Vilken MC skall jag köoa?

Loppan60

New member
Är 1,60 cm och söker en lätt låg begagnad mc där man kan köra på grus och landsväg. Gärna även lite terräng men som ändå har drag i sig där man kan ge sig ut på längre tur/sträcker på asfalt. Ej för lite kubik. Gärna breda däck och i prisklassen ca 30.000:-. Funderar på sporthoj alt offroad men fattar inte riktigt skillnaden. Funderade ett tag på kawasaki Vulkan 800 11000 kubik men den är vad jag förstått ingen sporthoj och sålunda inte så lämplig för asfalt/frus/kuperad mark så den har jag lagt ner...Tar gärna i mot tips.
 

TKH

New member
Vad är det för skillnad på offroad och sporthoj??
Sporthoj vill jag definiera som en hoj med klös i och egentligen bara för asfalt. Visst funkar till viss del på grus oxå men asfalt framför allt.
Dessutom så har man oftast en mer framåtlutande sittställning på dem.
Sök på blocket på t.ex. "GSXR 750" så ser du hur en sporthoj ser ut.

Offroad är en hoj med lite högre markfrigång och grova mönstrade däck lämpade för grus och terräng. Givetvis funkar det med asfalt med för denna hoj. Sök på blocket på t.ex. "Transalp" så ser du hur en offroad ser ut.
 
M

magne

Guest
Vad är det för skillnad på offroad och sporthoj??

En mycket stor skillnad är sittställningen:

Sporthoj = Framåtlutad körställning och liten vinkel på bena, dvs du klarar oftast bara köra korta sträckor innan du behöver vila.

Offroad = Upprätt körställning, funkar även att stå och köra. Ofta är det ingen problem att köra långt.

En sporthoj har ofta mycket hästar som kräver att du körar på höga varv för att hitta dem medans en offroad även har drag från låga varv.
 

SuperRetard

New member
Ärligt talat lite märkligt ställd fråga om du nu faktiskt ska köpa en hoj nu, men men.. En bild säger mer än tusen ord, fler bilder säger ännu mer!

Gällande ovan kommentarer om varvtal etc så är det en definitionsfråga. Nedan hojar har samma motor, men är lite olika konfigurerade så att sporthojen JA, har mer effekt OCH varv. Däremot varvar den inte alls lika mkt som en 4-cylindrig japs, inte ens en så utan kåpor!
 
Last edited:

Ove 60+

Active member
Är 1,60 cm och söker en lätt låg begagnad mc där man kan köra på grus och landsväg. Gärna även lite terräng men som ändå har drag i sig där man kan ge sig ut på längre tur/sträcker på asfalt. Ej för lite kubik. Gärna breda däck

:confused: Det var många krav som inte är helt förenliga. Låg, med många kubik och breda däck gör sig inte så bra på grus och i terräng. Det är klart, någon väldigt rutinerad klarar nog det också, men vad jag förstår har du inte riktigt nått dit ännu. (Ursäkta!)

Kanske en äventyrshoj? Den jag först tänker på är Kawasaki kle500, men det finns flera t.ex. Aprillia Pegaso, Suzuki DR 650 o.s.v. som kan sänkas lite i fjädringen. Du får ju inte så många kubik men väldigt användbar cykel.

Mera standardstuk finns också en del modeller. Fungerar bra på asfalt och hyfsat på grus men i terräng är det inte så perfekt. Suzuki SV, Kavasaki ER5 och ER6-modellerna är vad jag kommer att tänka på men det finns många andra som kan passa.

Hur låg? Räcker egentligen att nå ner med tårna. Men prova runt så kommer du nog att hitta ganska rätt. Bli bara inte kär i nån hoj inne i butiken för det kan bli både fel och dyrt. :)o)
 

Avarage

New member
Mitt grundläggande tips är:
- Köp ingen hoj innan du själv provkört och bildat dig en egen uppfattning om hur den känns! Känns den/det bra spelar resten mindre roll om det sedan är en offroadhoj eller en ren gathoj med lite bredare däck who cares bara du har en bra känsla med dig när du kör och äger den!

Lämpliga gathojar skulle kanske kunna vara i stort sett vilken 600cc eller större som helst men med tanke på att du har kravet om låg sitthöjd dvs. du skall nå ner (eller missuppfattade jag dig?) så kanske Kawasaki´s olika varianter av ER6 skulle kunna funka! Prismässigt ligger de rätt och funkar i stort sett bra till allt du räknar upp utom ren terrängkörning!

