Vilka stövlar ska jag köpa?

Avalanche

New member
Är det stor skillnad på ett par vanliga (fula) MC-stövlar av touringtyp och ett par vanliga kängor? Som jag förstått det är skyddet i MC-stövlarna tämligen obefintligt utöver den förstärkning som är längs stövelns främre skaftdel (utmed smalbenet).

Vad ska jag köpa för stövlar? Jag vill INTE ha några hiskeliga sporthoj-stövlar utan ett par snygga, svarta, enkla men rejäla stövlar.

Tips, någon?
 

robin-blom

New member
Är det stor skillnad på ett par vanliga (fula) MC-stövlar av touringtyp och ett par vanliga kängor? Som jag förstått det är skyddet i MC-stövlarna tämligen obefintligt utöver den förstärkning som är längs stövelns främre skaftdel (utmed smalbenet).

Vad ska jag köpa för stövlar? Jag vill INTE ha några hiskeliga sporthoj-stövlar utan ett par snygga, svarta, enkla men rejäla stövlar.

Tips, någon?

tcx har en stövel som heter TCX SS PERFORMANCE 2WR SVART som har en ganska simpelt utseende med bra skydd i MVH Robin
 
Är det stor skillnad på ett par vanliga (fula) MC-stövlar av touringtyp och ett par vanliga kängor? Som jag förstått det är skyddet i MC-stövlarna tämligen obefintligt utöver den förstärkning som är längs stövelns främre skaftdel (utmed smalbenet).

Vad ska jag köpa för stövlar? Jag vill INTE ha några hiskeliga sporthoj-stövlar utan ett par snygga, svarta, enkla men rejäla stövlar.

Tips, någon?

Lindstarnds har kommit med en två nya stövlar med CE-godkända skydd i. Den ena heter defence och den andra Tour Max (eller nåt sånt). Kolla deras hemsida på www.jofama.se

magnus
 

Sad Glad

New member
Oxtar (de har bytt namn nu till något annat) gör bra grejer. Mina stövlar har varit vattentäta i snart fyra säsonger.

Annars är ju Pumas Ducatistövlar snuskigt sexiga!
 

Taurus0504

New member
Bra stövlar

Är det stor skillnad på ett par vanliga (fula) MC-stövlar av touringtyp och ett par vanliga kängor? Som jag förstått det är skyddet i MC-stövlarna tämligen obefintligt utöver den förstärkning som är längs stövelns främre skaftdel (utmed smalbenet).

Vad ska jag köpa för stövlar? Jag vill INTE ha några hiskeliga sporthoj-stövlar utan ett par snygga, svarta, enkla men rejäla stövlar.

Tips, någon?

Hej!

Kolla Daytonas utbud innan du bestämmer dig (daytona.de/english).
De är inte billiga men de är handgjorda med mkt bra skydd och håller länge.
Toringbutiken har en del av utbudet medan event-mc.se riktat in sig på de bästa modellerna men bör kunna ta hem andra modeller på beställning.

Själv har jag Daytona Travel Star GTX och är hur nöjd som helst.

// Taurus
 

jan-olovj

Active member
Jag kjöpte Tour Max nu i våras. Bra stövlar stadiga men ganska klumpiga, till och med så att jag fick höja växelspaken för att få platts med foten. Detta kanske beror på mig men så fick jag göra. Köpa på postorder tycks vanskligt om man inte kan prova före köp, det måste funger med att promenera i dem.

Jan-Olov
 

Gubbrejsarn

New member
Hårda skydd för smalbenet, ankelskydd och gärna någon konstruktion som hindrar att foten vrids runt är obetalbart vid en vurpa där du får benet mellan vägen och motorcykeln. Själv har jag Oxtar met Gore Tex(numera TCX).

Hamnade med benet mellan asfalten och mc:n vid en avsiktlig omkulläggning och stöveln var rejält misshandlad, men foten och smalbenet helt oskadda.
 

-ah

New member
Hej!

Kolla Daytonas utbud innan du bestämmer dig (daytona.de/english).
De är inte billiga men de är handgjorda med mkt bra skydd och håller länge.
Toringbutiken har en del av utbudet medan event-mc.se riktat in sig på de bästa modellerna men bör kunna ta hem andra modeller på beställning.

Själv har jag Daytona Travel Star GTX och är hur nöjd som helst.

// Taurus


Det verkar som Touringbutiken har droppat Daytona. Det är iofs inget problem, det går alldeles utmärkt att skriva hem dom från tx Louis - och till betydligt billigare pris.
Storlekarna stämmer bra med vanliga svenska storlekar.
Och om komfort, kvalite, hållbarhet och vattentäthet kan jag bara hålla med; Daytona är billiga i förhållande till vad man får för pengarna!
 
Top