Vilka hojar

TKH

New member
passar sig för touring på allround underlag?
Skall köra mest grus men även asfalt, viss skogskörning och terräng måste
den också klara. Dessutom skall den rulla mil efter mil efter mil helst utan problem. Så en riktig trotjänare alltså.
Har ni några bra exempel på sådana hojar till mig?
 

Oskar

New member
Tja, det beror ju helt vad du prioriterar. Pris, lastkapacitet, komfort och hur snabbt/hur länge du ska köra när det är transport på asfalt.

Jag har kört en del med en Honda Dominator på så väl motorväg som grus och ingen väg alls. Som längst var jag nere i Väst Sahara och det funkade. Jag körde sönder bakre stötdämparen under resan men det gick att köra vidare utan om än väldigt skumpigt. Du får dock räkna med att det tar lång tid och känns i rumpan. Eftersom det är en så pass gammal modell blir det täta oljebyten men i gengälld är det avklarat på 10 minuter.

Vill du ha lite mer komfort och bättre på landsväg rekommenderar jag att du tittar på tvåcylindriga hojar men försök ändå ha en så liten som möjligt om du vill kunna lämna vägen.
 

SuperRetard

New member
Har aldrig kört dem, men väl alla andra varianter av motorn (som är heelt underbar).

KTM Adventure LC8
KTM SMT(ouring) LC8

Den ena mer "grusig" än den andre!

Har visat sig hyfsat skottsäker, dock har LC8an rätt täta serviceintervaller om 750/1500 mil (liten/stor).
 

perjul

Yamaha XT660R
Några exempel på hojar:

Honda Transalp
Honda Africa Twin
Honda Dominator

Yamaha XT660R
Yamaha Super Tenere

Suzuki DR650
Suzuki DR800

BMW GS650
BMW GS800
 

vormannen

Moderator
Flera bra hojar har nänts redan.
Skälv gäller KTM LC8 utan tvekan, men glöm inte den nyare 690 maskinen som är ett klart lyft från 640:in.
Om du inte har allt för bråttom så har jag fått reda på att sent 2010 kan det dyka upp en ny "LC4 Adventure" fast med denna 690 motorn.

PS, glöm inte kompassen DS. :)
 

AndersX

New member
............. jag fått reda på att sent 2010 kan det dyka upp en ny "LC4 Adventure" fast med denna 690 motorn.

Rykten om en 690 Adventure har ju cirkulerat sedan 2006 :confused:

Jag hade siktat in mig på en sådan när jag skrotade min 640 Adventure i Norge sommaren 2007 Men det blev en 990S Adventure istället, en 690 Adventure måste vara något med "extra allt" om jag ska byta in 990n................. hmmmm man kanske ska ha två Adventures :D
 

TKH

New member
Tack!
Har kollat in de olika märke/modellerna på blocket nu.
Lite kommentarer och frågor på hojförslagen.
Jag har också gått på den mindre modellen av hojarna.
Vill inte ha den för tung när den nu skall vara mycket offroad.

XT660
-----
Yamaha har ju alltid varit mitt favismärke. Idag har jag 3 stycken. RD125, XJR1300 och en Retta.
Varav RDn är ett renov objekt i delar.
Blir det en 4:e?
Vad är det för skillnad på XT660R och XT660Z?

DR650
-----
Modellen verkar inte tillverkas längre?
Den är ett alternativ men kanske inte om den har slutat att tillverkas.

GS650
-----
Ingen hoj för mig då utseendet inte är det rätta.

Transalp
--------
XL600, 650 eller 700 kan också vara ett alternativ.
Många till salu, en vanlig modell eller många missnöjda?
Kompaktare om man jämför med Yamaha.

Africa twin
-----------
För kompakt och börjar nog bli för stor och tung för mig.


Sprang på en annan av Hondas modeller som har lite av den rätta looken.
Men den kanske är för mycket åt cross hållet.
XR650R
-------
Vad säger ni om denna hojen?
Lämpar den sig för långfärder?

Dominator
---------
Är ett alternativ.
Sena 90-talare ser bra ut. De lär väl hålla ett tag till.
Men vänta ett tag, varför inga nya på blocket, tillverkas inte de heller längre?

KTM
---
Modellerna verkar för stora för mig, Adventure=990cc och SMT=950cc.
Verkar dessutom vara mer landsväg än terräng men det är ur min synpunkt.
 

Ove 60+

Active member
Men vänta ett tag, varför inga nya på blocket, tillverkas inte de heller längre?

Stämmer. DR, AT och Dominator har väl slutat tillverkas men det ser jag inte som något egentligt problem. Delar kommer att finnas länge än.

Har själv en DR 650 som jag verkligen gillar. :cool:
 

SuperRetard

New member
Tack!
Har kollat in de olika märke/modellerna på blocket nu.
Lite kommentarer och frågor på hojförslagen.
Jag har också gått på den mindre modellen av hojarna.
Vill inte ha den för tung när den nu skall vara mycket offroad.

