Vfr1200f

Robbie

New member
Hej alla,
Min hoj är en gsx-r750 men jag har planer på att sälja den. Tidigare har jag haft sport-touring lika hojar som t.ex Z1000sx, vfr800 och k1300r.

Nu funderar jag lite på vfr1200f! Jag skulle vara glad att få kommentarer från ägare och personer som kört den!

Mitt syfte är bland annat touring, vilket jag förutsätter att den är bra på. Men eftersom jag är instruktör åt smc så skulle jag vilja veta hur den är om man vill köra mera sportigt och på bana också!

Tacksam att höra era åsikter!
/ Robert
 

Robbie

New member
Vfr forumet är inget ställe jag har användare på. Dessutom vill jag gärna ha information om sport-egenskaper och det känns som att användare på detta forum som provkört eller äger vfr1200 skulle kunna bidra där.

Red: nu har jag gjort en användare där och ställt frågan. Vi får se hur det går :)
 
Last edited:

WyZer

New member
Hej,

Mycket intresserad i frågan, min plan är att skriva papper på en VFR1200F på mässan i Gbg till våren. Har letat efter info och tester, vart å provkört den samt FJR:en och ett par till, delar gärna erfarenheter och deltar i diskussioner ang VFR1200F

/WyZer

Red. PS. nu har jag också skapat mig en anv. på VFR forum, har du en länk eller hint om var där på VFR forum som du postade din fråga Robbie?
 
Last edited:

HkanB

New member
Hej alla,
Min hoj är en gsx-r750 men jag har planer på att sälja den. Tidigare har jag haft sport-touring lika hojar som t.ex Z1000sx, vfr800 och k1300r.

Nu funderar jag lite på vfr1200f! Jag skulle vara glad att få kommentarer från ägare och personer som kört den!

Mitt syfte är bland annat touring, vilket jag förutsätter att den är bra på. Men eftersom jag är instruktör åt smc så skulle jag vilja veta hur den är om man vill köra mera sportigt och på bana också!

Tacksam att höra era åsikter!
/ Robert

Nu kommer jag in lite på ett bananskal...men om du har banåkning å sånt på en framtida agenda så är en BMW k1300s nog ett inte nödvändigvis bättre men ett fiffigare val. Du har visserligen redan haft en k1300r ser jag...
En k1300s är ett antal kilo lättare, och åtminstone jfrt. med dct-varianten på Hondan genomgående en eller ett par sekunder snabbare i de flesta fartintervall. Och den har/kan ha quickshifter....:)

Fast omväxling förnöjer, förstås.
 
Last edited:

Robbie

New member
Bankörning är nog både en passerad och framförvarande agenda :)

K1300:an hade en fin motor, men tjejen satt inte så bra där bak.

När det gäller snabb runt banan så är det inte så viktigt längre. Motorn i vfr1200 känns stark och smidig så det är nog mest upp till föraren hur det går :)
 

HkanB

New member
Bankörning är nog både en passerad och framförvarande agenda :)

K1300:an hade en fin motor, men tjejen satt inte så bra där bak.

När det gäller snabb runt banan så är det inte så viktigt längre. Motorn i vfr1200 känns stark och smidig så det är nog mest upp till föraren hur det går :)

Mysko. Mina passagerare medans jag hade min k1300s gillade passagerplatsen väldigt mycket. Såväl hustrun som barnen tycket att det satt mer än OK. Nåja det beror ju lite på en del saker...
 

Robbie

New member
Det som Honda gjort med vfr1200 är att skapa en passagerar sadel som hjälper passageraren att inte glida fram emot föraren.
 

Robbie

New member
Har hittat några intressanta kommentarer :)
Motorcycle.com:
Honda haters have derided the VFR as being too heavy and not attractive enough for serious consideration, but those people likely haven't ridden it. Running the 1200F through a tank of gas is a sure way to win over the sceptics. Consider us converted.
 
Last edited:

Robbie

New member
Visordown:
... The engineers have managed to disguise the weight and make it feel at least 50 kgs lighter than it really is. The VFR1200F makes the K1300 feel as long as a top fuel dragster.
 
Last edited:

Robbie

New member
Motorcyclist mag:
The VFR prefers fast, sweeping corners to cut and thrust work, but it will still drop BMW's new K1300S like a bad habit in the tight stuff.
 
Last edited:
Top