Vilket däck?

Maverick

New member
Hej, försöker få kläm på det här med däck. Verkstan tycker det är dags och jag har ingen aning. Tycker mönstret duger ett tag till men det är tydliga nockar på däcken så det skadar nog inte att byta. Men till vad? Bridgestone T30 verkar ju poppis men det är ju en dryg handfull olika av den också. Fanns nått Michelin som fått bra i test men jag gissar att det finns en hög av dem med.

Tips mottages gärna på verkstad runt Uppsala/Enköping som byter däck om man kommer med hjul och däck i handen, gärna till bra pris men ännu hellre med bra service.

Mina nuvarande däck, typ Bridgestone 023 eller så, har gått 1200+ mil. Är det normalt? Tyckte det verkade lite lite.

Kör en liten 650 sporttourer på dryga 80hk så det är ju ingen rymdraket direkt.

Mvh
Freddo
 

Bansaie

New member
Beror alldeles på vad du vill ha.
Kör du mycket touring och arbetspendling och vill ha bra våtgrepp så är väl Michelin Pilot Road 4 och Metzeler Z8 de bästa.

Har själv haft Z8'or på min Street Triple 675 och de har varit de absolut bästa däcken i vått som jag provat, dock har jag inte provat PR4'orna som också ska vara väldigt bra.

Numera kör jag på de lite sportigare Metzeler M7, också ett trevligt däck vilket gör hojen lite mer lättsvängd och stabilare vid nedlägg än Z8'orna dock med lite avkall på våtgreppet.

Många gillar det sportiga Pirelli Supercorsa, men det har jag inte provat då jag inte har fullt så sportig körstil och vill ha ett däck med bra våtegenskaper eftersom jag kör i ur och skur.

1200 mil på ett backdäck låter ganska bra. Framdäcket brukar räcka till ungefär 2 bakdäck, i.a.f. för mig.

Som sagt vilket däck du ska ha beror alldeles på vad du prioriterar. Sportigt, slitstarkt, våtgrepp osv. Alla däck kompromissar med nån av egenskaperna för att vara bra inom ett annat område.
 

Maverick

New member
Ja, det ska väl vara lite allround sådär. Jag pendlar med hojen, även om det regnar lite. Men vi kör lite dagtouring och nån weekend och så. Ibland lite inspirerad körning men inte så ofta och inte så att det direkt kan räknas som sportig körning. Tittar lite på Metzeler som fick bra betyg i Motorrad. Michelin ser ju lite skumma ut med sina tvära mönster på framhjulet men det kanske inte märks när man kör. De finns i tre olika versioner men jag hittar inte vad skillnaden är, Standard, GT och Trail.
 

OH-

Member
... De finns i tre olika versioner men jag hittar inte vad skillnaden är, Standard, GT och Trail.

Om jag inte fattat fel om Pilot Road 4 så är Standard för din hoj, Trail för min (om jag inte vill ha grepp i grus) och GT för touringlokomotiv i den stora snabba klassen.
 

Maverick

New member
Om jag inte fattat fel om Pilot Road 4 så är Standard för din hoj, Trail för min (om jag inte vill ha grepp i grus) och GT för touringlokomotiv i den stora snabba klassen.

Ok, tack. Det lutar åt T30 eller Z8 dock tror jag. I mars kommer jag kunna provköra en exakt lika dan mc med PR, vet dock inte om det är PR3 eller PR4 på den. Skulle de kännas för jäkla bra kanske det blir sådana ändå.

Jag har sett att det finns olika sätt att balansera hjulen på, statisk och dynamisk. Spelar det någon roll i praktiken vilket man gör?

Tack för svar.

Mvh
Freddo
 

Ove 60+

Active member
Jag har sett att det finns olika sätt att balansera hjulen på, statisk och dynamisk. Spelar det någon roll i praktiken vilket man gör?

Jodå, visst har jag märkt skillnad. Alltid när det blivit balanserat "på pinne" = statiskt har det blivit bra, men dynamiskt = i maskin, har det alltid skakat en del. Kanske det skulle vara annorlunda om man har extremt breda däck?
 

OH-

Member
Jodå, visst har jag märkt skillnad. Alltid när det blivit balanserat "på pinne" = statiskt har det blivit bra, men dynamiskt = i maskin, har det alltid skakat en del. Kanske det skulle vara annorlunda om man har extremt breda däck?

Det ska inte va på det viset! Nåt är fel! Om människa och balanseringsmaskin är i ordning skall det inte skaka.

Om man har smala fälgar ger statisk balansering fullgott resultat (även här om kunskaper och utrustning är bra, givetvis). På breda fälgar för en MC som körs i mer än stadstempo borde full balansering á lá bilhjul (antar att det är det du kallar dynamisk) ge bättre resultat men jag är smal (ha ha) och långsam så behovet har inte funnits.
OBS det finns maskiner som bara balanserar i en ledd (radiellt kanske man kan kalla det), så det kanske man kan kalla "halvdynamiskt", som icke fackman saknar jag rätt ord.
 
Top