KTM
---
Modellerna verkar för stora för mig, Adventure=990cc och SMT=950cc.
Verkar dessutom vara mer landsväg än terräng men det är ur min synpunkt.

SMT är landsväg, men funkar ok för grustouring skulle jag säga.

Adventuren är nog RIKTIGT kul på grusväg, men alldeles för tung för skogen om du ska ut i spåren.

Är inte tourandet ett krav och du vill ha en "rolig" maskin som kompromissar lite överallt kanske en titt på SuperEnduron (också KTM LC8) kan va nåt.

Annars är det från österrikes håll sett bara 690 adventure kvar att vänta på om inte Enduron..

jag fattade dock från första inlägget att du ville ha nåt att åka både väg, grus och framförallt kunna åka längre på, och då är väl inte enstånkorna mkt att hänga i taklampan?
 

perjul

Yamaha XT660R
>Vad är det för skillnad på XT660R och XT660Z?

XT660Z = Tenere (större och tyngre än 660R, typ mer "äventyrs-åka-långtbortistan-hoj")
XT660R = Dual/off road
XT660X = Supermotard (dvs asfalt)

Min XT660R är en kompromiss som går asfalt till vardags i jobbet och grus på helgerna. Åker ledigt en 35-milare grus på en lördag utan problem. Funkar finfint på asfalt också (enstånka till trots). Inga problem med vibrationer. Hyfsat låg bensinförbrukning och långa serviceintervaller är en bonus. För tung för enduro dock.

Min hoj:
profilepic34107_2.gif
 
Last edited:

anders r

Member
Stämmer. DR, AT och Dominator har väl slutat tillverkas men det ser jag inte som något egentligt problem. Delar kommer att finnas länge än.

Har själv en DR 650 som jag verkligen gillar. :cool:

DR650SE tillverkas fortfarande och går att köpa som 2010 års modell(ingen riktig ändring sedan 1996) men inte i Europa. Avgasbestämmelserna gjorde att den inte längre kan importeras efter årsmodell 2003. Säljs i USA och i Australien och årets färger är svart resp vit.
 

TKH

New member
>Vad är det för skillnad på XT660R och XT660Z?

XT660Z = Tenere (större och tyngre än 660R, typ mer "äventyrs-åka-långtbortistan-hoj")
XT660R = Dual/off road
XT660X = Supermotard (dvs asfalt)

Min XT660R är en kompromiss som går asfalt till vardags i jobbet och grus på helgerna. Åker ledigt en 35-milare grus på en lördag utan problem. Funkar finfint på asfalt också (enstånka till trots). Inga problem med vibrationer. Hyfsat låg bensinförbrukning och långa serviceintervaller är en bonus. För tung för enduro dock.

Min hoj:
profilepic34107_2.gif

Det funkar kanske att köra en XT660R till typ långtbortistan också.
Den verkar också vara en hoj man kan ha kul med sidan om vägen nämligen.
Svårt att välja rätt hoj om man både vill köra långt, köra mycket grus, köra
skogen, terräng leka med helt enkelt. Den får inte vara för stor.
Man skall ju kunna hantera den om den välter osv.
Men å andra sidan så vill man ju inte att den går för varm heller när man kör långa dagsetapper.

Vad säger ni andra, går det att kombinera eller är det 2 hojar som gäller?
 

OH-

Member
...............
Men å andra sidan så vill man ju inte att den går för varm heller när man kör långa dagsetapper.

Vad säger ni andra, går det att kombinera eller är det 2 hojar som gäller?

Nåja, visst går det att kompromissa men då måste man vara beredd på lite "stryk" ute i extremlägena. TT600R som jag hade förr baxade jag runt på endurospåret ett par år och hade en fin 200-mila norgesemester på (och det kunde gärna ha blivit betydligt längre utan några problem).

För mig är bilresa med MC på släpvagn en nödlösning som tyvär kan bli en realitet p g a att den ena av mina hojar är så erbarmerligt obekväm och dessutom helt enkelt inte tål landsvägsåka medan den andra är oduglig i terränglådan.

Vad gäller att gå varm så händer det mig aldrig på väg, bara i terräng. Dålig förare + "teknisk bana" + ingen kylarfläkt = kokande kyl :(

Som jag uppfattar frågan så låter XT660 eller encylinder-adventure-KTM som bra val. Så länge du kan lägga en rimlig gräns för vilken sorts terräng du ger dig på :rolleyes: Touringdelen av ekvationen klarar dom flesta hojar av som har vettig tank (eller så köper man nåt större), vettig oljevolym (2-3 liter) och ryckutjämnare i bakhjulet (eller så kör man på fräsha nabbadäck men det blir dyrt och sladdrigt). Föraren får väl stå när det blir för obekvämt och masa sig upp på morgonen för att lägga långa transportetapper ;)
 

Oskar

New member
Visst går det att köra långt även på en enstånka! Eftersom det finns folk som cyklar jorden runt så borde det gå på det mesta, bara det rullar. Sen är frågan vad man prioriterar mest. Ju mindre den är desto bättre blir den på grus eller när den lagt sig ner. I gengälld blir den instabilare på landsväg och känsligare för sidvind. En klenare motor ger också ett lägre tempo vid transport.

