Vilken typ av packväskor ska jag välja?

tedman

New member
Efter att tidigare ha varit ute efter mjuka väskor har jag nu bestämt mig för hårda.
Frågan är då vilken sort, Givi, Krauser eller Hepco Becker?
Vad har ni för erfarenheter alternativt råd?

Jag funderar också på vilken väskhållare man bör ha, det finns ju Quick-lock som "enkelt" ska gå att ta av mellan långrundorna. Någon som har erfarenhet av det systemet?
Standard Givi och H&B är ju inte så snygga direkt om man nu inte vill hålla på och skruva på och av varje gång.
Krausers system ser faktiskt bättre ut men Quick-lock känns ju som det bästa alternativet om dom funkar som dom ska.

Så, vad har ni för synpunkter?

jan-olovj

Active member
Jag har väskor av clicksystem och det är väldigt smidigt tex vid tvätt eller du vill köra utan. Det är skönt att slippa binda väskorna med läderremmar eller spännen. En sak att tänka på är även hur det ser ut när väskorna inte sitter på så att stödet inte är för klumpigt. Väskor av syntet slipper du att hålla på med smörja och de ser lika dana ut även efter många års användning men du får inte doften av läder vilket kanske är synd. Valet är inte lätt. Många saker att ta med i beslutet.
Lycka till Jan-Olov

Sad Glad

New member
Vad som är snyggast beror ju lite på vad du har för hoj. Vad har du för hoj?

Jag har bara mjuka sidoväskor, däremot har jag en toppbox från Givi. Klicksystemet är mycket enkelt att använda och så jäkla smidigt! Kan rekommenderas!

Fast borde inte alla tillverkare ha ett system som gör det enkelt att ta av väskorna?

Mathias

Active member
Finns en tillverkare som heter kappa också.

Har samma fäste som givi och ser nästan likadana ut.

http://www.allright.eu/SE/documents/MC06_88-95_Kappa_vaskor.pdf

Har deras väskor till min GSX 750F och är både snygga och funktionella. nackdelen var att jag köpte bara sidoväskhållare och då såh hojen ut som Starship Enterprise i häcken, inte snygg alls då.
Gjorde lite modifikationer, så det blev betydligt snyggare.

Marie

Banned
Jag kan bara konstatera att jag ett par år haft Givi packväskor och toppbox. Lätta att knäppa fast och plocka av, och med gott väderskydd. Dessutom är de väldigt tåliga. Ena uppsättningen har varit med i en hojvurpa där hojen gick till inlösen , men väskorna funkar ännu....

Last edited:

Enar

New member
Kör med Hepco Becker, hållarna är inte jättefula, de är individanpassade för olika hojar. Reservdelar finns i Sverige. Väskorna är låtta att plocka av och på, de är låsbara till hojen.

-ah

New member
Lite beror på vad du har för hoj - till min Guzzi finns som hårda väskor endast Hepco&Becker att tillgå (-förutom svindyra Guzzi original). Hårda väskor är bekvämare att använda, lättare att ta av och på och lättare att packa. Dom kan rentav vara vattentäta, men själv har jag aldrig upplevd att dom verkligen är det. Detta gäller även Krauser! Men tittar du på väskor för 10000 och uppåt hittar du säkert täta väskor också.
Sadelväskor å andra sidan kostar en spottstyver jämfört med hårda väskor, och ska du inte använda dom jättemycket titta på sådana. Du kan få användbara för 4-500 kr medan hårda väskor lätt springer iväg på 5-6000.
Mjuka sadelväskor kan vara lite pilliga att spänna fast så att dom inte fladdrar, men det är också modellberoende. Vattentäta är dom i regel inte, men kläder packas i vilket fall med fördel i plastpåsar innan de packas i väskorna.