Vilken batteriladdare ska jag ha?

Pegaso

New member
Hej

Som rubriken säger så tänker jag köpa en batteriladdare snart, men vilken ska jag ha :confused:

Har kommit fram till att det (naturligtvis) ska vara en "smart" laddare, men det finns ju ett par stycken att välja mellan.
Eller är alla smarta laddare lika innanför skalet?
Kanske bara skiljer på utseende och pris?

Ös på med tips nu...

glad påsk
//Oskar
 

ER6N

New member
Hej

Som rubriken säger så tänker jag köpa en batteriladdare snart, men vilken ska jag ha :confused:

Har kommit fram till att det (naturligtvis) ska vara en "smart" laddare, men det finns ju ett par stycken att välja mellan.
Eller är alla smarta laddare lika innanför skalet?
Kanske bara skiljer på utseende och pris?

Ös på med tips nu...

glad påsk
//Oskar

Du ska ha en CTEK såklart, själv har jag den billigaste ,"Zafir" tror jag den heter. Den är bra tycker jag, har snabbkontakter på båten, bilen, moppen, hojen, 4-hjulingen och åkgräsklipparn bara att flytta runt mellan dom olika fordona. Kan rekommenderas. Går även att använda utomhus.
 

jan-olovj

Active member
Du ska ha en CTEK såklart, själv har jag den billigaste ,"Zafir" tror jag den heter. Den är bra tycker jag, har snabbkontakter på båten, bilen, moppen, hojen, 4-hjulingen och åkgräsklipparn bara att flytta runt mellan dom olika fordona. Kan rekommenderas. Går även att använda utomhus.
Jag håller med den klarar 90-1,2Ah och kostar 495:- hoss Clas Ohlsons.
Jag har använt den i 3 vintrar till min och frugans cyckel, klarar även ett vanligt bilbatteri. Använder man den medföljande sladden på batteriet så går det bra att ladda utan att plocka ur batterier. Ett tipps är att sätta dit en säkring på plussledningen så har du ett utag för mobilen på köpet.

Jan-Olov
 

Gsxr-1100

New member
C-tek xs 800

4-stegs helautomatisk primärswitchad batteriladdare.
Laddar blysyrabatterier (Öppna, MF, GEL och AGM) från 1,2Ah till 32Ah, 1,2-100Ah underhållsladdning.
Underhållsladdning med pulser ger batteriet bästa prestanda och livslängd.

Laddar även tomma batterier.
Pulser för att väcka lätt sulfaterade batterier.
Låg backström, lågt rippel och inspänningsoberoende (170-260V).

Hög verkningsgrad: 85%
Levereras med två utbytbara anslutningskablar, en med polklämmor och en med ringkabelskor.

Kan vara ansluten i månader, idealisk för säsongsfordon.

Kompakt design med fästhål för fast montage.
white_background_rgb.jpg


klockren laddare
 

asterix

New member
Köpte en CTEK 3600 genom jobbet för 550:-.Kan ladda det mesta,kan vara på hela vintern,tar stora bilbatterier åxå.
 

Pegaso

New member
folkmassan har talat

det blir en CTEK
...nu ska jag bara lista ut vilken av deras laddare som jag har behov av

TACK
 

Marie

Banned
Jag kan vara lite trögtänkt och sent på kvällen, men...
Hur menar du nu?? :confused: :confused:

Jag *tror* att Jan-olovj menar att du skall koppla in en säkring i plusledningen (den röda) i den sladd med kontaktstycke i ena änden och ringkabelskor i den andra, den du monterar fast på cykeln alltså. Den som syns på bilden ovan, nederst till vänster.

Sen kan man köpa lösa kontaktstycken som passar, hos t.ex. Kjell&Co. Dessa kan man använda för att ansluta utrustning till hojens elsystem. (och av säkerhetsskäl skall man alltid se till att det finns en säkring till ett eluttag eller annan utrustning på hojen....)
 
Top