vem vet var du åker ?

gundj

New member
Det fanns ett projekt som SMC stöttade där en utrustning för spårning togs fram på prototypstadiet, tyvärr så var nog viljan större än förmågan.
Men det kommer säkert nya liknande projekt.
Marknaden finns, det saknas bara en fungerande produkt.
 
Last edited:

Jumbo

New member
Teknik är svårt. Många känner sig kallade att försöka men få fattar galoppen när det inte flyter smör. Människan är programmerad att lyssna på de tunnor som skramlar mest. Tricket är att hitta rätt bossar.
 

Elving

New member
Lite att tänka på.

http://www.expressen.se/gt/mc-forare-lag-skadad-i-skogen-hela-natten/?print=true

Som det är nu så går det ju att använda gpsspårning tex via gps tracker om någon väntar en hem, men det borde gå att lösa med bättre alternativ.


/Hobbe

Jag använder "hitta iPhone" och har teliaabbonemang.
Det betyder att jag är "synlig" så länge det finns mobiltäckning.
Om jag tar för långa pauser i enduroslingan eller blir borta för länge kan världens bästa hustru ringa och kolla så jag är okej. Dessutom ser hon exakt var min telefon befinner sig.
Om jag inte vill visa var jag är slår jag av funktionen eller låter nån annan låna telefonen :).
 

Jossa

New member
Den smsar valda nummer om du kör omkull eller trycker på larmknappen, då får dom koordinaterna för larmet så dom kan se vart du är
 

gundj

New member
Den smsar valda nummer om du kör omkull eller trycker på larmknappen, då får dom koordinaterna för larmet så dom kan se vart du är

Hur känner den av om jag kört omkull? Vilka kriterier krävs för att ett nöd-SMS går iväg?
Och hur hindrar den att oönskade larm går iväg?
 

Jossa

New member
Den går att justera känsligheten, mäter väl fart plus lutningssensor mm i telefonen
 

Bansaie

New member
Jag brukar använda Glympse när jag vill att frugan eller nån annan ska få se var jag befinner mig. Den har dock ingen larmknapp eller omkullåkningsfunktion. Den är däremot gratis.
 

Hampe

Skriver massor!
...och jag slår ett slag för "Find me Spot" http://www.findmespot.eu/en/

3k_rescue_EN.jpg


som är den vanligaste larmtrackern bland långdistansfolket.
Man kan välja grad av synlighet på nätet, blurra vissa zoner och meddela sig till nära och kära med kortmeddelanden via SMS som taggas med minst koordinater till sändarpositionen.

Man behöver INTE ha mobiltäckning eftersom Spot jobbar mot satelliter, men det krävs att man har hyfsat fri himmel ovanför sig. Grottforskare har inte mycket nytta av en Spot...

Ett tryck på SOS-knappen aktiverar en larmcentral i USA som fördelar ut jobben lokalt runt om i världen.
Det är alltså rimligt att vänta sig en liten fördröjning i larmprocessen, men även SOS-anropen kan dubbleras att även nå ett antal mobiler i ens umgängeskrets som kan larma på "vanligt sätt" och/eller själv ta sig fram till den angivna punkten.

Men, man måste inte hamna i knipa för att ha nytta av en Spot.
Under förra helgens poängpromenad "IBA Scandinavian Rally" så satte Bob Sweden upp en gemensam "location page" där man i realtid kunde se rörelserna hos de deltagare som hade Spot ombord:

1010_zps95a62580.jpg


1630_zpsc947a2f6.jpg


eller också kan man välja att tracka en förare i taget:


Bob1_zps290ed2f7.jpg

Screenshottet taget vid annat tillfälle.


Jag är inte speciellt orolig av mig. Jag kör helst själv, men att kunna larma via Spot är kalas.
För mig är inte problemet "vem vet var du kör". Det är snarare att jag själv inte alltid vet var jag är, och att larma ut ambulans när man slagit i skallen och kanske dessutom rensat styret eller navtornet från fungerande GPS är lite besvärligt. ...om man inte har mobiltäckning.


H
 
Last edited:
Top