Vibrationer V-Strom 1000

Vidde

New member
Hej!!!
Har en V-Strom 1000 -02 3400 mil
Vid ca. 3000 varv skorrar det och vibrerar ordentligt i motorn på samtliga växlar.
Detta märks även vid gaspådrag i friläge.
Drar man in kopplingen försvinner vibrationerna.
Den är nyservad och mappad men verkstaden kan inte förklara den hårda gången.
Under 2800 och över 3500varv går den normalt.
Kan de vara nåt glapp i kopplingen?
Nån som har någon idé?
 

Wroom

New member
Hej.

Om en aukt. verkstad inte kan förklara den hårda gången så tycker jag de ska slänga in handduken och klappa igen! :mad:
Fackmekaniker på verkstäder eller...?? Skrämmande.

Detta är ett välkänt symptom på din årsmodell.
Du har en -02.
Mellan modellår 2002 och upp till vissa 2004 hade denna modell ett "skönhetsfel" där kopplingskorgen orsakar just "skorrarande och vibrerande " vid varvtal mellan ca 2700 -3300 varv.
Detta har via garanti åtgärdats på merparten av alla hojar av dessa årsmodeller.
Eftersom Suzuki har 5 års garanti på bl.a. motor så brukar kopplingskorgen bytas direkt och utan krusiduller på de hojar som är drabbade.
Kopplingskorgen byts ut mot en modifierad och mer ljuddämpad version som sitter som standard från 2005 och framåt.
Om hojen är servad helt korrekt så brukas det tas på goodwill även om garantin gått ut.

Om din hoj är privat eller sidoimporterad så gäller inte den 5-åriga garantin, och då blir det att byta själv.
Inget hutlöst pris dock, skulle tro mellan 2000-2500:-

Om du väljer att köra vidare med din gamla kopplingskorg så kommer inget att gå sönder för dig, det är bara ett s.k. "skönhetsfel".
Har du någon gång hört en Ducatis rassel och skrammel? Jeeez...:eek:

Lycka till.
 

Vidde

New member
Hej.

Om en aukt. verkstad inte kan förklara den hårda gången så tycker jag de ska slänga in handduken och klappa igen! :mad:
Fackmekaniker på verkstäder eller...?? Skrämmande.

Detta är ett välkänt symptom på din årsmodell.
Du har en -02.
Mellan modellår 2002 och upp till vissa 2004 hade denna modell ett "skönhetsfel" där kopplingskorgen orsakar just "skorrarande och vibrerande " vid varvtal mellan ca 2700 -3300 varv.
Detta har via garanti åtgärdats på merparten av alla hojar av dessa årsmodeller.
Eftersom Suzuki har 5 års garanti på bl.a. motor så brukar kopplingskorgen bytas direkt och utan krusiduller på de hojar som är drabbade.
Kopplingskorgen byts ut mot en modifierad och mer ljuddämpad version som sitter som standard från 2005 och framåt.
Om hojen är servad helt korrekt så brukas det tas på goodwill även om garantin gått ut.

Om din hoj är privat eller sidoimporterad så gäller inte den 5-åriga garantin, och då blir det att byta själv.
Inget hutlöst pris dock, skulle tro mellan 2000-2500:-

Om du väljer att köra vidare med din gamla kopplingskorg så kommer inget att gå sönder för dig, det är bara ett s.k. "skönhetsfel".
Har du någon gång hört en Ducatis rassel och skrammel? Jeeez...:eek:

Lycka till.

Tack Wroom!
 

Helios

New member
Tjena,
Hoppas det löser sig med kopplingskorgen. Har läst på utländska forum och dom uppger samma symptom och lösning som ni talar om här.

Om det är ok att låna tråden har jag en liten fråga till er som har en DL1000.

Själv har jag en 07 som gått 750 mil nu. Är väldigt nöjd, och har lärt mig hantera den vad gäller växelval osv. Förut körde jag alltid på för hög växel, men märkte att den mår betydligt bättre på en, kanske två, växlar lägre.

Men en fråga: Jag tycker motorn rasslar mycket. Är det lika för er? Det är inte på alla varvtal, utan inom vissa varv-intervall, ungefär som om något kommer i resonans.

