Vilken/vilka kurser för Folksam rabatt på försäkring

Tullinge

New member
Hej,
i senaste MC folket fanns en annons om att SMC-försäkring med utbildning lönar sig (samarbete med Folksam).
Ringde Folksam och undrade vilka kurser som krävdes för att komma i åtnjutande av rabatt på försäkring.

Kundservice (020-950 950) hänvisade tillbaka till SMC, men jag hittar ingen information eller telefon nummer på SMC's sidor.

Någon som kan hjälpa mig här ?

Tack på förhand.

/Tullinge
 

lime

Skriver inte
Sök på forumet... eller sök på "Folksam" på SMC-siten.

Men generellt gäller följande:

Har du en hoj i klass 7-11 krävs en mer avancerad fortbildning via SMC, alltså det som i SMC-school kallas Sporthojskurs. Denna måste du gå vartannat år.

Har du en motorcykel i premieklass 1-6 krävs att du genomför och blir godkänd i en godkänd grundkurs. Det är det som kallas Broms & Kurvkurs.

Givetvis kan du gå en Sporthojskurs med en klass 6 hoj (t.ex en hornet eller en SV650) och få rabatten.
 

Avarage

New member
Har du en motorcykel i premieklass 1-6 krävs att du genomför och blir godkänd i en godkänd grundkurs. Det är det som kallas Broms & Kurvkurs.

BKK räknas också som avancerad kurs!;)

Med icke avancerad kurs avses ex. avrostning mfl.!

Mvh!
// Niklas
 

Niklasinorr

New member
Grundkursen innehåller ingen försäkringsinfo och gäller följdaktligen inte för SMC-Folksam försäkringen.

Bkk och Sporthojskurs innehåller försäkringsinfo och gäller då för att man skall få teckna försäkringen. Försäkringsinfon finns i dag bara i steg ett på BKK och SH-Kurs men kan förekomma i andra steg beroende på när kursen skall förnyas.
Det är inte bestämt om det är två eller tre år som gäller för att göra om en kursdel med försäkringsinfo.
 

OH-

Member
Nu blir jag lite brydd!

Är informationen så dålig att jag inget fattar? Eller är det så att andra som svarat i den här tråden fattat mycket fel? Eller är det ingen ordning på allting?

Såvitt jag begripit:

SMC-försäkring med rabatt kan tecknas för hoj klass 1 - 6 efter att man gått Grundkurs. Inget krav på försäkringsgenomgång finns för Grundkurs.

Samma gäller för hoj i klass 7 och högre efter att man gått BKK- eller Sporthojskurs steg 1 med försäkringsgenomgång.


Sen tror jag på betydligt lösare grunder:

Eftersom systemet är nytt har ingen behövt "förnya" än, så vi vet inte om det t ex krävs försäkringsgenomgång vid avancerade kurser steg 2 osv.

Tanken verkar att Ny-på-hoj-kurserna ska nå upp till kraven för Grundkurs som ger rätt att teckna försäkringen för 1 - 6-hojarna (slutsatsen dragen av att se på riks kursprogram 2007).
 
Top