Just my 5 cent´s!
// Niklas
 

mudder

Member
En bra allroudhoj är BMW 650 GS och då helst med den encylindriga Rotaxmotorn. Den funkar bra på grus och asfalt. Låg sitthöjd, ABS bromsar, dricker ca 0,35 - 0,4 L/mil och billig försäkring.
 

cub

New member
Jag skulle haka på mudder och föreslå BMW 650GS eller kanske Suzuki DR350 eller en Honda Transalp. Men framförallt provkör. Du kommer då att snabbt märka vad som passar dig och inte.
 

JHkillen

New member
Utan att på något sätt vara otrevlig så undrar jag lite över din fråga och hur du beskriver dina önskningar.
Nu vet jag iofs inte om du ska ta körkort eller har fått "gratis" pga ålder men min känsla är att en ordentlig genomgång känns lämpligt innan du ger dig ut.

Låter som du inte har en susning när du beskriver vad du tror är sport Vs offroad och dina önskningar om breda däck/mycket kubik och grusåka går inte riktigt ihop.

"vad jag förstått ingen sporthoj och sålunda inte så lämplig för asfalt/frus/kuperad mark så den har jag lagt ner."

Kanske felskrivet eller feltänkt av dig men när jag läser ditt inlägg önskar och hoppas jag att du kollar upp och övar innan du ger dig ut i trafiken.

Hoppas du förstått vad dom före mig har försökt beskriva och visat.
Som sagt, jag är varken spydig eller elak med detta inlägg utan hoppas att du hittar vad du söker och får en bra upplevelse på ett säkert sätt(för oss alla).
/JH
 

cessan

New member
Jag letar ochså mc men desto mer jag letar desto svårare verkar det bli,jag vill ha en touring, inte för hög, lättkörd ej för tung, nybörjarhojj.
ej för dyr i försäkring , driftsäker,gärna röd *S* .Framför allt en som känns bekväm för mig vill inte sitta och spänna mig på vägarna och bli trött .Vill ochså gå på kurser med den.
Men som sagt det är en djungel därute försöker googla på olika cyklar och läsa kommentarer tyvärr så blir det bara svårare och svårare.
/cessan :confused:
 

Ove 60+

Active member
Jag letar ochså mc men desto mer jag letar desto svårare verkar det bli,jag vill ha en touring, inte för hög, lättkörd ej för tung, nybörjarhojj.
ej för dyr i försäkring , driftsäker,gärna röd *S* .Framför allt en som känns bekväm för mig vill inte sitta och spänna mig på vägarna och bli trött .Vill ochså gå på kurser med den.
Men som sagt det är en djungel därute försöker googla på olika cyklar och läsa kommentarer tyvärr så blir det bara svårare och svårare.
/cessan :confused:

:) Egentligen är du rätt tydlig och som jag är något av måttlighetens apostel så rekommenderar jag något mellan 400 - 750 cc, ett segment som jag själv fastnat i. :p Då får du en fullvuxen MC, även om en del kallar dom för moppar, och du kan packa för långtur eller använda till småturer hemomkring.

Nybörjarhoj är för mig en som är ganska billig att köpa in. Det händer en massa saker innan man lärt sig planera t.ex parkering. väldigt lätt att man lägger hojen och då kan det bli dyrt med en massa pynt.

Bekvämt och lättkört och inte för hög är bra krav och då hamnar man på hojar som Kawasaki ER-5, ER-6, Suziki sv650 som några exempel. Finns många av dom som är billiga när dom fått några år på nacken utan att var mer än just inkörda.
Försäkring för en sån + tjej + ålder är väldigt överkomligt! :)

Köp du en röd hoj i den stilen så blir du nog nöjd. :cool:
 

A_C_E

Moderator
Vilken Hoj skall du ha??

Jag letar ochså mc men desto mer jag letar desto svårare verkar det bli,jag vill ha en touring, inte för hög, lättkörd ej för tung, nybörjarhojj.
ej för dyr i försäkring , driftsäker,gärna röd *S* .Framför allt en som känns bekväm för mig vill inte sitta och spänna mig på vägarna och bli trött .Vill ochså gå på kurser med den.
Men som sagt det är en djungel därute försöker googla på olika cyklar och läsa kommentarer tyvärr så blir det bara svårare och svårare.
/cessan :confused:

Hej cessan
Använd dina möjligheter att provsitta och provköra
ta hjälp av olika kompisar..
Prova det är A och O....
även din körvana sätter gränser, så du och din nya hoj
bör gå en kurs, så du lär dig hur "Du och din hoj kan sammarbeta".

I ditt fall kanske en ER6 men runt 600cc är kanske lämplig
sen beror det på hur mycket touring de skall vara,
mycket packing, kanske passasgerare och långfärd
så bör du kaske gå upp ngr cc.
och allt de andra ... kåpa, väskor mm...

MvH
Anders
 

DearHunter

New member
Hej Loppan Å Cessan!


