veteranmotorcyklar-den nya bensinen

  • Thread starter honda cbf 500
  • Start date
H

honda cbf 500

Guest
Hej,

Som jag har förstått det hela så kommer motorerna få mager förbränning med den nya 10 bensinen. Jag har hört och läst att man ska kunna motverka detta med ombestyckning av förgasaren.

Den nya bensinen kommer ju innehålla 10% etanol och 90% bensin. Fast spelar det för roll om man bestyckar om förgasaren. Förhållandet mellan bensin och etanol kommer ju fortfarande vara detsamma. Vad spelar det för roll om man håller 0,5 liter bensin i förgasaren eller en liter. Är det i förhållande till luftmängden som man menar eller?

Kan någon förklara det för mig?

Hur tror ni för övrigt gamla 70 tals hojar kommer att fungerar med den nya bensinen?

Mvh

Amir
 

Marie

Banned
Varför ens försöka?

Det är ju bara att köra allt man har på 98 eller V-Power i stället. Jag tänker inte experimentera med den där E10-skiten.
 

Bob Sweden

New member
Äldre cyklar med "normal" trimning lär nog inte få några som helst problem, det var ju enkla maskiner av typen "lite bränsle, lite luft och en liten gnista".

Däremot drar ju etanol till sig fukt, så att dränera förgasarna innan vinterlagring lär ju bli än viktigare i framtiden för att inte få problem med korrosion.

Överdramatisera inte, det är ju inte direkt racingmotorer vi talar om i de flesta fall utan ofta luftkylda gamla cyklar med ett brokigt förflutet och många övervintringar med allt vad det innebär.
Har det gått bra så här långt så lär det inte skära ihop fullständigt för att det blir lite sprit i soppan.

Talar vi däremot om 2-taktare eller motorer inom Classic racing, ja då skulle nog jag allvarligt överväga att köra enbart på det bästa tänkbara!

För en gammal 5000 kronors pendlarhoj ser jag ingen som helst anledning till oro, men det är ju upp till var och en att bedöma.
Man kan ju alltid välja det säkra före det osäkra, men om alla gjorde det skulle vi fortfarande leva i grottor och jaga med knölpåk...

/B
 
Last edited:

tersan

New member
...Den nya bensinen kommer ju innehålla 10% etanol och 90% bensin. Fast spelar det för roll om man bestyckar om förgasaren. Förhållandet mellan bensin och etanol kommer ju fortfarande vara detsamma. Vad spelar det för roll om man håller 0,5 liter bensin i förgasaren eller en liter. Är det i förhållande till luftmängden som man menar eller?...
Energiinnehållet är olika i etanol och bensin, det är därför man ev måste bestycka om motorn när man börjar tanka med nåt annat än vad motorn är byggd för.

Fast ett större problem är att många gummidetaljer i bränslesystemet inte tål etanol, i synnerhet på äldre hojar... nånstans finns en gräns för mycket etanolinblandning grejorna klarar innan de börjar lösas upp.
 
H

honda cbf 500

Guest
Så bortsett problem med gummidetaljer och en om bestyckning bör det inte vara någon större problem?

//Amir
 

Roberth

New member
Mycket tveksamt att du kommer märka någon skillnad. Det skiljer knappt 2% i energiinnehåll mellan 95 E10 och 95 E5. Ett igensatt luftfilter påverkar mer fast åt andra hållet och de marginalerna finns redan.
Att sprit skulle dra åt sig fukt i större utsträckning än någon annan vätska är bara en missuppfattning. Däremot är ju sprit och vatten fullt blandbara, det vet ju alla som blandar grogg. :D Det finns därmed mindre behov av att dränera förgasarna, inte större. Således är K-sprit också överflödigt.

Naturgummi tål inte sprit, vilket är den stora farhågan. Men å andra sidan borde det redan visat sig på gamla hojar då sprit förekommit länge i bensinen.
 
H

honda cbf 500

Guest
etanol som är en alkohol kommer att på grund av hydroxidgrupp binda vatten.
 
Last edited:

Roberth

New member
etanol som är en alkohol kommer att på grund av hydroxidgrupp binda vatten.

Exakt. Jag ser nu att jag formulerat mig lite fel. ;) Kondens som fälls ut i tanken och lägger sig i botten med korrison och tilltäpta bränslefilter som följd blandas nu med bensin/spriten och går med i förbränningen. Vilket jag bara ser som en fördel.
 

DearHunter

New member
Etanolmolekylen innehåller syre. Om man inte bestyckar om sin förknasare så får man en större mängd syre än tidigare (proportion) och hojen kommer att gå tunt och bli varmare.

Jag tror inte heller att det kommer att påverka din körning, men om staten fortsätter att blanda i ännu mer alkohol så kan det bli problem.

Ibland ser man gamla hojar som har fått behandling mot rost i tanken. Det är en beläggning som klibbar fast och stelnar på insidan av tanken. Tidigare så var dessa beläggningar ej resistenta mot alhohol och riskerar nu att lösas upp och klägga igen filter och förknasare.......
 
