...och jag slår ett slag för "Find me Spot"
http://www.findmespot.eu/en/
som är den vanligaste larmtrackern bland långdistansfolket.
Man kan välja grad av synlighet på nätet, blurra vissa zoner och meddela sig till nära och kära med kortmeddelanden via SMS som taggas med minst koordinater till sändarpositionen.
Man behöver INTE ha mobiltäckning eftersom Spot jobbar mot satelliter, men det krävs att man har hyfsat fri himmel ovanför sig. Grottforskare har inte mycket nytta av en Spot...
Ett tryck på SOS-knappen aktiverar en larmcentral i USA som fördelar ut jobben lokalt runt om i världen.
Det är alltså rimligt att vänta sig en liten fördröjning i larmprocessen, men även SOS-anropen kan dubbleras att även nå ett antal mobiler i ens umgängeskrets som kan larma på "vanligt sätt" och/eller själv ta sig fram till den angivna punkten.
Men, man måste inte hamna i knipa för att ha nytta av en Spot.
Under förra helgens poängpromenad "IBA Scandinavian Rally" så satte Bob Sweden upp en gemensam "location page" där man i realtid kunde se rörelserna hos de deltagare som hade Spot ombord:
eller också kan man välja att tracka en förare i taget:
Screenshottet taget vid annat tillfälle.
Jag är inte speciellt orolig av mig. Jag kör helst själv, men att kunna larma via Spot är kalas.
För mig är inte problemet "vem vet var du kör". Det är snarare att jag själv inte alltid vet var jag är, och att larma ut ambulans när man slagit i skallen och kanske dessutom rensat styret eller navtornet från fungerande GPS är lite besvärligt. ...om man inte har mobiltäckning.
H