/H
 

Wroom

New member
Tjena,
Det är inte på alla varvtal, utan inom vissa varv-intervall, ungefär som om något kommer i resonans.
/H

Rassel eller vibrationer?
Rassel är mycket mycket ovanligt. Har överhuvudtaget aldrig ens hört talas om ett rassel i just motorn. OM det nu skulle vara just ett rassel du hör, kontrollera kamkedjespännaren.

Högfrekventa vibrationer under vissa varvtalsområden och därav medföljande resonans kan däremot förekomma och härrör då i 99% av fallen från något av följande:
- Dålig synkronisering av insprutning (en insynkning hör till normal service)
- Felaktigt moment vid dragning av bultar till t.ex. motorfäste
- Div. monterade tillbehör av skiftande kvalitet som motorbåge, styradaptrar mm.
- Stor skillnad på spridarnas leveranskapacitet, ger rå "ruppig" gång. Speciellt på mellanregistret. Dock synnerligen ovanligt.

En V2 har inte symaskinsgången av en radfyra, den "lever" mera och förmedlar mer av motorns gång till föraren...

Ang. att köra på för låga vavtal, eftersom sexan är en ren överväxel så brukar den praktiska gränsen ligga vid 85-90 km/h. Under det så ska femman i.
 
Last edited:

Storskurken

New member
Har lånar tråden jag oxå..HAr en 07:a v-strom 1000.har avverkat drygt 1000 mil på den..mycket trevlig maskin.Trivs bra på kurviga vägar.dock tycker jag bromsarana är aningens under dimesionerade...går väl byta belägg osv,men inte desto mindre så går dom varma...gällande vibrationerna så tycker jag att det blir mindre ju mer mil maskin får.
Sen kan man jundra hur suzuki tänker när dom i inst boken rekommenderar 6:an vid 60km/h
 

Helios

New member
Oj, nu blev det svårt. Jag har fram tills jag läste ditt svar tolkat det som rassel. Eller högfrekvent "tickande" kombinerat med ett svagt rassel-liknande ljud vid specifika varv. Men nu blir jag osäker.

Hur kontrollerar jag kamkedjespännaren?

Jag vet ju att spjällhuset borde synkas eftersom jag har dom klassiska symptomen. Ryckig och nervös vid vissa varv, den fnyser till ibland osv. Så jag tänkte försöka synka nu snart. Har laddat ner en video där en suzukisnubbe synkar en TL1000. Tänkte försöka använda den filmen så gott jag kan.

Ännu bättre vore en 1-2-3-steg instruktion med bilder. För jag tror inte det är svårt när man väl lärt sig (!?).



Rassel eller vibrationer?
Rassel är mycket mycket ovanligt. Har överhuvudtaget aldrig ens hört talas om ett rassel i just motorn. OM det nu skulle vara just ett rassel du hör, kontrollera kamkedjespännaren.

Högfrekventa vibrationer under vissa varvtalsområden och därav medföljande resonans kan däremot förekomma och härrör då i 99% av fallen från något av följande:
- Dålig synkronisering av insprutning (en insynkning hör till normal service)
- Felaktigt moment vid dragning av bultar till t.ex. motorfäste
- Div. monterade tillbehör av skiftande kvalitet som motorbåge, styradaptrar mm.
- Stor skillnad på spridarnas leveranskapacitet, ger rå "ruppig" gång. Speciellt på mellanregistret. Dock synnerligen ovanligt.

En V2 har inte symaskinsgången av en radfyra, den "lever" mera och förmedlar mer av motorns gång till föraren...

Ang. att köra på för låga vavtal, eftersom sexan är en ren överväxel så brukar den praktiska gränsen ligga vid 85-90 km/h. Under det så ska femman i.
 

glider

New member
Är ljuden kring 3000-4000 rpm? Håll dig ovanför de varven så försvinner det =)
Både min egen och en annan DL1000 jag provat går dåligt på de varven. Går att komma runt med Power Commander eller annan mappning, eller så varvar man helt enkelt mer.
 
Top