Last edited:
H

honda cbf 500

Guest
Japp och den där syremolekylen innehåller fritt elektronpar som är väldigt reaktiv och det är förmodligen den som gör att den fräter sönder gummimaterial.

// Amir

Etanolmolekylen innehåller syre. Om man inte bestyckar om sin förknasare så får man en större mängd syre än tidigare (proportion) och hojen kommer att gå tunt och bli varmare.

Jag tror inte heller att det kommer att påverka din körning, men om staten fortsätter att blanda i ännu mer alkohol så kan det bli problem.

Ibland ser man gamla hojar som har fått behandling mot rost i tanken. Det är en beläggning som klibbar fast och stelnar på insidan av tanken. Tidigare så var dessa beläggningar ej resistenta mot alhohol och riskerar nu att lösas upp och klägga igen filter och förknasare.......
 

Mimmi

New member
Hej!

Tvåtaktare är det vettigt att bestycka om, ett något större huvudmunstycke alltså, eftersom de kommer att gå magrare. Och det är inte bra för en icke separatsmord motor. Dessa kyls även till viss del av ett litet bränsleöverskott.
Jag hade för några år sedan en äldre 200cc Vespa utan separatsmörjning. Redan med de 5% etanol som länge funnits i bensinen ville den gärna gå magert, och den nöp faktiskt minst en gång. Den bestyckade jag om, och sedan gick den mycket bättre förutom att nypningstendenserna försvann.
 
H

honda cbf 500

Guest
Hej!

Det var intressant att läsa ditt inlägg men sista meningen hänger jag inte riktigt med på.

När det gäller just tvåtaktare så är ett annat bekymmer som uppstår. Etanolen är en alkohol och bensin är ett kolväte och ett grundläggande kemisk regel säger att lika löser lika och därför blandar sig inte tvåtaktsoljan inte så bra med etanoldelen och jag undrar om inte detta kan ställa till med bekymmer för smörjningens skull?

Hur tror du att en tvåtaktsmotor med oljepump reagerar?

Mvh

Amir

Hej!

Tvåtaktare är det vettigt att bestycka om, ett något större huvudmunstycke alltså, eftersom de kommer att gå magrare. Och det är inte bra för en icke separatsmord motor. Dessa kyls även till viss del av ett litet bränsleöverskott.
Jag hade för några år sedan en äldre 200cc Vespa utan separatsmörjning. Redan med de 5% etanol som länge funnits i bensinen ville den gärna gå magert, och den nöp faktiskt minst en gång. Den bestyckade jag om, och sedan gick den mycket bättre förutom att nypningstendenserna försvann.
 
H

honda cbf 500

Guest
Jag mailade statoil och frågade om deras tvåtaktsoljas blandbarhet med den nya bränslet. Man ska komma ihåg att detta endast gäller statoils tvåtaktsolja.

Inför införandet av E10 bränsle så har vi gjort tester beträffande blandbarhet och smörjförmåga med våra tvåtaksoljor. Vi kan konstatera att det finns inga blandbarhetsproblem eller smörjproblem med E10 bränslet. Det behöver alltså inte göras någon anpassning och vi kommer att behålla tvåtaksoljesortimentet intakt, även tvåtaktsoljan till utombordare.

Mvh

Amir





Hej!

Tvåtaktare är det vettigt att bestycka om, ett något större huvudmunstycke alltså, eftersom de kommer att gå magrare. Och det är inte bra för en icke separatsmord motor. Dessa kyls även till viss del av ett litet bränsleöverskott.
Jag hade för några år sedan en äldre 200cc Vespa utan separatsmörjning. Redan med de 5% etanol som länge funnits i bensinen ville den gärna gå magert, och den nöp faktiskt minst en gång. Den bestyckade jag om, och sedan gick den mycket bättre förutom att nypningstendenserna försvann.
 

Ove 60+

Active member
Etanolen är en alkohol och bensin är ett kolväte och ett grundläggande kemisk regel säger att lika löser lika ......

Ytterligare en fråga: Etanol blandar sig med bensin men bara om den är koncentrerad till över 98% om jag inte minns fel. Meningen är att den ska suga upp fukt som bildas i tanken och då minskar koncentrationen. Vad händer sen, separerar blandningen igen eller... ? :confused:
 

DearHunter

New member
Hmmm... bolagen tvingas blanda i etanol i bensinen pga miljötalibaner och Kreti och Pleti i riksdagen (lever i sin egen lilla hysteriska drömvärld, har aldrig haft ett ordentligt jobb, nära till allt och slår dank av våra pengar :D).

