :D Nej, huvudet har inte roterat ännu!
Snarare en beskrivning av ljudupplevelsen, lågfrekvent buller.
Inte det vanliga vindbruset runt hjälmen, snarare det som kan uppstå i en bil med en ruta nedvevad i hög fart, alltså turbulens.

En ruta till en custom är ju inte direkt någon prestandaprodukt som man ser framför sig testas i en vindtunnel för låg turbulens och lågt motstånd.
Snarare som en ordinär kökslucka bultad frampå styret.

Jag börjar ana mig till att detta är något jag får leva med, att välja vinden på kroppen alternativt mer eller mindre turbulens med ruta monterad.

Alternativet är ju att köpa en annan cykel som är byggd för att åka fort utan att utsätta föraren för vind.:)
 

jan-olovj

Active member
Hej jag kör dragstar och har monterat en liten "tumnagel". Den sägs i reklamen inte göra något men den fungerar. Jag märker hur lufttrycket minskar på kroppen och och upp till näsan ungefär. Jag använder en öppningsbar hjälm och det är ju en springor i den och där blir ett jädrans väsen i dem så öronproppar är en nödvändighet.
Jan-Olov
 
P

Pingo

Guest
Aerodynamik

Med risk för att trampa i klaveret eftersom jag inte kört motorcykel så länge men kanske jag kan bidra med lite från flygindustrin.

Det som händer då du monterar en frontruta är att luftströmmen tvingas av rutan uppåt i hög hastighet vilket ger ett starkt undertryck bakom rutan. Detta gör att du får en stående virvel bakom rutan som hela tiden skakar hjälmen.

Jag har för tillfället inte någon bra bot mot detta bekymmer som du kan använda dig av men har sett hur man löser detta problem på exempelvis vissa maxiscootrar och motorcyklar av typen Honda Goldwing. De har ett luftintag under frontrutan där lufttrycket är som störst. Luften som kommer in genom intaget följer insidan av frontrutan och fyller på där undertrycket skulle vara som störst. Hela luftströmmen kommer då att passera snyggt och prydligt ovanför hjälmen om man inte är för lång och om man kör tillräckligt fort.

Exempelvis Peugeots Satelis scooter kan man enligt hörsägen köra i regn utan att bli blöt för den regnblandade luften passerar snyggt och prydligt ovanför huvudet. Man måste visst köra 70 km/h eller fortare för att få den effekten.

Om du funderar lite på detta så inser du att du behöver släppa in luft i underkanten av frontrutan exempelvis genom att montera en bit plexiglas på insidan så att den sticker nedanför rutan och dessutom har en liten spalt så luft kan strömma på insidan av frontrutan.

Hoppas att du förstår det hela lite bättre och kanske kan göra något enkelt experiment utan att skada rutan.

//Gunnar
 

Fernando

New member
Vindruta

Provar att fråga här, tycks finnas en hel del erfarenhet på forumet.

Jag har efter 20 års funderande efter att jag tagit körkort äntligen kommit till skott och skaffat en MC. Jag har en Dragstar Classic som jag åkt på ett par veckor. Upprätt körställning på en custom känns i kroppen när det blåser, förutom fartvinden förståss.

Jag skaffade en vindruta för att få bort vinden från kroppen, kan vara skönt tidigt och sent på säsongen tänkte jag.

Det blev ett j***a liv runt huvudet, känns som att ha skallen i en torktumlare.
Jag har justerat rutan - som går att justera i höjdled - i olika lägen men inte lyckats få bort turbulensen.

Nu till min fråga: Ska det vara på det här viset? (Nu låter jag som Sverker;-)
är detta något man får leva med eller går det att justera bort? I så fall hur?

Någon som vet?
Har detta kanske diskuterats förut?

(I dag sitter jag inne och är grinig på all snö som kommit, ägnar tiden åt efterforskning här i stället för empiriska tester.)

Har precis monterat en ruta så jag förstår ditt problem.
Jag sågade av en bit på höjden så att vinden träffar längst ner på hjälmen -
Då blev det kannon
 

Rubbe

New member
Det blev ett j***a liv runt huvudet, känns som att ha skallen i en torktumlare.
Jag har justerat rutan - som går att justera i höjdled - i olika lägen men inte lyckats få bort turbulensen.

Nu till min fråga: Ska det vara på det här viset? (Nu låter jag som Sverker;-)
är detta något man får leva med eller går det att justera bort? I så fall hur?

