Vilken kurs ska jag välja?

MBarth

New member
Gick för första gången en sporthojs kurs på Gelleråsen förra året i april.
Genomförde steg 1 samt steg 2. Skulle villja fortsätta nu med ytterligare kurser.

Är det klokt att repetera steg2 innan man hoppar in på steg 3 direkt?
Det känns som om man behöver repetition samt mer körtid innan jag går vidare. Hösten förra året var ju inget vidare väder så det blev inte värst många mil på vägen innan säsongen tog slut.

Vad tycker ni???

Tacksam för kommentarer.

Magnus
 

ezzo

New member
Tjo.
Svårt att säga utan att se dig köra. Tror du känner dig bäst själv.
Att hoppa på nästa steg kan vara ett sätt att gå vidare. Samtidigt finns det risk då att vi får gå tillbaka och börja jobba med saker som hör till steg 2 för att din körning ska fungera.
Hur bra känner du dig själv. Hur tycker du att det funkade med steg 2. Föll allt på plats? Var vissa saker jobbiga?

Steg 3 går ut på att få dig som människa och motorcykel att fungera bra ihop.
Vi ska alltså sy ihop steg 1 och 2. Samt lägga till några fler moment.
Steg 3 innebär också att du måste få tid på dig att reflektera över en del saker.

Så kort sagt. Det är inte fel att repetera steg 2 om du känner dig osäker på den biten. Känns det som om dom bitarna sitter... Gå vidare.,

//ezzo
 

MBarth

New member
Tack för ditt svar!

Steg 2 kändes bra med många aha upplevelser men efter 2 långa kursdagar så var man ganska sliten. Tror att det var många med mig som kände att det blev svårt när tempot bland deltagarna var olika och man var till en början ganska osäker. Kommer i håg att det var en ganska fantastisk att köra utan att bromsa in för varje kurva. Det var lätt att hitta sitt eget tempo och ett bättre spårval. Modigare och modigare blev man till slut.

Det allra mesta tycker jag föll på plats men när man är ute i trafiken så blir det svårare att föra med sig allt man lärt sig.

Kanske man skall anmäla sig till steg 2 fast ett snäpp snabbare.
Skiljer farten mycket mellan den mest långsamma gruppen och steget snabbare?
 

ezzo

New member
Tack för ditt svar!

Steg 2 kändes bra med många aha upplevelser men efter 2 långa kursdagar så var man ganska sliten. Tror att det var många med mig som kände att det blev svårt när tempot bland deltagarna var olika och man var till en början ganska osäker. Kommer i håg att det var en ganska fantastisk att köra utan att bromsa in för varje kurva. Det var lätt att hitta sitt eget tempo och ett bättre spårval. Modigare och modigare blev man till slut.

Det allra mesta tycker jag föll på plats men när man är ute i trafiken så blir det svårare att föra med sig allt man lärt sig.

Kanske man skall anmäla sig till steg 2 fast ett snäpp snabbare.
Skiljer farten mycket mellan den mest långsamma gruppen och steget snabbare?

När allt är nytt så blir det mycket att ta in.
Visst kan det vara en ide att prova steg 2 i en snabbare grupp. Men att svara på hur mycket det skiljer i hastighet är svårt.. Ibland skiljer det lite.. ibland mycket.
Fördelen med våra kurser är att du kan byta till en långsammare grupp om du tycker det går för fort... så till vida du inte redan kör i lugngrupp då¨.. ;)
 
Top