Vilken transportbil

Robbie

New member
Hej,

Jag har funderingar på att skaffa en liten skåpbil, typ kangoo el. Liknande. För att frakta hojen när det passar sig alltså. Är det nån som vet vilka som fungerar bäst? Eller vilka som fungerar överhuvudtaget. Får jag in en sporthoj i en opel combo t.ex?!

Hälsningar
Robert
 

Thundercat

New member
Här har du en del svar och idéer:):

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=225903

Min egen erfarenhet:
Citroen Jumpy funkar att få in en R1 i på sniskan, även om man har ett skåp på vänster sida. Akta dock fingrarna när du stänger dörren för det är inte många millimeter emellan.:eek:

Berlingo är alldeles för liten om du inte monterar ut passagerarsätet:cool:

Nu har jag en Citroen Jumper H2L2, då kan man lätt stå och byta om utan att behöva huka sig. Man kan lasta utan att få ryggskott. Man kan ha två hojar och ändå få plats med en massa tält och utrustning för flera dagars utflykt till banor runt om i landet. Det går även att sova i fordonet om man tar ur hojarna.

Lycka till!

Mvh
Mikael
 

Josef

New member
De allra minsta hantverkarbilarna typ Kangoo osv funkar bara om man skruvar isär hojen eller bort passagerarsätet. Jumpy/Expert/Scudo funkar rätt bra för en hoj och lite prylar.

Jag har valt en Jumper/Boxer/Ducato vilken har plats för två hojar, tre personer och massor av prylar. Går som sagt bra att sova i också. Galvad kaross, snål och pigg motor och smidig att parkera vilket gör att vi använder den som enda bil i familjen.

Vad har du för budget?
 

bivius

New member
Kapar tråden lite

Är det någon som har erfarenhet av att frakta hojen på en lite högre pickup typ mitsubishi L200? Blev av med möjligheterna att samköra till bandagar och måste byta ut Z4:an till något som antingen går att utrusta med dragkrok eller ännu hellre kan ta en hoj på flaket.
Är det svårt att få upp hojen på något som är så högt? (och jag har sett klippet på tuben med killen som försöker:D)
 
Last edited:

ezzo

New member
Jag kör en pegout expert/jumpy av 01 modell. Den har komfortvägg bakom förarsätet. Dvs lastväggen går ut lite bakom förasätet.

Jag får in två hojar i den här bilen. Samt tält mm mm. Men det är till att lägga pussel.
Ställer in gixxern på höger sida vrider styret fullt åt vänster och lutar hojen med styrändan mot sidodörren. Drar fast med ett spännband över sadeln.

Street tripplen gör jag likadant med fast på vänster sida. Eftersom den inte har kåpor går den in bakom komfortväggen.

Man skulle kunna ställa hojarna tvärtom men då får jag montera bort toppkåpan. dvs Mycket jobb om man inte har racekåpor men det går att få in två "kåphojar" om man vill.
En ensam hoj år inget problem.

Nyare expert/jumpy från 03-04 tror jag... har komfortvägg hela vägen. Då får man inte in hojen på detta sätt.

Jag har nu börjat köra med släp då jag ska ha två hojar med. Då det tar mindre tid att packa allt skit jag ska ha med... Verktyg. Kompresso... däck, fälgar... tält... mm.mm.
En massa saker för att de kan vara bra att ha... ´Som man oftast inte behöver :)
Den tid jag förlorar i att kunna köra 120 km/h med bilen tar jag oftast igen på betydligt kortare tid att packa...

Summering. Ska du ha en billig bil för att köra till och från enstaka bandagar utan en massa tält, extra fälgar, däck mm mm Eller om du åker själv. Kör för en expert/jumpy. Gärna med dragkrok. Då har du alternativ om ni vill samåka.

Sen funkar den helt ok som "privat bil" med.

Ska du ha allt onödigt med så ska du satsa på något större....

Min bil är till salu för 15 000 ink moms. Då jag vill ha större bil
//ezzo




//Ezzo
 

Josef

New member
Kapar tråden lite

Är det någon som har erfarenhet av att frakta hojen på en lite högre pickup typ mitsubishi L200? Blev av med möjligheterna att samköra till bandagar och måste byta ut Z4:an till något som antingen går att utrusta med dragkrok eller ännu hellre kan ta en hoj på flaket.
Är det svårt att få upp hojen på något som är så högt? (och jag har sett klippet på tuben med killen som försöker:D)

Jag och en kompis brukade köra med en VW Transporter Syncro dubbelhytt av 80-tals modell. Flahöjden måste varit minst 140cm och det var inga problem.

