Verkstadshandbok

per0009

New member
Hej,
har köpt en Yama XJ 550 (1983) som stått några år och därför behöver en rejel genomgång. Jag hittade ingen verkstadshandbok fördenna modell hos Hayes - däremot en hos Clymer. Är det någon som vet något om CLymers böcker? är de något att ha? Eller finns det någon annan handbok som någon vill rekommendera?

Jag köper gärna en handbok om någon har en att sälja

/per
 

Efoo

New member
Hej,
har köpt en Yama XJ 550 (1983) som stått några år och därför behöver en rejel genomgång. Jag hittade ingen verkstadshandbok fördenna modell hos Hayes - däremot en hos Clymer. Är det någon som vet något om CLymers böcker? är de något att ha? Eller finns det någon annan handbok som någon vill rekommendera?

Jag köper gärna en handbok om någon har en att sälja

/per

Titta på den här länken om den finns till din mc

http://www.carlsalter.com/motorcycle-manuals.asp
 

Blåflagg

New member
Fungerr bra

Hej,
har köpt en Yama XJ 550 (1983) som stått några år och därför behöver en rejel genomgång. Jag hittade ingen verkstadshandbok fördenna modell hos Hayes - däremot en hos Clymer. Är det någon som vet något om CLymers böcker? är de något att ha? Eller finns det någon annan handbok som någon vill rekommendera?

Jag köper gärna en handbok om någon har en att sälja

/per

Hej

Har använt både Clymer och Haynes (ibland båda två) och tycker att båda två fyller sin funktion. Clymer brukar vara mindre i format men tjockare med mjuka pärmar och Haynes har ett A4 format med hårda pärmar. Clymer brukar vara mer inriktade på USA varianten av modellen men jag har aldrig upplevt det som ett problem.

Annars finns kanske möjligheten till original manual, brukar dock vara dyrt.
 

sididi

New member
Hej,
har köpt en Yama XJ 550 (1983) som stått några år och därför behöver en rejel genomgång. Jag hittade ingen verkstadshandbok fördenna modell hos Hayes - däremot en hos Clymer. Är det någon som vet något om CLymers böcker? är de något att ha? Eller finns det någon annan handbok som någon vill rekommendera?

Jag köper gärna en handbok om någon har en att sälja

/per

Ska kolla om jag hittar min.isf kan du få/köpa den
hade en -82:a.
/roffe
 

per0009

New member
Titta på den här länken om den finns till din mc

http://www.carlsalter.com/motorcycle-manuals.asp


Hej Afoo,
tack för länken - tyvärr hittade jag inte Xj 550 ibland vad som bjöds. Jag hittade en på tradebits för 9 USD (ebook) som har de viktigaste delarna i sig - som jag köpte. (jag är fortfarande intresserad av en full size verkstadshandbok).

Jag har varit ifrån hojåkande en hel massa år och måste säga att jag är chockad över reservdels- (slitdelar-) priser. Jag kör en VOlvo annars (4 hjul) och i jämförelse hamnar priserna för hojdelarna i samma division som för min sons gokart - sky high!

Går det att hittta billigare delar än genom generalagenterna?

vänligen

per
 

Marie

Banned
Min erfarenhet av Clymer vs Haynes (samma hojmodell) är att det när det behövs specialverktyg så finns ibland i Haynes tips om hur man kan fixa till verktyget i fråga, medan Clymer bara uppmanar att lämna in på märkesverkstad. Annars föredrar jag nog verkstadshandböcker från Bucheli pga språket....
 

Inge K.

New member
Hej Afoo,
tack för länken - tyvärr hittade jag inte Xj 550 ibland vad som bjöds. Jag hittade en på tradebits för 9 USD (ebook) som har de viktigaste delarna i sig - som jag köpte. (jag är fortfarande intresserad av en full size verkstadshandbok).

vänligen

per

Hei!

Her har du og en mulighet for nedlasting, desverre fremgår det ikke hvilke
årsmodeller som dekkes inn (noe det gjør for andre modeller).
Forhåpentligvis dekkes alle årsmodeller inn, ettersom det ikke er spesifisert.
http://www.datamanuals.com/catalog/product_info.php?cPath=23_25&products_id=3576

Mvh. Inge K.
 

per0009

New member
Tack

för alla råd och all hjälp.

Jag lyckades med hjälp av den manual jag köpte via nedladdning - att göra rent förgasarna, vilket var det som krävdes för att tanten skulle börja spinna som en katt igen.

/per
 
Top