Jag kör själv utan eftersom jag tycker det är mer hardcore (snyggare :cool: :D) men enligt mina polare i klubben så blir det mycket bättre om man har s.k. "lowers" vid framgaffeln.
http://www.vulcanriders-sweden.org/forum/viewtopic.php?t=2696
 

lejhh

New member
Det är nog så att du får leva med detta men jag skaffade först öronproppar o det tog bort det obehagliga ljudet, men tyckte det var lite tråkigt så jag fixade fram lite tunna hör proppar o en MP3 eller Ipod så får man ju lite skön musik i öronen i stället, o personligen blev åkturerna mycke mer gemytliga på så vis.

Provar att fråga här, tycks finnas en hel del erfarenhet på forumet.

Jag har efter 20 års funderande efter att jag tagit körkort äntligen kommit till skott och skaffat en MC. Jag har en Dragstar Classic som jag åkt på ett par veckor. Upprätt körställning på en custom känns i kroppen när det blåser, förutom fartvinden förståss.

Jag skaffade en vindruta för att få bort vinden från kroppen, kan vara skönt tidigt och sent på säsongen tänkte jag.

Det blev ett j***a liv runt huvudet, känns som att ha skallen i en torktumlare.
Jag har justerat rutan - som går att justera i höjdled - i olika lägen men inte lyckats få bort turbulensen.

Nu till min fråga: Ska det vara på det här viset? (Nu låter jag som Sverker;-)
är detta något man får leva med eller går det att justera bort? I så fall hur?

Någon som vet?
Har detta kanske diskuterats förut?

(I dag sitter jag inne och är grinig på all snö som kommit, ägnar tiden åt efterforskning här i stället för empiriska tester.)
 

-ah

New member
Det finns nånting som heter "Laminar Lip" som amerikanerna tyckar fungerar bra. Även tyska Monica Verholen säljer en grej att montera på rutans överkant.
Ideen är att släppa in luft bakom rutan, alt. att klippa den turbulenta luften vid roten, sas.
Andra experimenterar med att borra hål i vindrutan.
Det i mitt tycke bästa förslaget jag har läst, är att borra ett enda hål med diameter i samma storlek som vindrutan.
Om du använder det engelska ordet "buffeting" för fenomenet du upplever, o googlar på detsamma, får du ungefär 300000 träffar.... :D
 

Bänkad o Klar

New member
...........Andra experimenterar med att borra hål i vindrutan.
Det i mitt tycke bästa förslaget jag har läst, är att borra ett enda hål med diameter i samma storlek som vindrutan.
Om du använder det engelska ordet "buffeting" för fenomenet du upplever, o googlar på detsamma, får du ungefär 300000 träffar.... :D

Ha..ha..ha..ha, ja, man får i-alla-fall möjligheter att skratta gott i detta forum :D
/Jojje
 

janric

New member
Aerodynamik

Först och främst, låt oss konstatera att en motorcykel är en aerodynamisk katastrof från början. Den blir inte bättre om man gör en custom av den. Att sedan försöka göra customhojen till en högfartstouringhoj med en rättuppstående plexiskiva ... Say no more!
Åkte själv lånad rutförsedd customhoj ett par tiotal mil på motorväg för några år sedan. Fick stanna efter några mil för att pilla tillbaks ögongloberna till sina hålor.
Om jag vore inbiten customåkare skulle jag kanske ha ruta men hålla mig till farter där luftmoståndet inte spelar någon roll.
Nu åker jag FJR1300 som från början är byggd för att putta bort motvind, vilket fungerar utmärkt även i högre farter. Största problemet är att det drar i nacken. Fördelen är att en FJR också är lämpad att "glida" med. Testa någon gång.

Vad gäller aerodynamik för övrigt är det känt att det viktigaste för låghastighetsprojektiler (läs lägre än 500-600m/sek) är "luftsläppet". Se utformningen av en GRG-granat de som sett en sådan - platt framtill, urgröpt baktill.
 

Leif H..oj

New member
.....mycket bättre om man har s.k. "lowers" vid framgaffeln.....

Detta kan mycket väl vara riktigt. Vi har en Dragstar med kromade lowers och en Volusia utan. Båda hojarna har stor ruta på hela tiden och vi har kört 3 000 mil med varje. Jag upplever det som att det är mindre turbulens på Yamahan. Har dock aldrig kört den utan lowers. Lowers tar inte främst bort turbulensen utan man slipper en del av kallvinden och mindre vattensprut på sig vid körning i blötväder. Sen sitter lowers där för att det ser snyggt ut också.