Rampen måste dock vara rätt lång för att inte underkåpan ska ta i och rätt bred för att man ska kunna köra upp hojen, knuffa funkar inte.
 

enhjuling

New member
Kapar tråden lite

Är det någon som har erfarenhet av att frakta hojen på en lite högre pickup typ mitsubishi L200? Blev av med möjligheterna att samköra till bandagar och måste byta ut Z4:an till något som antingen går att utrusta med dragkrok eller ännu hellre kan ta en hoj på flaket.
Är det svårt att få upp hojen på något som är så högt? (och jag har sett klippet på tuben med killen som försöker:D)

Det är klart att det går men varför skall du ha en pickis med högt flak? eller pickup öht?
skåpbil vinner alla gånger, allt du packar in är just inne i skydd för väder, tjuvar eller bara klåfingrar. Desto större bil man har ju enklare är det att lasta och ju mer onödigt får man plats med.
/Stefan
 

MathiasF

New member
Jag kör en pegout expert/jumpy av 01 modell. Den har komfortvägg bakom förarsätet. Dvs lastväggen går ut lite bakom förasätet.

Jag får in två hojar i den här bilen. Samt tält mm mm. Men det är till att lägga pussel.
Ställer in gixxern på höger sida vrider styret fullt åt vänster och lutar hojen med styrändan mot sidodörren. Drar fast med ett spännband över sadeln.

Street tripplen gör jag likadant med fast på vänster sida. Eftersom den inte har kåpor går den in bakom komfortväggen.

Man skulle kunna ställa hojarna tvärtom men då får jag montera bort toppkåpan. dvs Mycket jobb om man inte har racekåpor men det går att få in två "kåphojar" om man vill.
En ensam hoj år inget problem.

Nyare expert/jumpy från 03-04 tror jag... har komfortvägg hela vägen. Då får man inte in hojen på detta sätt.

Jag har nu börjat köra med släp då jag ska ha två hojar med. Då det tar mindre tid att packa allt skit jag ska ha med... Verktyg. Kompresso... däck, fälgar... tält... mm.mm.
En massa saker för att de kan vara bra att ha... ´Som man oftast inte behöver :)
Den tid jag förlorar i att kunna köra 120 km/h med bilen tar jag oftast igen på betydligt kortare tid att packa...

Summering. Ska du ha en billig bil för att köra till och från enstaka bandagar utan en massa tält, extra fälgar, däck mm mm Eller om du åker själv. Kör för en expert/jumpy. Gärna med dragkrok. Då har du alternativ om ni vill samåka.

Sen funkar den helt ok som "privat bil" med.

Ska du ha allt onödigt med så ska du satsa på något större....

Min bil är till salu för 15 000 ink moms. Då jag vill ha större bil
//ezzo




//Ezzo

Har du någon annons ute på den, eller har du lust att PMa mer info om bilen?
Letar efter en jumpy/expert i den prisklassen :D
 

bivius

New member
Det är klart att det går men varför skall du ha en pickis med högt flak? eller pickup öht?
skåpbil vinner alla gånger, allt du packar in är just inne i skydd för väder, tjuvar eller bara klåfingrar. Desto större bil man har ju enklare är det att lasta och ju mer onödigt får man plats med.
/Stefan

Eftersom detta blir min enda bil vill jag ha något med lite komfort i, de skåpbilar jag provat har varit väldigt burkiga och utrustningslistan är inte direkt lång, har då tittat på lite större skåpbilar. Alternativet att skaffa två bilar blir lite besvärligt här i tokholmen.
 

enhjuling

New member
Eftersom detta blir min enda bil vill jag ha något med lite komfort i, de skåpbilar jag provat har varit väldigt burkiga och utrustningslistan är inte direkt lång, har då tittat på lite större skåpbilar. Alternativet att skaffa två bilar blir lite besvärligt här i tokholmen.

Aha, nu fattar jag, du ska glida runt i stan med en stor 4-hjulsdriven SUV-liknande pickupp och visa upp motorcykeln :D

Allvarligt så har väl många av pickisarna egentligen för kort flak för att man skall kunna lasta en hoj utan att bli tvungen att ställa den på tvären eller låta baklämmen vara nerfälld.
Titta på en VW Caravelle så hittar du nog både komfort och utrustning.

/Stefan
 

bivius

New member
Aha, nu fattar jag, du ska glida runt i stan med en stor 4-hjulsdriven SUV-liknande pickupp och visa upp motorcykeln :D

Allvarligt så har väl många av pickisarna egentligen för kort flak för att man skall kunna lasta en hoj utan att bli tvungen att ställa den på tvären eller låta baklämmen vara nerfälld.
Titta på en VW Caravelle så hittar du nog både komfort och utrustning.

/Stefan

Jupp gäller att impa på brudarna:D och fyrhjulsdrivet är en absolut nödvändighet i Stockkholm:p, Har kollat VW men blir lite över min budget, tar man pickisen med bara framsäten i så skall det gå att få upp cykeln, även om det blir på hittefåret.
 
Top