Problem med varmgång har jag bara haft när man kryper fram i köer i främmande storstäder. Det fläktar bra mycket bättre i 100 knyck på motorväg än 15 blandat med stillastående på tomgång. Men blir det allt för kritiskt får man väl ta paus på ett cafe...

Lägger in en bild på min Dominator utrustad med väskor. Med den här har jag fixat 80 mil på en dag men det känns helt klart i kroppen sen. På landsväg går den 25 mil per tankning och på grus något mindre. Storleksmässigt är den som XT 660 om än äldre och något lättare.

Jag skulle inte åka långt på ngt mindre än den här, om det behövs större är mest en fråga om komfort. Så ut och provkör och kolla vad som passar! Att det finns drösvis av Dominatorer och Transalper på Blocket är inget att oroa sig för. Det är bara vanliga modeller som det finns många av.
 

TKH

New member
Lutar åt att det INTE blir en yama till.
Någon modell av transalpen blir det nog.
2-cyl, 4takt med vattenkylning.
Jag inbillar mig att detta är en utomordentlig långfärdshoj.
18 liters tank på 600:an jag tittade på.
Ni som kör sådana, hur många mil räcker en tank till?
 

cub

New member
Transalp
--------
XL600, 650 eller 700 kan också vara ett alternativ.
Många till salu, en vanlig modell eller många missnöjda?
Jag skulle säga att det är en väldigt vanlig modell. Jag köpte en 700 förra året som blev min kompromiss i all-road-världen.

Sedan hänger mycket på vilken budget du har tänkt dig också.
 

990 Adventure

New member
Grymt rolig

Den uppmärksamme kanske kan läsa sig till vilken jag föredrar men för att inte det ska bli något missförstånd så säger jag det KTM 990 ADV,en grymt kul hoj duger till allt utom ren enduro,dock går det om du själv vågar,hojen sätter inte begränsningen utan det handlar om hur tuff du är o vilken peng du har att laga för när du vält.
Den är byggd för att användas till precis allt som har med mc åka att göra,komfort mässigt får den styk av BMW GS 1000 kubik och uppåt,men att dra en lång krök med fullt sprut stående i ca 100 blås med full kontroll för att i nästa ögonblicktrixa på skogs stig i 10 km o sedan komma ut på asfalten o upptäcka att det gått 5 tim o du bara har rensat skallen på alla bekymmer o vänder hemåt glad o lycklig är underbart,
Vill du åka motorcyckel köp vad som helst vill du köra mc köp en 990....
vibrerar o kostar lite mycket att serva visst men det är det värt
 

AndersX

New member
Den uppmärksamme kanske kan läsa sig till vilken jag föredrar men för att inte det ska bli något missförstånd så säger jag det KTM 990 ADV,en grymt kul hoj duger till allt utom ren enduro,dock går det om du själv vågar,hojen sätter inte begränsningen utan det handlar om hur tuff du är o vilken peng du har att laga för när du vält.
Den är byggd för att användas till precis allt som har med mc åka att göra,komfort mässigt får den styk av BMW GS 1000 kubik och uppåt,men att dra en lång krök med fullt sprut stående i ca 100 blås med full kontroll för att i nästa ögonblicktrixa på skogs stig i 10 km o sedan komma ut på asfalten o upptäcka att det gått 5 tim o du bara har rensat skallen på alla bekymmer o vänder hemåt glad o lycklig är underbart,
Vill du åka motorcyckel köp vad som helst vill du köra mc köp en 990....
vibrerar o kostar lite mycket att serva visst men det är det värt

Amen! :D
 

Bansaie

New member
Transalp
--------
XL600, 650 eller 700 kan också vara ett alternativ.
Många till salu, en vanlig modell eller många missnöjda?
Kompaktare om man jämför med Yamaha.

TransAlpen är en trevlig slitvarg till hoj som tillverkats sen 80talet och uppgraderats i flera omgångar Att det finns många till salu beror på att den är en populär allroundhoj som funnits väldigt länge. Den har dessutom ett ganska bra andrahandsvärde.

Har själv haft en från -94 och den är en väldigt pålitlig modell som startar och går i alla väder. Motorn har ryckte om sig att vara praktisk taget outslitlig förutsatt att man sköter oljebytena.
 
Top