Original lowers har ju sådan utformning att vinden ska spridas åt sidan och snett uppåt. Undrar hur de lowers är som är i akryl/plast och helt platta? Funkar dom bra också? Skulle nog vilja ha såna på Volusian också.

Stora rutan gör att man tål att köra i riktigt surväder utan att få så mycket vattensprut på sig från annan trafik, men surrigt är det. Det blir bättre med musiklurarna i öronen.

Som synes, fördelar och nackdelar. Någon hade förresten provat customhoj med ruta i 10 mil och inte haft en bra upplevelse. Jag har kört en FJR 1300 lika långt och testat elrutan uppåt och neråt och det vibrerade nåt alldeles hemskt i hjälmen om man inte samtidigt kröp ner på tanken. Körde jag för fort kanske :confused:

Livet består av kompromisser, även hojkörning. Ruta eller ej, rutstorlek, rutvinkel, hojtyp, hastighet, sittställning, kroppslängd/kroppsbredd !!!!, hjälmtyp och nu olika tillval av "läppar" och "lowers" och "drilling"...
 

jan-olovj

Active member
Jag hade en såkallad tummnagel på min förra hoj Dragstar 1100, den lilla rutan gjorde jättemycket den tog vinden från bröstet upp till hakan ungefär. Jag provade vid flera tillfällen att köra hojar med stor ruta och kom alrig överrens med en sådan. Turbolensen var fruktansvärd det gick inte att hålla huvudet stilla, men det är nog från person till person efter som ägarna var nöjda. Tummnageln var inte särskilt sygg på Dragstaren men däremoit på Viragon som jag hade dessföinnan, den såg futtig ut men eftersom den funkade bra så fick den sitta.
 

janric

New member
Hastighetsfråga

Detta kan mycket väl vara riktigt. Vi har en Dragstar med kromade lowers och en Volusia utan. Båda hojarna har stor ruta på hela tiden och vi har kört 3 000 mil med varje. Jag upplever det som att det är mindre turbulens på Yamahan. Har dock aldrig kört den utan lowers. Lowers tar inte främst bort turbulensen utan man slipper en del av kallvinden och mindre vattensprut på sig vid körning i blötväder. Sen sitter lowers där för att det ser snyggt ut också.

Original lowers har ju sådan utformning att vinden ska spridas åt sidan och snett uppåt. Undrar hur de lowers är som är i akryl/plast och helt platta? Funkar dom bra också? Skulle nog vilja ha såna på Volusian också.

Stora rutan gör att man tål att köra i riktigt surväder utan att få så mycket vattensprut på sig från annan trafik, men surrigt är det. Det blir bättre med musiklurarna i öronen.

Som synes, fördelar och nackdelar. Någon hade förresten provat customhoj med ruta i 10 mil och inte haft en bra upplevelse. Jag har kört en FJR 1300 lika långt och testat elrutan uppåt och neråt och det vibrerade nåt alldeles hemskt i hjälmen om man inte samtidigt kröp ner på tanken. Körde jag för fort kanske :confused:

Livet består av kompromisser, även hojkörning. Ruta eller ej, rutstorlek, rutvinkel, hojtyp, hastighet, sittställning, kroppslängd/kroppsbredd !!!!, hjälmtyp och nu olika tillval av "läppar" och "lowers" och "drilling"...

Inte är FJR'en helt befriad från turbulensproblem i ALLA hastigheter. I normal landsvägsfart besväras man inte alls (förutom drag i nacken då). Inte heller i hyfsad autobahnhastighet. Såvitt det inte blåser stark motvind eller sned sidvind. Då kan det bli ett rent elände att åka. Frisk vind, d.v.s. ca 10m/s innebär ju en fartökning med 36 km/tim i förhållande till vindstilla. Vad i övrigt gäller är att ha en hyfsad hjälmconfiguration för att blanda in lite dataspråk. Det funkar inte bra med en sladdrig jethjälm.
Jag har också noterat det du skriver som avslutning. Att t.ex, släppa vänsterhanden från styret på FJR'en innebär att luft styrs upp mot huvudet ganska markant. Detta kan ju tyda på att kåpans utformning utgår från två händer på styret.

Då till svaret om du körde för fort Holger: Är ju svårt att ge eftersom det inte framgår hur fort du körde. FJR'en är ju god för en topphastighet som inte ens kan utläsas på en customhojs hastighetsmätare. Marginaler finns att köra "för" fort. Men av det jag skriver i föregående stycke så kanske du kan tolka ut något?:confused:
 
Top