Verkstäders timdebitering

kentaj

New member
Jag tänkte höra med er andra hojåkare vad ni tycker om MC-verkstädernas timdebitering vid servicearbeten.Hos MC-hörnan i Södertälje tar de ca 700 Kr/timme.
Vad tycker ni...är det ett rimligt pris eller lite för dyrt ?

:confused:
 

puttepj

New member
Jag lämnade in mitt punkterade bakdäck hos min Hondahandlare i Sthlm där jag köpt min Innova. När jag hämtade ut det, hade man lagt in en slang.

För det ville man ha 422:50 + 70 pix för slangen.

Men när jag upptäckte att man vänt däcket fel (rotationsriktningen var åt fel håll), skämdes kundmottagaren lite och sprang in med däcket till mekarna.

Det tog 4 minuter innan han var tillbaka och man hade vänt på däcket.

Mao kan man ta bort ett däck och sätta tillbaka det på 4 minuter.

Rent matematiskt skulle man kunna säga att timpriset därmed ligger på drygt 6 tusen kronor....

Nu har jag i alla fall köpt en slang i förväg och kommer att byta den själv om behov uppstår (fast då kommer det nog ta minst en kvart :)

/putte
 

S1000RR

New member
7-800 även 900 låter rimligt

Sura pengar att lämna ifrån sig... men, mekanikern vill antagligen ha lön, sociala avgifter ska betalas.
Givetvis så ska mekanikern ha all utbildning som behövs. Mekanikern ska troligtvis ha värme i en verkstadslokal, han ska ha verktyg, datorer samt overall osv osv.
700 kronor är inte mycket i det sammanhanget tyvärr.:(

//Lasse
 
Last edited:

garpen61

New member
550 - 950 Sek

Min favoritverkstad, Skänninge, tar 550 spänn i timmen och debiterar varsamt. Är dessutom trevliga och bjuder på kaffe medan man väntar.:D

Mina dåliga upplevelser hittar man hos de stora drakarna i Linköping, tråkigt bemötande, konstiga råd och slarvjobb. De kostar dessutom 950 spänn i timmen och hårddebiterar för varenda sekund. Varför?:confused:
 

Roberth

New member
Min favoritverkstad, Skänninge, tar 550 spänn i timmen och debiterar varsamt. Är dessutom trevliga och bjuder på kaffe medan man väntar.:D

Mina dåliga upplevelser hittar man hos de stora drakarna i Linköping, tråkigt bemötande, konstiga råd och slarvjobb. De kostar dessutom 950 spänn i timmen och hårddebiterar för varenda sekund. Varför?:confused:

Jättenkelt. De har till att börja med en högre lokalhyra inne i Linköping. Annat man kan tänka sig är att de har "större huvud" på organisationen vilket leder till att det är färre(läs mekaniker) som drar in pengar till firman.

Tråkigt bemötande, konstiga råd och slarvjobb? Detta har jag aldrig fattat.
 

garpen61

New member
Bemötande...

Jorå, att det är dyrare med en större och mer utrustad märkesverkstad fattar jag, men allt det andra är, som sagt, helt obegripligt.
 

S1000RR

New member
Jorå, att det är dyrare med en större och mer utrustad märkesverkstad fattar jag, men allt det andra är, som sagt, helt obegripligt.

"Allt det andra...."
Vad har gått snett?
"Konstiga råd", jag jobbar på en verkstad (inte mc) och ibland blir våra råd fel då vi oftast ska ställa en diagnos utifrån en chaufförs upplevelser vilket kan vara jättesvårt då fordonen idag är otroligt komplicerade.
"Slarvjobb", inte bra, men kommer att hända då det är människor som jobbar med fordonen och det blir fel ibland. Styrkan är att rätta till det som felar.
"Dålligt bemötande", inte bra alls.

Vill du utveckla vad som gått snett?
I och för sig handlar tråden om timpengen...

//Lasse
 

Hasse

New member
det var bättre förr ....

Jag minns en MC-mek som höll till i en källarlokal.
Den enda värme som fanns kom från en naken glödlampa
som ochså tjänade som arbetsbelysning

Han var självlärd , overallen var så skitig att den troligen kunde
stå för sig själv. Verktyg var väl mest skiftnyckel och mejsel.
Datorer, ha ha. Knappt skrivkunnig antagligen. Aldrig ett kvitto skrevs. Betalningen blev mest efter hur mycket kompis eller grinig kunden var.

Det var jävligt länge sedan men det var en faan till att mecka hojar !
Bara så ni får lite
perspektiv alltså he he

hasse




Sura pengar att lämna ifrån sig... men, mekanikern vill antagligen ha lön, sociala avgifter ska betalas.
Givetvis så ska mekanikern ha all utbildning som behövs. Mekanikern ska troligtvis ha värme i en verkstadslokal, han ska ha verktyg, datorer samt overall osv osv.
700 kronor är inte mycket i det sammanhanget tyvärr.:(

//Lasse
 
Last edited:

HPG

New member
Man kan ju tänka på att Svedala är avgifternas land. När jag skulle starta eget för några så räknade jag med att om jag skulle få ut 8000-9000 kr efter allt så skulle jag få dra in en bra bit över 30000 kr. Surt som f...:mad:
 

garpen61

New member
"Allt det andra...."
Vad har gått snett?
"Konstiga råd", jag jobbar på en verkstad (inte mc) och ibland blir våra råd fel då vi oftast ska ställa en diagnos utifrån en chaufförs upplevelser vilket kan vara jättesvårt då fordonen idag är otroligt komplicerade.
"Slarvjobb", inte bra, men kommer att hända då det är människor som jobbar med fordonen och det blir fel ibland. Styrkan är att rätta till det som felar.
"Dålligt bemötande", inte bra alls.