Håller med de föregående skribenterna men vill även tillägga:

Man vänjer sig vid de olika hojarna, men det finns även sådant man abslout inte kan tänka sig, naturligtvis. Det kan gälla höjden, stuket, utseendet, fördomar, faktiskt kunnande etc. Det viktigaste är att just Du känner att Du trivs någorlunda, oavsett anledning. Det är bättre att skaffa sig en hoj som man accepterar och är ute och KÖR med än att vänta på det rätta tillfället. Allt behöver inte vara perfekt. Gift dig inte första gången med hojen (pojkvän ? :D) när Du skaffar den. Testa lite olika under årens lopp och se vad som passar. Sedan är det bara att slå till och skaffa garage och massor med småprylar till just din modell.. :rolleyes:

Ju mer erfarenhet Du får dessto klarare blir du på vad Du vill ha. Man förändras och så blir även dina val.

Tillsist så ska Du inte heller glömma att är Du inte nöjd med hojen efter en viss tid så säljer Du den och köper en ny med ny erfarenhet. Du hamnar alltså inte i en återvändsgränd. Tvärtom, Du får en erfarenhet mer.

Hellre ha en hoj och fylla tanken
än bara ha en hoj som fyller tanken
.....(man tänker alltså på den, (dagens lustighet) :))
 
Last edited:

DearHunter

New member
Jo, jag höll på att glömma:

Välj gärna en hoj med ABS! :)


Kostar lite mer, men är värt pengarna alla gånger!
 

TMax500

Member
Jag letar ochså mc men desto mer jag letar desto svårare verkar det bli,jag vill ha en touring, inte för hög, lättkörd ej för tung, nybörjarhojj. ej för dyr i försäkring , driftsäker,gärna röd *S* .Framför allt en som känns bekväm för mig vill inte sitta och spänna mig på vägarna och bli trött .

Förutom andra tips du fått här i tråden..
Har du tittat på Kawasaki Versys? Tekniskt sett väldigt lik en ER6:a, men kanske lite mer långfärdsfähig. Man sitter mer upprätt, enklare att få dit väskor. Tuff att se på och lättkörd (säger de som provat - jag bara testat vanliga ER6, och den är väldigt lätt att komma överens med även för en mindre van förare).

Edit: ABS oxå!
 

cessan

New member
Tack alla snälla ,rara, trevliga, folk för tips det är bra att få eftersom jag knappt vet vad jag ska leta efter.Onödigt och åka halva sverige bara för att stå på tå på för höga och helt omöjliga maskiner för mig ännu.
Ja det är som ni säger prov sitta känna sig bekväm och sen är det bara byta när man är färdig med den första.Som min shadow 600 som jag precis sålt
upptäckte att det va läskigt att köra om när det tog så lång tid att ta sig förbi tex en långtradare det kändes otryggt .Därför vill jag kunna öka vid omkörningar.Vilka begagnade hojjar med några år på nacken har ABS då jag har bara hittat BMW ?
Vill som inte köpa en ny ännu har redan tappat cykeln på parkering som skrevs ovan .
Nu va ju detta loppans tråd fårlåt men kunde inte låta bli att skriva då jag står för samma fråga typ.Letar vidare med ljus och lykta lär mig massor samtidigt inte helt fel.

Tack igen /Cessan:)
 

Ove 60+

Active member
upptäckte att det va läskigt att köra om när det tog så lång tid att ta sig förbi tex en långtradare det kändes otryggt .Därför vill jag kunna öka vid omkörningar.:)

Dom hojar som nämnts ovan räcker till för att göra säkra omkörningar om man gör rätt. Tillräckligt avstånd till fordonet som ska köras om och sen rätt växel och bara ösa förbi med bra fart. På det viset har man ångan uppe från början. :)

Fel sätt är det man ser så ofta ute på vägen, ligger bara några meter bakom och har noll koll och sen när det ser klart ut, ut och sega sig förbi och litar på att axet är nog. Det sättet tar alltid längre tid och sikten från början är skitdålig om det handlar om en tradare. :mad:
 

JHkillen

New member
Om du vill ha en prisvärd hoj som är snäll (lättkörd), har lite krut för touring, ej så hög och även ABS så titta på en Honda CBF 1000.
Den finns även i 600 men jag tror att du känar på att välja den större motorn om du vill ha lite packning med mera efter som du nämner touring.
Jag körde ovan nämnda cykel förra sommaren och var väldigt nöjd med den. Anledningen till att jag böt till annan modell efter en säsong med den var just att den var lite för lättkörd och förlåtande för min smak.
Jag hade en 07:a med ABS och gav inga stora belopp för den på firma.
/JH
 
Top