ventiler

wildstaren

New member
En undran över hur min vildstar 1600 har de med ventilerna,är dom hydraliska
och isåfall kanske dom ej behöver justeras eller.......nolltolerans har jag läst
någonstans,jag är fundersam,Kan någon referera på denna spalt
 

Zopilote

New member
Är inte säker på hur det ser ut på 1600-motorn i Wildstar, men på min MT-01 (1700) är det hydrauliska lyftare. Däremot påverkas två ventiler av samma lyftare, så det inbördes spelet mellan dessa två ventiler måste kontrolleras och justeras. (Enligt det flesta "experter" är det väldigt ovanligt att justering måste ske däremot, det är ju en stor lågvarvig motor med väldigt moderat effektuttag..)
 

wildstaren

New member
Ja de är nog som du sejer,hojjen har just passerat 13000mil så jag får
kanske öppna och kolla ändå,ett litet vinterjobb.
 

wildstaren

New member
Ja de är nog som du sejer,hojjen har just passerat 13000mil så jag får
kanske öppna och kolla ändå,ett litet vinterjobb.

Nu är de mitt i vintern,och ventilerna är sjusterade,nollspel sa vi ju, jaa, dom
gick inte röra på så jag får beteckna det som bra eftersom sista just.gjordes
vid 6500.De är yamahas signum de ni
 

Chopperbyggarn

New member

Om det är tryck kvar i hydaulenheten så blir det noll spel samt att vardera vipparm aktiverar 2st ventiler varav det är traditionell justering för den ena ventilen på ena "armen" på vipparmen medan den andra "armen ej är justerbar = varje ventilpar man justerar måste vara i helt stängt läge och om det fortfarande är tryck i hydaulen så justeras den justerbara ventilen till nollspel...det viktiga här är att vipparmen trycker på båda ventilerna EXAKT samtidigt.. sedan sköter hydraulen att det är rätt tryck på stötstängerna under gång.

Nollspel är för övrigt vanligt i vissa äldre stötstångsmotorer med stela lyftare där cylinder/topp växer mer på höjden än vad lyftare/stötstång gör (i detta fall ska motorn vara kall vid justering).

Anders.J
 

wildstaren

New member
Om det är tryck kvar i hydaulenheten så blir det noll spel samt att vardera vipparm aktiverar 2st ventiler varav det är traditionell justering för den ena ventilen på ena "armen" på vipparmen medan den andra "armen ej är justerbar = varje ventilpar man justerar måste vara i helt stängt läge och om det fortfarande är tryck i hydaulen så justeras den justerbara ventilen till nollspel...det viktiga här är att vipparmen trycker på båda ventilerna EXAKT samtidigt.. sedan sköter hydraulen att det är rätt tryck på stötstängerna under gång.

Nollspel är för övrigt vanligt i vissa äldre stötstångsmotorer med stela lyftare där cylinder/topp växer mer på höjden än vad lyftare/stötstång gör (i detta fall ska motorn vara kall vid justering).

Anders.J

Du shopperbyggarn verkar veta vad som gäller och de tackar jag för.Min
kompis som ochså är bra på de här med ventiler tycker samma sak.
 

OH-

Member
Om det är tryck .....................

Tackar så mycket för den förklaringen. Jag påstod inget - jag ville bara få en förklaring eftersom hydrauliska lyftare är utanför min karta.

Då återstår för min del frågan vad som menas med "dom gick inte röra på"?
 

Chopperbyggarn

New member
Tackar så mycket för den förklaringen. Jag påstod inget - jag ville bara få en förklaring eftersom hydrauliska lyftare är utanför min karta.

Då återstår för min del frågan vad som menas med "dom gick inte röra på"?

Kan bara tolka detta som att det är vipparmarna som inte gick att röra på vilket tyder på att det var tryck kvar i hydaulerna när ventilerna var i stängt läge eller gud föbjude med ventilerna i öppet läge...i båda fallen betyder det att vipparmen har tryck ...i stängt ventilläge lätt tryck på en eller båda ventilerna...säjer ingenting om ventilerna är rätt justerade...måste kontrolleras att båda ventilerna som aktiveras av samma vipparm har exakt nollspel=trycker exakt samtidigt på båda ventilerna.

Anders.J
 
Top