Vill du utveckla vad som gått snett?
I och för sig handlar tråden om timpengen...

//Lasse

Jag har två "komplicerade" bilar, och varit missnöjd en eller annan gång, det har alltid lösts på ett bra sätt. Men hur komplicerad är en fögasarhoj från -94 egentligen?

Jag har haft med ganska många verkstäder att göra, jag är ingen novis på fordon och har oftast, med nån enstaka verkstad undantagen, haft fruktsamma dialoger, dvs att de är intresserade av sina kunder och oftast lösningsorienterade.

Det gäller bilar. Men när det gäller motorcyklar uppfattar jag det som att de har haft det lite för bra och inte behövt vårda sina kundrelationer. Snabbt in, (ful)fixa och ta bra betalt.

Vid ett tillfälle ramlade ena backspegeln av efter ett verkstadsbesök, vid ett annat fick jag skruva fast samtliga kåpskruvar då hela cykeln höll på att ramla isär. Fler exempel finns.

Min upplevelse är att de etablerade märkesverkstäderna för motorcyklar i min stad är på tok för dyra i förhållande till den kvalitet som jag har fått i alla fall. Hoppas att jag är ensam om detta.

Det är ju faktiskt skitsamma vad det kostar om det inte är bra.

Det handlar ju om kompetens, dels att kunna ge kunden det de lovar, hålla den kvaliteten de tar betalt för och kanske mest viktig, hur bemöter man en kund. Jag vill känna mig nöjd och trygg med den verkstad jag vänder mig till.
 

Hellman

New member
Jag minns en MC-mek som höll till i en källarlokal.
Den enda värme som fanns kom från en naken glödlampa
som ochså tjänade som arbetsbelysning

Han var självlärd , overallen var så skitig att den troligen kunde
stå för sig själv. Verktyg var väl mest skiftnyckel och mejsel.
Datorer, ha ha. Knappt skrivkunnig antagligen. Aldrig ett kvitto skrevs. Betalningen blev mest efter hur mycket kompis eller grinig kunden var.

Det var jävligt länge sedan men det var en faan till att mecka hojar !
Bara så ni får lite
perspektiv alltså he he

hasse

Jo, det är inte svårt att vara billig om man "RIF:ar" hela pengen. Är men seriös företagare straffar dock staten dig i detta land.

Jag har två "komplicerade" bilar, och varit missnöjd en eller annan gång, det har alltid lösts på ett bra sätt. Men hur komplicerad är en fögasarhoj från -94 egentligen?

Jag har haft med ganska många verkstäder att göra, jag är ingen novis på fordon och har oftast, med nån enstaka verkstad undantagen, haft fruktsamma dialoger, dvs att de är intresserade av sina kunder och oftast lösningsorienterade.

Det gäller bilar. Men när det gäller motorcyklar uppfattar jag det som att de har haft det lite för bra och inte behövt vårda sina kundrelationer. Snabbt in, (ful)fixa och ta bra betalt.

Vid ett tillfälle ramlade ena backspegeln av efter ett verkstadsbesök, vid ett annat fick jag skruva fast samtliga kåpskruvar då hela cykeln höll på att ramla isär. Fler exempel finns.

Min upplevelse är att de etablerade märkesverkstäderna för motorcyklar i min stad är på tok för dyra i förhållande till den kvalitet som jag har fått i alla fall. Hoppas att jag är ensam om detta.

Det är ju faktiskt skitsamma vad det kostar om det inte är bra.

Det handlar ju om kompetens, dels att kunna ge kunden det de lovar, hålla den kvaliteten de tar betalt för och kanske mest viktig, hur bemöter man en kund. Jag vill känna mig nöjd och trygg med den verkstad jag vänder mig till.

Vissa verkstäder tar mycket betalt och är slarviga. Bara att byta. Min ducce servar jag på Biscaya vilket innebär 800:-/h. Dyrt men de har skött sitt fint hittils. Min fulhoj till riskokare tar servar jag på den lokala verksta´n. Han tar 500:-/h (billigt) och har skött sig, tyvärr servar han inte italiensk spejutspetsteknik :D.

Diverse rabatter har jag jobbat mig till på båda ställena, men den lokale mekar´n är lite bättre på det. Det ska löna sig att vara trogen också.
 

Chopperbyggarn

New member
Jo, det är inte svårt att vara billig om man "RIF:ar" hela pengen. Är men seriös företagare straffar dock staten dig i detta land.



Vissa verkstäder tar mycket betalt och är slarviga. Bara att byta. Min ducce servar jag på Biscaya vilket innebär 800:-/h. Dyrt men de har skött sitt fint hittils. Min fulhoj till riskokare tar servar jag på den lokala verksta´n. Han tar 500:-/h (billigt) och har skött sig, tyvärr servar han inte italiensk spejutspetsteknik :D.

Diverse rabatter har jag jobbat mig till på båda ställena, men den lokale mekar´n är lite bättre på det. Det ska löna sig att vara trogen också.

Biscaya har ett mycket gott rykte här i närområdet bland hojåkare som kör Italienskt! Säkert väl värda sin debitering!:)

Anders.J
 
Top