Vildsvin på vägen?

1300 cc

New member
Att vildsvinen ökar i antal och utbredning är väl allom känt. Själv har jag inte ännu råkat ut för dessa fyrfotingar på vägarna men några MC-kompisar har sett dem. Jag är lite nyfiken på hur många av Er som sett och råkat ut för vildsvin på vägarna, och i så fall var detta skett i landet.:confused:

Hampe

Skriver massor!
Så högt upp som Ludvika-trakten, faktiskt:

cimg4518w.jpg

under Dala Navigation Challenge nu i augusti. Micael plåtade denna och jag nästa, man ser lite av mig i höger bildkant. Det vart något som liknade arga leken först: vi stannade, dom stannade. Vi tittade, dom blängde.

När dom sedan började trava emot oss igen vart vi lite paffa, men det handlade bara om att vi hade vinden på oss och höll motorerna igång.
Så fort dom fick vittring på oss så;
dnc2010009.jpg

WHOOSH! drog dom direkt!

Snabba jäklar!

Hampe

sannybo

Member
gris.jpg-for-web-LARGE.jpg

Strax utanför Alingsås i somras.
Några dygn efter denna bilden hamnade jag mitt i flocken när jag skulle till jobbet. Småkultingarna sprang mellan framhjul och motor, mamma och pappa gris var inte glada över tilltaget.
Fick faktiskt in en i bakhjulet när jag flydde därifrån, päls på reg.skylt/bakskärm blev minnet av denna träffen.

Ove 60+

Active member
Som Skaraborgare ska du ta det fösiktigt iallafall omkring Undenäs och eg hela vägen längs Göta Kanal västerut där det finns en hel del svin. Sen har vi tydligen en del lokaler söder om sjön Skagern mellan Gullspång och Hova. Ingen större fara under dagen men i skymning och tidig morgon finns det nog all anledning att se upp för dom är mest nattaktiva.

Jag har inte sett något när jag kört MC, men i billyktornas sken har jag sett något svart svepa över vägen. Dom är svåra att se i mörker för dom ger inga ögonreflexer som idisslare, rävar, och kattdjur utan dom är bara helt j - a svarta i mörkret. :eek:

B

Batman

Guest
jag såg sugga och kultingar vid Dragon Gate (E4), Älvkarleby 28km söder om Gävle, men älgstängslet går ända ner till backen, jag har inte sett några djur på vägen

eha

New member
Vill de ha en passage gräver och bökar de en under stängslet på nolltid. Kan vara idé att vara uppmärksam mao..

1300 cc

New member
Samma tycke och smak

Som Skaraborgare ska du ta det fösiktigt iallafall omkring Undenäs och eg hela vägen längs Göta Kanal västerut där det finns en hel del svin. Sen har vi tydligen en del lokaler söder om sjön Skagern mellan Gullspång och Hova. Ingen större fara under dagen men i skymning och tidig morgon finns det nog all anledning att se upp för dom är mest nattaktiva.

Jag har inte sett något när jag kört MC, men i billyktornas sken har jag sett något svart svepa över vägen. Dom är svåra att se i mörker för dom ger inga ögonreflexer som idisslare, rävar, och kattdjur utan dom är bara helt j - a svarta i mörkret. :eek:

Det verkar som att vildsvinen gillar samma områden som vi MC-åkare gillar. Trakterna runt Undenäs och de trevliga vägarna efter kanalen.

RobbeS

New member
Det fanns ganska gott om dom tidigare år men verkar drastiskt ha minskat i antal här uppe dom senaste åren. Trolig orsak är väl att försäkringspremierna för den typen av hojar är alldeles för höga. I sthlm:s området verkar dock vissa vägsträckor vara kraftigt nerlusade av dessa svin...

hobbe

New member
Förra året eller om det var året innan dess så körde jag ner till skåne.
När jag nästan är framme på kvällen så smäller bilen framför mig med om jag inte minns fel 6 vildsvin som korsar vägen.
den bilen lär nog inte ha kört igen.
de är inte små de där djuren.

