Viltfaror

Olle Å

New member
Jag bor i Värmland med alla dess vilda djur. Har kört mc och bil här i snart 40 år.

Vill komma med några goda råd beträffande dessa trafikfaror.

Älgarna är inte rädda för trafiken, de kan stå i diket intill en starkt trfikerad väg och mumsa på en videbuske. En älg som går över en väg kommer sällan ensam, det kan komma både en eller två kalvar efter.

Rådjuren är väldigt vimsiga om de är i flock. Ett par rådjur kan gå över vägen och då kan det komma ett par till, men för att göra det hela lite värre kan mycket väl något av de första gå till baka. Såg detta för en vecka sedan i närheten av E18.

Grävligen tänker nog inte många på, men den är liten och väldigt kompakt. Inte heller särskilt rädd av sig. Går gärna på vägen och letar efter maskar.

Vildsvinen kar jag inte haft närkontkt med ännu och hoppas det får förbli så.
Jämförelsen mellan en betongsugga och ett vildsvin så är det nog lika illa vilket som. Funderar på vad skulle hända om man kör på en kulting som blir liggande och skriker i mörkret. Vet vad tamsuggorna gör om deras småttingar blir skadade. Om sedan hojen inte går att köra..........

om vägen blir för dålig, byt hoj

GeCe

New member
Det här kan man nog inte bli påmind för mycket av.
En fördel är ju om man lyckats observera dem i god tid innan så man hinner bromsa in vilket inte alltid är fallet tyvärr och då sätts ens skicklighet som förare på prov. Om de inte dyker helt nära så man inte hinner med att reagera vilket hände mig i höstas men jag hade tur, den gången.

Och tyvärr verkar det här med vildsvin och de problemen vara något som kommer att öka då de verkar öka i antal lavinartat.

Läste en undersökning som berättade att under 2008 anmäldes drygt 40 000 trafikolyckor till polisen, där vilda djur varit inblandade.
"Det är en ökning med nästan 5 000 olyckor jämfört med året innan, skriver Nationella viltolycksrådet i ett pressmeddelande.
Den största relativa ökningen av antalet olyckor sker där vildsvin är inblandade. De senaste två åren har ökningen varit drygt 140 procent."

Nu är ju vildsvinen tydligen ett nattdjur och mest aktivt från skymningen vilket kan vara bra att komma ihåg.

Men det finns en kategori till som torde vara väl bekant för de flesta av oss att varna för och det är vilda djur i människoskepnad som är blindstyren.

Mvh
GeCe

rednax

New member
Alla vilt som nämnts är mest i farten kring gryning och skymning och då är risken som störst och man har god anledning att hålla ner farten och öka vaksamheten.

Marie

Banned
De fyrhjuliga älgarna är minsann i farten dygnet runt....
(men de värsta exemplaren - oftast åttiotaggare - är mest aktiva dagtid.)

puttepj

New member
Lite off topic...
Jag träffade på ett helt gäng vildsvin när jag cyklade på kolmörk grusväg på en MTB-cykel i Vällingeskogen (Sthlm) för ett par år sedan. Jag hade ett starkt halogenljus och cyklade relativt fort. Plötsligt drar en 5-6 riktiga bjässar rakt över grusvägen och jag fick bromsa för allt vad cykeln var värd. Stannade med max ett par meter till godo. Det tog bara någon sekund innan de var puts väck borta, men det tog en vecka att få ner pulsen.
Jag förstår liknelsen med betongsugga förstår jag mycket väl för det är inga smådjur vi pratar om....

/putte

jan-olovj

Active member
För flera år sedan skulle jag hjälpa till med att utfodra vildsvinen i ett hägn under semestertiden och jag kan intyga att de är stora och masiva. Trots att de inte var helt tama så gick de efter mig när jag kom med spannen, det var nästan lite nervöst.

rednax

New member
De fyrhjuliga älgarna är minsann i farten dygnet runt....
(men de värsta exemplaren - oftast åttiotaggare - är mest aktiva dagtid.)

hallå där ! glöm inte arton till tjugofem taggarna som nyligen bortstötta av sin mor rastlöst och hetsigt härjar runt oavsett dygnets timma.......

mikekop

New member
Ja, och glöm ej heller de frustrerade 45-taggarna som inte får komma till hos sin älgko, och istället springer runt i skogarna och är förbannade och muckar gräl med andra medälgar:D

GeCe

New member
För flera år sedan skulle jag hjälpa till med att utfodra vildsvinen i ett hägn under semestertiden och jag kan intyga att de är stora och masiva. Trots att de inte var helt tama så gick de efter mig när jag kom med spannen, det var nästan lite nervöst.

Tänk dig då att du krockar med och skadar en kulting med din mc. Och blir överfallen av en ilsken moder eller en hel flock och cykeln ligger där obrukbar i spenaten. Ett mardrömsscenario som heter duga.

der Anders

New member
den mest skrämmande mc-viltolyckan jag hört talas om inträffade ju i värmland i somras, då en lastbil körde på en älg, som flög upp i luften och landade på en motorcykel med två personer på.
jag har för mig att de inblandade (minus älgen) överlevde, men vilket osannolikt olycksscenario!

"krockade med flygande älg"

den risken är det ingen som berättar om på trafikskolorna. riktigt otäckt. det dumma är ju att man ofta inte riktigt tänker på hur mycket vilt det finns, och som nämnts tidigare i tråden, hur orädda vilda djur är för trafiken.