Nu så betalar vi koldioxidskatt och energiskatt (pga koldioxidutsläppen och annan miljöpåverkan) när vi tankar bensin. I och med att vi blandar in mer etanol så borde väl miljöpåverkan minska/liter och därmed så borde väl det synas på totala bränslepriset, eller ? :D

http://www.teknikensvarld.se/nyheter/110414-bensinskatt-nej/index.xml
 

Mimmi

New member
Jag mailade statoil och frågade om deras tvåtaktsoljas blandbarhet med den nya bränslet. Man ska komma ihåg att detta endast gäller statoils tvåtaktsolja.

Inför införandet av E10 bränsle så har vi gjort tester beträffande blandbarhet och smörjförmåga med våra tvåtaksoljor. Vi kan konstatera att det finns inga blandbarhetsproblem eller smörjproblem med E10 bränslet. Det behöver alltså inte göras någon anpassning och vi kommer att behålla tvåtaksoljesortimentet intakt, även tvåtaktsoljan till utombordare.

Mvh

Amir

Hej!

Det Du skriver motsäger på intet sätt det jag skrev! Jag nämnde ingenting om oljornas blandbarhet i det nya bränslet.
Att jag rekommenderar att öka huvudmunstycket beror på att med ett spritbränsle måste man tillföra mera bränsle, lägre energiinnehåll i detta, för att få samma effekt, samt att tvåtaktare är ruskigt känsliga på att gå "för magert"!
De går väldigt varma med mager blandning, vilket lätt orsakar nypning, eller i värsta fall skärning.
 

eha

New member
Är det i förhållande till luftmängden som man menar eller?

Kan någon förklara det för mig?

Utan att bli invecklad ja. Etanol innehåller eget syre vilket påverkar förbränningen och idealt bränsle/luft-förhållande (AFR air-fuel ratio).

Med rätt bestyckning för bränslet så motorn går med optimal förbränning (rätt AFR, lambda=1, eller vad man nu vill kalla det..) så kommer det att etanol även innehåller mindre energimängd, i praktiken bara påverka räckvidden på en tank jämfört med ren bensin. Mindre energi i tanken = kortare körsträcka. Avgaser med mindre oförbränt kolväte får man på köpet. Om det blir mer av annat är en annan fråga (förbränningsrester av etanol kan vara sura, ha lågt pH).

Mer finns att läsa i denna tråden om AFR (uträkning):
http://forum.svmc.se/showthread.php?t=6106
 

eha

New member
angående tvåtaktare

Oljeval för tvåtaktare och etanol avhandlas en masse på etanol.nu Oljeförslag o d finns även. Det är skillnad om oljan blandas i tanken eller direktinsprutas. Har inte läst in mig på om insprutning via insugningsplattan gör någon skillnad gentemot direktinsprutad i vevhus/cylinder. Värmen i plattan borde förånga även oljan kan tyckas.

Ombestyckning
Byta nålmunstycke är generellt en dum idé eftersom nålprofilen ska justeras mer i smala änden än högre upp för att uppnå samma %-ökning i hela pådraget. Byter man munstycksdiameter kommer optimalt AFR enbart uppnås vid fullt pådrag och sedan kommer motorn gå allt fetare vid mindre och mindre pådrag.

Eftersom det ändå är så liten justering så kanske en vettig kompromiss är att justera halvvägs och få aningen snål gång på övre halvan och dito fet gång på lägre om man nu väljer detta bonna-mek. Egentligen ska man kanske helst titta på vilket pådrag motorn körs mest på och lägga optimering mitt i det området för att få minst huvudvärk med följderna av körning lång tid på fet blandning.. ;)

Justering från "ren" 95 oktan (vilket nog är det normala i bestyckningen för de flesta) gentemot (den uppskjutna) E10 är +3,4% m a p optimal AFR (bränsle/luftblandning). Väldigt lite.

Här ett formulär med beskrivningar för ombestyckning av förgasare (glöm inte ändra %-ökning till +3,4% istf E85-relaterade +40%!!):
http://etanol.nu/ombygg-forgasare.php

Om motortemperatur
Etanolen kommer även ge lägre förbränningstemp så om hojen inte har tvekningar med E10 skulle jag istället innan jag strular med ombestyckningar (av iaf flera förgasare vars nålar ska slipas/bytas) jämföra motortemperatur med 98 oktan (ingen etanol idag) och E10. Hittar du ingen kan du blanda 98 oktan med 11,8% E85 (1:8,5) så får du E10 (dock inte 95 oktanig E10 utan 98+ oktanig - nada betydelse i detta test).

Det är säkert mätbar skillnad på motortemp redan mellan dagens 95 oktan (E5) och dagens 98 oktan. Till 98 oktans nackdel på motortemperatur vid samma bestyckning. Detta eftersom det krävs mycket mer värmeenergi att förånga etanol än bensin. Den som tvekar kan doppa handen i respektive bränsle och uppleva skillnaden när det sedan dunstar. Det blir kanske tydligare med etanolens verkan om ena doppet sker i e85, t-röd eller något annat med etanol i istf E5 (95 oktan). :cool:
 
Last edited:
Top