Vilka regler gäller för ENKELHJULIGT mc släp ....

Airtec

DatorGuru
Jag försöker hitta information om vad som gäller för enkelhjuligt mc släp. är TOTOALT ointresserad av 2hjuliga eller diskussion om dragkrok. för vad jag läser om mc släp så tas enkelhjuliga släp inte upp alls. jag har förstått att enkelhjuliga släp ska gå som packbox men försöker få reda på exakt info om vilka krav som finns på just enkelhjuliga och hur anslutning till hoj ska vara konstruerad.
och eftersom det ej är en släpvagn med losskopplingsbar draganordning så gäller inte hastighetsbegränsningen 80km/h som för dragkula.
vore tacksam för information med verifierbara länkar som INTE gäller 2hjuliga

CB_Tobbe

New member
Det kan tillkomma ett problem med nyare fordon eftersom dom är heltypgodkända. Att göra om ett sådant fordon till trehjuligt fordon borde ta bort det godkännandet. Förändringen är såpass stor att tillverkaren sannolikt inte skulle garantera någonting kring chassie och väghållning.

Maria Nordqvist

Super Moderator
Det finns inga verifierbara länkar. Jag har inget mer att bidra med i frågan som jag får av en MC-ägare vartannat år ungefär. Kroken stämmer inte in på svenska föreskrifter och EU-direktiv. CB_tobbe har rätt i fråga om helfordonsgodkännande.
Mitt förslag är att du kontaktar ansvarig myndighet - Transportstyrelsen - för att få fram lagrum angående vad som gäller.