Vibrationer och missljud efter byte av drivpaket.

Zukka

New member
Hej,

Jag har en Honda Shadow 600 1996 som behövde lite service i år så jag har bytt packningar i framgafflarna, bytt däck fram och bak och bytt kedja och drev. Bortsett från byte av olja, filter och en glödlampa är detta första gången jag mekar hoj.

Nu till mitt problem. Vid hastigheter runt 30 KM/H uppstår det ganska högfrekvente vibrationer, de är inte särskilt kraftiga men de var inte där förut därför oroar det mig. När man kommer upp åt 40 KM/H så försvinner de igen. Vad kan det bero på? Har jag gjort något fel?

Jag tycker även att jag hör vad jag tror är ljud från kedjan hela tiden. Mer när man drar på och mindre när man släpper. Är det normalt?

Vad jag har gjort för att felsöka är att kolla kedjans spänning och kört både med rätt spänd och lite slapp kedja. Kollat att hjul och kedja går rakt och även provat att byta framdrevet. har också kollat att alla skruvar, brickor och muttrar sitter där de ska igen.

Oroar jag mig i onödan? ingen jag har pratat med verkar ha några liknande erfarenheter och jag börjar undra om jag är överdrivet nojig för att det är första gången jag skruvar själv...

Jag har kört ca 40 mil nu sedan det här börja men har inte kunnat njuta av turerna när jag oroar mig för om hojen tar stryk...

Tacksam för all hjälp jag kan få.

/Fredrik
 

OH-

Member
Två idéer:
- Små högfrekventa vibrationer skulle helt enkelt kunna vara mönstret i dom nya däcken. I så fall borde det minska ganska snart när dom vassa kanterna i mönstret är avnötta. Vi som lägger på nabbadäck ibland märker det här mycket tydligt (och med vissa däck försvinner det aldrig).
- Brukar du använda kedjevax. I så fall kan skillnaden i ljud bero på att den nya kedjan har mer "flytande" smörja. Vaxet är väldigt styvt och kan säkert hindra en del skrammel. Jag antar att du bytte båda dreven samtidigt med kedjan (eller behöll bakdrevet om det var riktigt bra)?
 

Zukka

New member
Jag brukar köra med CRC Chain Lube. Men den nya kedjan var insmetad i något vitt som kanske är vax? Men då borde ju den vara tystare? Vad det gäller dreven bytte jag båda.

Men troligen handlar det om att bara låta grejerna rulla så det blir inkört då.

/Fredrik
 

erli

New member
Kan det finnas en risk för att vända framdrevet (eller bakdrevet) åt fel håll? Jag vet inte hur det är på just Honda Shadow men för många andra hojar så har dreven olika offset beroende på hur man vänder dem. Ett drev med fel offset kan ge upphov till högfrekventa vibrationer då kjedjan ska upp på kuggarna och sliter på kedja och drev.

/Erik
 

Hojkul!

New member
Jag brukar köra med CRC Chain Lube. Men den nya kedjan var insmetad i något vitt som kanske är vax? Men då borde ju den vara tystare? Vad det gäller dreven bytte jag båda.

Men troligen handlar det om att bara låta grejerna rulla så det blir inkört då.

/Fredrik

En ny kedja brukar vara "insmetad" med fett (inte vax).
Precis, en ny kedja brukar vanligen vara betydligt tystare än en gammal "skramlig" kedja.

(Kedjevax används väl på kedjans sidor för att skydda mot väta -> rost etc.? Inte till att smörja kedjans rullar, som jag har förstått det. Jag kan absolut ha fel.
Det som behöver smörjas är kedjerullarnas "insida", eftersom fettet som finns där initialt pressas ut med tiden och måste ersättas med kedjespray. Den har förmågan att krypa in bra. Jag använder "Castrol Chain Lube Racing" och den funkar mycket bra och kryper finfint!
I övrigt kan jag rekommendera denna tråd från ett annat forum:
http://www.sporthoj.com/forum/showt...%F6rja-kedjan&highlight=sm%F6rja,o-ringskedja)

/H
 

Zukka

New member
Kan det finnas en risk för att vända framdrevet (eller bakdrevet) åt fel håll? Jag vet inte hur det är på just Honda Shadow men för många andra hojar så har dreven olika offset beroende på hur man vänder dem. Ett drev med fel offset kan ge upphov till högfrekventa vibrationer då kjedjan ska upp på kuggarna och sliter på kedja och drev.

/Erik

Jag trodde det också först men jag har kollat och mätt på dreven och de är likadana och sitter som de ska.

/Fredrik
 

JoHu

New member
När du bytte drev blev det nya motordrevet odämpat?
På bilden syns ett dämpat drev till vänster och ett odämpat till höger.

Mc tillverkarna levererar gat hojarna med dämpat motordrev som std för att minska kedjerasslet.
Är också en del för att klara ljudkraven för typgodkännande.

cfaec9c96d03ee581810fbd5ab468ead.jpg
 

Zukka

New member
Jag är rätt säker på att det som satt på innan och det jag satte på nu var odämpade. Hojen har ju gått igenom minst ett drivpacket innan vad jag känner till.

Tack alla för alla idéer om vad som kan låta men nu har jag köpt en ny hoj så tänker inte bråka mer med Shadowen på ett tag :)

/Fredrik
 
Top