För någon vecka sedan var jag ute o körde med en polare och såg då ett vildsvin som sprang ute på en åker utanför norsborg , jävlar vilken fart den hade.
så nog finns de därute.

cub

New member
På Adelsö, Stockholm kom jag runt en krök och det var 5-8 vildsvin på vägen. De var snabbare än jag och borta från vägen innan jag hunnit bromsa. De är tyvärr låga och syntes inte över sädesslagen som som var planterade på båda sidor av vägen.

graspla

New member
det är helt galet hur fort ökningen har skett. i hallanad har jag också sett ett eller annat vildsvin, inte många ÄN snart antagligen

hondagirl

New member
vildsvin

Här i småland kryllar det av dem, jag bor på landet och igår kväll var jag ute och körde med bilen fick se ett vid diket men dem vände snabbt in mot skogen igen.

Ove 60+

Active member
Funderar lite: SMC har ju jättebra kontakt med olika organisationer i olika frågor. Kunde detta vara en grej att driva mot jägarorganisationerna för att kanske stimulera till en hårdare avskjutning i särskillt drabbade områden. Vildsvinet är ju ett av de djur som inte tidigare funnits i svenska marker på några hundra år tills utplantering började ske i senare delen av förra seklet. D.v.s. utplantering genom att dom "rymde" från hägn, troligast genom öppen grind. :mad:

Naturliga fiender till vildsvinet finns väl knappast annat än svält och kyla som kan decimera stammen vissa år, så dom kan alltså föröka sig hejdlöst. Jakt är det enda som kan hålla stammen på en vettig nivå.

enhjuling

New member
Funderar lite: SMC har ju jättebra kontakt med olika organisationer i olika frågor. Kunde detta vara en grej att driva mot jägarorganisationerna för att kanske stimulera till en hårdare avskjutning i särskillt drabbade områden. Vildsvinet är ju ett av de djur som inte tidigare funnits i svenska marker på några hundra år tills utplantering började ske i senare delen av förra seklet. D.v.s. utplantering genom att dom "rymde" från hägn, troligast genom öppen grind. :mad:

Naturliga fiender till vildsvinet finns väl knappast annat än svält och kyla som kan decimera stammen vissa år, så dom kan alltså föröka sig hejdlöst. Jakt är det enda som kan hålla stammen på en vettig nivå.

Varg kan de väl plantera in. De borde ju kunna äta lite grisar.

Ove 60+

Active member
Varg kan de väl plantera in. De borde ju kunna äta lite grisar.

:rolleyes: Varg är redan inplanterat men dom är inte så bra på att käka gris. :rolleyes:

För övrigt är det väl så att grisarna finns i ganska tättbefolkade trakter och kommer det vargar dit och börjar ta sällskapshundar, eftersom dom är betydligt lättare byten, blir det väl ett jäkla hallå och krav på utrotning.

Last edited:

Jalooja

New member
Konstaterar bara att svinen är bilburna i övre norrland, oftast gråa eller gråspräckliga i pälsen och dom har mobiltelefonen oftast tryck mot trynet.

1300 cc

New member
God tanke

Med risk att att stöta sig med en massa jägare måste jag hålla med dig att avskjutningen måste öka. Jag har pratat med en del jägare men de verkar inte så pigga på detta. Varför försod jag inte, men tydligen är vildsvinen svårjagade. Då jag är okunnig inom jaktområdet kanske det finns några jägare på forumet som har synpunkter på vildsvinsjakt.

Ove 60+

Active member
Med risk att att stöta sig med en massa jägare måste jag hålla med dig att avskjutningen måste öka.

:) Nejdå, det är nog ingen fara. Jag är själv jagare och ser nog vildsvinen mest som problem.
"Jakten" handlar oftast om vakjakt vid åtel och det är väl inte det roligaste man kan hålla på med. Lyckas man fälla något ska det skickas prover så att det inte har trikiner och sen köttet - nja. Går väl att fä ordning på med mörning, marinader, grädde och kryddor men den tama nassenöffen är mycket godare enligt min mening. :rolleyes: